Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Se hit! Alla rökare och ni som kanske en gång varit det!

Ett tips är att använda zonnic rökspray första 2-3 veckorna. Det är otroligt effektivt. Men dyr. Pga att den är ganska dyr kan du också komplettera med tuggummi.

• Birgitta2
    SofiaD skrev 2010-02-14 15:50:57 följande:
    Jag märker inga förändringar i humöret nu när jag äter Champix. Ett annat plus är att jag inte har behov av att äta hela tiden, vilket jag haft när jag haft nikotinersättning. Är inte rastlös eller röksugen heller! Fattar inte varför jag inte gått på med champix tidigare!
    Håll koll på humöret. Champix blockerar lustcentrat. All lust. Inget alls är roligt längre. Det kan resultera i en farlig depression. Framförallt om du tvärt slutar med det. Med farlig menar jag kraftiga självmordstankar. Känner du så är det sällan själva rökslutet som orsakar det utan Champix i sig själv.

Googla på medlet så får du se att väldigt många råkat illa ut. Själv har jag ätit champix och det var nära att jag inte skulle funnits idag. Kommer aldrig nånsin mer försöka mig på medel vars biverkning är depression.
  • Birgitta2

Själv har jag "hållit upp" med rökningen i två veckor nu med hjälp av NiQuitin minttabletter och lite nikotinspray. Dock - morgonciggen är svår så den har jag faktiskt rökt. En cig på morgonen så har jag fixat resten av dagen utan cig. Men jag vågar inte dricka morgonkaffet än. Betänka kan man också att jag rökt i 40 år (jag är 52 idag). En cig varje morgon och sen ingen mer alls förrän en cig nästa morgon. Fr o m måndag är det slut med den också. Och jag mår så fantastiskt bra. Morgonhostan är borta, lungorna känns fräscha och jag kan dra riktigt djupa andetag. Naglarna är rosa på både händer och fötter och jag är inte kall om fötterna längre.

Det finns BARA fördelar att sluta röka.

(isisis, du har ett meddelande i din inbox )

• Birgitta2
    SofiaD skrev 2010-02-15 12:21:45 följande:
    Tack, jag är medveten om biverkningarna. Men jag mår verkligen bra än så länge! Jag vet att vissa får de här svåra biverkningarna, men jag vet också att många har mått hur bra som helst av dem. Och så länge man är uppmärksam på biverkningarna känner jag mig lugn att använda dem. Har du haft några tendenser till depr tidigare? Har du slutat röka på annat vis nu?Enl fass så verkar champix genom att binda sig till nikotinreceptorerna i hjärnan, vilket förklarar att man inte är röksugen och att ciggen smakar apa.
    Bra att du mår bra!!!! Toppen om du slutar röka.

Jag är inte lagd åt det depressiva hållet och har aldrig haft nån depression vare sig före eller efter jag åt Champix. Jag tyckte Champix var ett formidabelt medel, innan jag åkte dit på depressionen. Men började röka efter en kort tid, mitt eget fel. Om du ser mitt inlägg ovan så är jag inne i rökslut igen. Känns bra.
  • Birgitta2
    SofiaD skrev 2010-02-17 09:56:56 följande:
    hur länge ut då champix innan du började må dåligt? Var du rökfri en tid efter du slutat med champix? Det är det jag kan känna lite oro för, hur blir det när man slutar med dem? Kommer röksuget då? Vad bra att du tagit nya tag! Jag har förmodligen åkt på halsfluss och har tid på vc idag, mår blää! Annars går det bra på rökfronten. Tänker inte så ofta på cigg, det kan komma någon gång per dag men inte så att jag ärröksugen utan mer som en gammal vana att man ska ta en cigarett vid vissa tillfällen. Man är bra konstig!
    Jag åt Champix i 6 veckor och var rökfri i 3 av dom. Toppen! Men då fick jag en fruktansvärd klåda som man hänförde till just Champix. Det kliade först i huvudet (trodde faktiskt jag fått löss!) och det spred sig över hela kroppen. Min läkare sa att jag måste sluta med dom omedelbart. Det var en fredag. På måndagen började jag känna mig smådeppig och lite nere och det gjorde jag hela veckan. På fredagen hände en sak som jag blev väldigt ledsen för och sen dök jag ner i ett mörker som jag knappt tog mig ur. Övrigt vill jag nog inte berätta om, men det var mycket mycket nära att jag tog livet av mig och därefter sket jag i det där med att inte röka. Jag började blossa igen.

Jag tror det kan vara farligt att sluta med Champix helt tvärt. Jag tror man bör fasa ut dom under ett par veckor. Men jag VET inte, och det finns ingen forskning på det. Men eftersom det är ett effektivt antidepressivt hjälpmedel så kanske man bör göra så som när man sätter ut såna medel. Sakta. Inte tvärt.

Detta är bara mina egna teorier.

