• JolinesMamma

uska vs ssk

Hej alla ni som jobbar i vården som antingen undersköterska eller sjuksköterska.
    Jag skulle bli glad om ni undersköterskor ville berätta varför ni trivs med ert jobb och inte läser vidare till sjuksköterska, och ni sjuksköterskor kan väl berätta varför ni inte vill jobba som undersköterskor? Så kan jag jämföra lite hur era arbetssituationer ser ut.

Tack tack!

• Svar på tråden uska vs ssk
  • kimsi

Jag är uska och trivs väldigt bra med det, jag jobbar främst inom hemtjänsten men även en del på boende (service och demens). Det som gör att jag trivs så otroligt bra med mitt jobb är den personliga kontakten jag får med vårdtagarna.

När jag läste till uska och var ute på praktik var jag även med ssk (dsk) i flera dagar och jag är imponerad av de som vill/orkar ha det jobbet, själv skulle jag aldrig överväga det. De dsk som jag var med hade det sjukt stressigt (visst vi uskor har det inte lugnt vi heller, men detta var något helt annat) och det var inte så mycket kontakt med vårdtagarna utan så mycket tid gick åt till dokumentation, kontakt med läkare, besvara telefonsamtal, fylla på dosetter, sitta i möten, m.m

Jag leker ibland med tanken på att läsa vidare, men då INTE till ssk.

Bring it on
  • NoMercy

Jag är ssk och har bara jobbat som uska ett par sommrar.
    Jag gillar omvårdnadsarbetet men vill ha lite större utmaningar rent medicinskt. Vill sköta mig själv och inte ha nån annan som jag måste fråga utan besluten är mina och även ansvaret. Gillar även pappersarbete och oranisationsbiten. Som syrra har jag även större möjligheter att kunna bli chef (om jag nu skulle vilja) och större möjligheter till vidareutbildning och dessutom till jobb inom akutsjukvården.

Den som sa de den kan va de.....
  • JolinesMamma

Intressanta synpunkter, kimsi och NoMercy.

NoMercy, upplever du ditt jobb som stressigt? Orkar du med fritid och ev. familj?

• NoMercy
    JolinesMamma skrev 2010-01-18 15:18:40 följande:
    Intressanta synpunkter, kimsi och NoMercy.NoMercy, upplever du ditt jobb som stressigt? Orkar du med fritid och ev. familj?
    Jag jobbar på ambulansen och trivs kanon med det. Mkt självständigt och mkt ansvar och mkt akutjobb
    Har även mkt fritid då vi jobbar dygn och därför bränner av mkt timmar på en gång.
    Däremot när jag pratar med kompisar som jobbar som grundutbildade syrror på vanliga vårdavdelningar, då är det slitsamt för många. Men jag känner att jag aldrig kommer att jobba på en vårdavdelning. Nästa mål är barnmorska.
  • JolinesMamma
    NoMercy skrev 2010-01-18 15:30:14 följande:
    Jag jobbar på ambulansen och trivs kanon med det. Mkt självständigt och mkt ansvar och mkt akutjobb Har även mkt fritid då vi jobbar dygn och därför bränner av mkt timmar på en gång. Däremot när jag pratar med kompisar som jobbar som grundutbildade syrror på vanliga vårdavdelningar, då är det slitsamt för många. Men jag känner att jag aldrig kommer att jobba på en vårdavdelning. Nästa mål är barnmorska.
    Åh det är ju akutsjukvården jag har en dröm om, just ambulansen, men har även funderingar på barnmorska... Nu blir jag avundsjuk. :)
  • NoMercy
    JolinesMamma skrev 2010-01-18 15:33:41 följande:
    Åh det är ju akutsjukvården jag har en dröm om, just ambulansen, men har även funderingar på barnmorska... Nu blir jag avundsjuk. :)
    Haha...ja du. Men många tror nog att ambulansen är bara blåljus och massa blod men det är så liten del av antale körningar som handlar om det. Sen skiljer det säkert mkt om man jobbar i storstaden (får slita mkt mer) än ute på landsbygden. I storstaden har man närmare till sjukhus och får vårda mindre men har väl iof oftare sjuka patienter, på landsbygden har vi långt till sjukhus och får verkligen vårda patienterna och hinner dessutom se resultatet.
  • Majsan70

Jag jobbar som uska i hemtjänsten. Älskar mitt jobb just för omsorgen och för att jag får förtroendet att besöka människor i dess hem för att ge den här omsorgen.

Jag vill inte bli SSK just för att de har en helt annan roll. Mer ansvar och jag tror en mer stressig tillvaro o mer pappersarbete.

• JolinesMamma
    NoMercy skrev 2010-01-18 15:39:13 följande:
    Haha...ja du. Men många tror nog att ambulansen är bara blåljus och massa blod men det är så liten del av antale körningar som handlar om det. Sen skiljer det säkert mkt om man jobbar i storstaden (får slita mkt mer) än ute på landsbygden. I storstaden har man närmare till sjukhus och får vårda mindre men har väl iof oftare sjuka patienter, på landsbygden har vi långt till sjukhus och får verkligen vårda patienterna och hinner dessutom se resultatet.
    Ja trafikolyckor är ju inte det enda som ni åker ut på.

Jag är intresserad av akutsjukvård i allmänhet, och kan tänka mig att "nöja mig" med att jobba som undersköterska på akuten t.ex. Jag vill inte jobba heltid och jag vill ha ork över till min fritid, därför tvekar jag att läsa till SSK... Samtidigt är det bra om man trivs på det jobb man ska ha fram till pensionen....
  • JolinesMamma
    Majsan70 skrev 2010-01-18 15:39:51 följande:
    Jag jobbar som uska i hemtjänsten. Älskar mitt jobb just för omsorgen och för att jag får förtroendet att besöka människor i dess hem för att ge den här omsorgen. Jag vill inte bli SSK just för att de har en helt annan roll. Mer ansvar och jag tror en mer stressig tillvaro o mer pappersarbete.
    Ja, den personliga biten är ju speciell och gör jobbet meningsfullt. Jag gillar också det, men jag gillar även pappersarbete....
  • NoMercy
    JolinesMamma skrev 2010-01-18 15:44:07 följande:
    Ja trafikolyckor är ju inte det enda som ni åker ut på. Jag är intresserad av akutsjukvård i allmänhet, och kan tänka mig att "nöja mig" med att jobba som undersköterska på akuten t.ex. Jag vill inte jobba heltid och jag vill ha ork över till min fritid, därför tvekar jag att läsa till SSK... Samtidigt är det bra om man trivs på det jobb man ska ha fram till pensionen....
    Jag tror att du har större möjligheter att öht få jobb inom akutsjukvården som sjuksköterska. Och du har mer jobb att välja på, du kan läsa vidare till ex narkos eller iva ssk för att utveckla dig och få ännu mer spännande arbetsuppgifter. Eller ambulansvubben eller BM dårå
Svar på tråden uska vs ssk