Du måste logga in för att svara i en tråd.

• JolinesMamma

uska vs ssk

Hej alla ni som jobbar i vården som antingen undersköterska eller sjuksköterska.
    Jag skulle bli glad om ni undersköterskor ville berätta varför ni trivs med ert jobb och inte läser vidare till sjuksköterska, och ni sjuksköterskor kan väl berätta varför ni inte vill jobba som undersköterskor? Så kan jag jämföra lite hur era arbetssituationer ser ut.

Tack tack!

• Svar på tråden uska vs ssk
  • Majsan70
    JolinesMamma skrev 2010-01-18 15:45:35 följande:
    Ja, den personliga biten är ju speciell och gör jobbet meningsfullt. Jag gillar också det, men jag gillar även pappersarbete....
    Jag gillar runtikring arbetet oxå...men jag vill inte ha såpass mycket som SSK har. Min kompis är SSK och jag avundas henne inte. Sen känner jag att lönen för en SSK inte riktigt är värd den långa utbildningen.
  • JA77

Vad roligt att du funderar!

Jag håller med No Mercy i allt hon skriver. Jag är sjuksköterska med två vidareutbildningar, barn och narkos. Det är det som gör att yrket är så brett, du kan vidareutbilda dig hela tiden! Jag jobbade som uska när jag läste till sjuksköterska och jag tyckte att det var ett slitgöra jag aldrig sett maken till. Det var fysiskt tungt, dessutom är jag inte förtjust i att sköta andra människors hygien, komma med matbrickor, ta kontroller etc. Jag ville lära mig mer om sjukdomar och läkemedel, ha eget ansvar.

Nu jobbar jag som sjuksköterska i ett bemanningsföretag, tjänar 35 000 i månaden. Jag är just nu inhyrd som företagssköterska! Enorma utvecklingsmöjligeheter för sig själv och i ekonomin - faktiskt.

• JolinesMamma

JA77: Du verkar trivas, vad roligt!
    Hur vanligt är det att en sjuksköterska jobbar deltid?

• bridezilla

Jag jobbar som ssk men har även jobbat som uska. Jag tycker ssk-yrket är mer utmanande och omväxlande än usk-yrket. Jag tycker att det finns större möjligheter att utveckla sig som ssk (som uska kan man ju också jobba överallt men man kanske inte kan "klättra i karriären" lika mkt).
    Samtidigt är det en sån enorm skillnad i ansvar, under mitt arbetspass igår när jag brottades med oklara ordinationer och svårbedömda patienter så tänkte jag faktiskt flera gånger att jag hellre hade varit uska {#lang_emotions_tongue_out} Jag kan många gånger också sakna den nära omvårdnaden, som ssk känns det ibland som att jag knappt sett en del av mina patienter under hela deras vårdtid. När jag jobbade i äldrevården så kunde vi ju sitta och fika, gå promenader och baka med vårdtagarna, nu är det bara mediciner, kontroller och samordning känns det som.
    Ang. deltid så upplever jag det som väldigt vanligt. På vissa arbetsplatser verkar det vara mer regel än undantag medan det på andra är vanligare med heltid. Men det är absolut inget ovanligt. Själv jobbar jag 80% {#lang_emotions_smile}

• Mölndalstjej 83
    JolinesMamma skrev 2010-01-19 10:24:03 följande:
     Hur vanligt är det att en sjuksköterska jobbar deltid?
    Ja det är vanligt att speciellt småbarnsföräldrar jobbat deltid, det har vi ju rätt till oavsett vilket yrke man jobbar med. Vill du jobba inom akutsjukvård får du räkna med obekväma arbetstider förstås (helger, kvällar, varannan jul osv) så på det sättet tar det upp en del av fritiden. Arbetar du på sjukhusavdelning 75% så får du ofta sluta kl 14.00 men ingen arbetar extra den tiden du är ledig så i praktiken måste du jobba 100% på 75% av tiden (och 75% av lönen). Det gäller ju både ssk och usk.