Jag tror att du kan känna dig smått röksugen då och då när du slutar med Champix. Och då skulle jag rekommendera att köpa nikotintabletter för säkerhets skull att ta till när/om det är jobbigt. Jag förstår om man inte vill ha nikotin i kroppen - men hellre det än att ta till cigaretterna.
  • Birgitta2
    SofiaD skrev 2010-02-17 10:37:40 följande:
    Det finns gott om nikotinersättningsmedel att ta till! Säger det igen, min personliga favorit är Zonnic munspray!
    Min också. Men den går åt på 2 dagar och blir skitdyr i längden.
  • Birgitta2
    LillTussa skrev 2010-02-17 12:38:02 följande:
    Första tre dagarna är värst, sen är den fysiska hungern efter cigg borta. Då är det huvudet som man ska omprogrammera.  Det gäller intala sig själv och upptäcka att cigg inte är en del av mig utan en del i en dålig vana.  Försök hitta på något annat, hörde av en annan som slutade att om man klarar av att inte tända en cigg på en kvart o göra nåt annat så glömmer man röksuget. Kan vara värt kanske att prova?Eller ta en isglass varje gång du vill röka? Skit samma om det flyger på 5 kg extra, de får du bort snabbt.  LYCKA TILL!! och det är bara ditt eget monster i huvudet som ska tyglas..
    Det där stämmer mycket väl. Jag är själv sällan sällan röksugen. Äter lite nikotintabletter och vanliga mintkarameller. Huvudet är dock svårare att omprogrammera. Vi är ju vanedjur. När du slutar röka är du genast icke-rökare och det är i de banorna du skall tänka. JAG ÄR ICKERÖKARE, JAG RÖKER INTE. JAG ÄR ICKERÖKARE. Upprepa detta när du blir röksugen, gå och borsta tänderna, drick ett glas vatten, eller té. Eller stoppa i dig en nikotintablett (de är fantastiska!).
  • Birgitta2
    SofiaD skrev 2010-02-17 14:00:16 följande:
    Shit vad du måste ha sprejat Min första förpackning varade iaf 2 veckor och jag sprayade ett sprayning var och varannan timme första veckan.
    Ett tag blev det en gång i kvarten. Jag blev lite beroende av smaken nämligen. Så fort den började ebba ut så sprayade jag igen.
  • Birgitta2
    Umbrageous skrev 2010-02-17 14:15:29 följande:
    SPrejar ni mellan kind och tandkött?
    Japp. Första gången, förra sommaren, innan jag läst bruksanvisningen, sprayade jag rätt i munnen. Höll på att kräkas, och mådde fruktansvärt illa. Det skall vara mellan kind och tandkött.

SofiaD skrev 2010-02-17 14:11:31 följande:
    Mådde du inte illa då? Det blev ju i snitt 60 doser om dagen? Men håller med dig om smaken, första dagen smakade det för jävligt och sved men sen uppskattade jag killet i halsen
    Mådde illa?. Icke. Bara första dagen. Jag hade lätt kunnat bränna en flaska om dagen. Men 259 kr om dagen blir lite väl häftigt.
  • Birgitta2
    Umbrageous skrev 2010-02-17 14:22:37 följande:
    Det är ju så goooooott med sprayen, men jag gjorde samma missttag första gången, SEN läste jag instruktionerna Dock är jag lite rädd för att sprayen lagrar bakterier och annat så att jag kanske blir sjuk av den liksom... men det kanske räcker att torka av den med sprit varje gång man använt den? eller före?
    Nä, inte blir man sjuk. Men visst, renlighet är ju alltid bra. Zonnic är nog det absolut bästa medlet. Vissa klarar den inte, men kommer man över den första dagen då den smakar ganska illa, så vänjer man sig och tycker den är riktigt god och den hjälper faktiskt. Man VILL INTE RÖKA.
  • Birgitta2
    Umbrageous skrev 2010-02-17 14:30:57 följande:
    jag ÄLSKAR smaken även första dagen Jag ska nog baskemej köpa en sprej idag då. Jag har haft lunginflammation, 2 influensor, 5 infektioner som behandlats med antibipotika.... så jag vill helst inte bli sjuk igen
    Glöm inte läsa instruktionerna.
  • Birgitta2
    SofiaD skrev 2010-02-17 14:37:42 följande:
    Förresten, var ju hos läkaren idag (har halsfluss) och pratade lite om att sluta röka med honom. Han sa det att nikotinberoendet är lika starkt som heroinberoendet! Helt sjukt, eller hur?!
    Nikotinberoendet är värre. Det är svårare sluta röka än att sluta med heroin.
  • Birgitta2
    statisk skrev 2010-02-17 19:21:47 följande:
    Jag har börjat röka igen. :(Är zonnic bättre än nikotinplåster menar ni?*Djuuuup suck*
    Zonnic går ovanpå allt annat. Det är ganska dyrt men det är väl värt pengarna. 259 kr för en liten flaska. För mig räcker den ett par dagar bara, men den SKA räcka i upp till en vecka.
Svar på tråden Se hit! Alla rökare och ni som kanske en gång varit det!