• Mamsingen

Manliga resp. kvinnliga egenskaper

Hej. Sitter och planerar en lektion om manligt och kvinnligt för gymnasieelever och tänkte att de skulle få leka fyra hörn. Det jag behöver hjälp med är en lista med adjektiv som beskriver typiska "kvinnliga" resp. "manliga" egenskaper. Jag har kommit på en del själv men nu har det tagit stopp.

Dessa har jag;
    rapport.indd <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:"Maiandra GD"; panose-1:2 14 5 2 3 3 8 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} h1 {mso-style-priority:9; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-link:"Rubrik 1 Char"; mso-style-next:Normal; margin-top:24.0pt; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan lines-together; page-break-after:avoid; mso-outline-level:1; font-size:14.0pt; font-family:"Cambria","serif"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:major-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:major-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:major-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:major-bidi; color:#365F91; mso-themecolor:accent1; mso-themeshade:191; mso-font-kerning:0pt; mso-fareast-language:EN-US;} span.Rubrik1Char {mso-style-name:"Rubrik 1 Char"; mso-style-priority:9; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Rubrik 1"; mso-ansi-font-size:14.0pt; mso-bidi-font-size:14.0pt; font-family:"Cambria","serif"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:major-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:major-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:major-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:major-bidi; color:#365F91; mso-themecolor:accent1; mso-themeshade:191; font-weight:bold;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

ÄVENTYRLIG            

EMPATISK              

HJÄLPSAM

STARK                       

RATIONELL           

KÄNSLIG

ROLIG          (neutral)

DUKTIG                 

SMART         (neutral)             

SNÄLL                

TEKNISK

Tack!
    /Linda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 12:18
    Oj så skulle det inte bli... Ja ja ni fick ju orden i alla fall =)
  • Svar på tråden Manliga resp. kvinnliga egenskaper
  • Leo1977
    Det är givetvis svårt eftersom alla är så olika, men dessa skulle kanske vara något?
    kvinnan: känslig, trygghetssökande, empatiska, 
    mannen: aggressiv, sensationssökande, oberoende
    Hälsningar
    Maria
  • Saskia

Seriöst, ska du lära barnen dina fördomar om vad som är "kvinnliga" resp. "manliga" egenskaper?

• Palsternacka

Vad är det du har tänkt att de ska lära sig/få insikt om? Att det finns egenskaper/beteenden som anses manliga och kvinnliga vet de nog redan om. Ska de diskutera om det stämmer, eller hur har du tänkt? Jag blir lite fundersam över att du redan nu har "bestämt" att smart och rolig är neutrala egenskaper medan övriga är könsspecifika. Hur tänker du kring det?

• Mamsingen
    Saskia skrev 2010-01-18 18:43:52 följande:
    Seriöst, ska du lära barnen dina fördomar om vad som är "kvinnliga" resp. "manliga" egenskaper?
     Nej jag ska inte LÄRA dom om fördomarna, jag ska göra dom medvetna om de fördomar de redan har. En s.k. värderingsövning. Jag skriver ner ett beskrivande ord, sen ska dom ställa sig i hörn 1 om de tycker ordet är en typisk "manlig" egenskap hörn 2 om det är kvinnligt eller hörn 3 om det är ett neutralt ord. Därefter tas en diskussion on varför de ställde sig som de gjorde och vad de tror ligger bakom deras val. Detta kommer vara inledningen på ett fyra veckor långt arbete om genus.

Detta betyder inte att jag anser egenskaperna vara typiskt manliga resp. kvinnliga dock gör samhället ofta det och det är det jag ska medvetandegöra. Likaså är ofta de manliga egenskaperna högre värderade. Tex. mannen är rationell - kvinnan är irrationell etc.
  • Saskia
    Mamsingen skrev 2010-01-18 19:03:38 följande:
     Nej jag ska inte LÄRA dom om fördomarna, jag ska göra dom medvetna om de fördomar de redan har. En s.k. värderingsövning. Jag skriver ner ett beskrivande ord, sen ska dom ställa sig i hörn 1 om de tycker ordet är en typisk "manlig" egenskap hörn 2 om det är kvinnligt eller hörn 3 om det är ett neutralt ord. Därefter tas en diskussion on varför de ställde sig som de gjorde och vad de tror ligger bakom deras val. Detta kommer vara inledningen på ett fyra veckor långt arbete om genus. Detta betyder inte att jag anser egenskaperna vara typiskt manliga resp. kvinnliga dock gör samhället ofta det och det är det jag ska medvetandegöra. Likaså är ofta de manliga egenskaperna högre värderade. Tex. mannen är rationell - kvinnan är irrationell etc.
    aha, det låter bättre.
  • DrKejs
    Mamsingen skrev 2010-01-18 19:03:38 följande:
     Nej jag ska inte LÄRA dom om fördomarna, jag ska göra dom medvetna om de fördomar de redan har. En s.k. värderingsövning. Jag skriver ner ett beskrivande ord, sen ska dom ställa sig i hörn 1 om de tycker ordet är en typisk "manlig" egenskap hörn 2 om det är kvinnligt eller hörn 3 om det är ett neutralt ord. Därefter tas en diskussion on varför de ställde sig som de gjorde och vad de tror ligger bakom deras val. Detta kommer vara inledningen på ett fyra veckor långt arbete om genus. Detta betyder inte att jag anser egenskaperna vara typiskt manliga resp. kvinnliga dock gör samhället ofta det och det är det jag ska medvetandegöra. Likaså är ofta de manliga egenskaperna högre värderade. Tex. mannen är rationell - kvinnan är irrationell etc.
    Reflektera över den metod du använder. Den är inte bra eftersom du begränsar deras utrymme att svara på frågorna. Sen utgår du från förutfattade meningar om hur "samhället" uppfattar och värderar manligt och kvinnlig.
    Det enda du kommer att medvetandegöra är att du styr in barnen i vissa fållor genom den metod du använder dig av.
    Om du verkligen vill göra något på ett sätt som inte innehåller dina egna fördomar och förutfattade meningar så får du tänka om; ändra din metod.
  • lennartsdotter

Är det inte bättre att du låter eleverna komma på adjektiven själva och låter dem diskutera utifrån sina egna definitioner?

• Myngle

Jag har en jättebra idé som uppgift. Ni här kan ju också göra den;

1. Skriv tio egenskaper på en bra man.
    2. Skriv tio egenskaper på en bra kvinna.
    3. Skriv tio egenskaper på en bra människa.

Fundera på och diskutera sedan resultatet.

Svar på tråden Manliga resp. kvinnliga egenskaper