Jag har jobbat som SSK inom akutmedicin (dag, kväll, natt) och trivts bra men nu jobbar jag på medicinmott dagtid mån-fre och det tycker jag är lyxigt, lättare att passa in med småbarnsliv. (Nu jobbar jag 75% 7.30-14.15)  Som ssk har du större möjlighet att vidareutveckla dig och det är en bättre inverstering för framtiden. Utb är dessutom rolig.  Lycka till!
  • SofiaD

Jag jobbade som usk på ett äldre boende innan jag pluggade till ssk. Usk jobbet gav mig inte så mycket, det var mest slitigt. Jag ville ha större utmaningar, mer ansvar och ett intressantare jobb helt enkelt. Jag älskar att jobba som sjuksköterska! Har en vidareutb inom iva men jobbar just nu inom den palliativa vården, typ ASIH och har verkligen hittat rätt. Det är ett fritt och självständigt arbete, som kräver mycket av en eftersom man gör de flesta bedömningar själv i hemmet. Samtidigt utför vi avancerad vård i hemmet, vilket tillfredsställer mina rent medicinska behov Jag jobbar också 80% och tycker det är ganska lagom när man har små barn. Dessutom är lönen bättre än inne på sjukhuset

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Dino78

Jag vill inte plugga till ssk för att jag vill jobba med de gamla. Som ssk är det mer ansvar och jag vill inte ha massa ansvar och pappersjobb och medicinska grejer. Jag vill vara med om det vardagliga - även om det är jobbigt ibland med vissa arbetsmoment.
    Är ganska ny inom vården och har inga som helst planer på att vidareutbilda mig även om många tycker jag ska göra det. Kanske gör det i framtiden men tycker det är hur kul som helst att vara uska.

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Zaria

Jag jobbar som Habiliteringspersonal på ett psykiatriboende (är USK mot psykiatri samt att jag läst Socialpsykiatri ett år utöver)

Har även jobbat 10 år med både på äldreboende, demensboende, hemtjänst & demensteam.

Jag funderar på att läsa vidare men då med något socialt arbete inte till SSK dock, just för att jag vill jobba NÄRA individen inte bara droppa in på besök då och då som SSK både där jag jobbar nu samt på äldreboendena gör, på sjukhus verkar de dock vara mer nära patienten. Sedan är det ganska mycket administrativt som SSK och det är nog inte riktigt min grej, samt att det inte skiljer speciellt mycket på lönen för en SSK och en USK som jobbat några år.

Dock ledsande jag en del på att jobba på äldreboende pga all omvårdnad samt att dagarna var detsamma och att alla i princip skulle dö inom ett par år, nu jobbar jag med yngre med psykiska funktionshinder vilket är jättekul då man kan se framåt och får se personerna utvecklas till skillnad mot äldrevården.

• Feurda

Jag jobbar som uska. Med äldre och utvecklingstörda. Att jobba med äldre är väl si så där, men någon måste ju göra sånt jobb också:D Föredrar utvecklingstörde, känns som ett meninsfullt arbete. När man kan träna upp saker osv. När jag hade vart borta från jobbet ett år, kom tillbaka och alla var sämre. Med utvecklingstörda blir det annat.

Jag vill läsa till SSK och bli barnmorska. Men inte nu. Vill det senare i livet. Just nu känner jag mig inte redo för det ansvaret som man har

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hannes 081122 feurdas.blogg.se ♥¸.?°´¯) ♥
  • JolinesMamma

Tack för alla era synpunkter. Jag läser och begrundar.

• gryning2

Jag är också sjuksköterska och pluggar till distriktssköterska. Tycker sjuksköterska är världens roligaste jobb faktiskt =) Har arbetat som USK också under tiden jag gick sjuksköterskeutbildningen. Det var jättekul, men usch vilket slit. Min kropp hade aldrig hållit under en längre tid för det. Som sjuksköterska har man mycket större valfrihet att välja jobb och det finns massor av inriktningar. Lönen är skaplig om man pluggar en vidareutbildning också, för en grundutbildad ssk är den lite sådär...

En nackdel att vara USK kan vara svårighet att få fast jobb. Här i min kommun (och på landstinget) måste man vara timvikarie i åratal innan man kan få fast som USK. Min sambo är USK och det tog 5 år av timvik att få ett fast arbete. Som ssk har man mycket bättre möjligheter (men jag vet inte hur lätt/svårt det är med fast jobb i större städer).

Svar på tråden uska vs ssk