• vittra

Var går gränsen för ung/vanlig förälder!?

Tycker tyvärr att rikssnittet är på tok för högt utifrån vår biologiska utveckling... samhällets normer och människans utveckling stämmer inte längre överens vilket jag tror skapar fler problem än vad de flesta tänker på...

För mig är ung förälder under 20, men visst.. var själv knappt 25 när dottern föddes och blev ett par gånger kallad ung mamma. Personligen tycker jag det är en perfekt tid att få barn i ca 20-25 års ålder, beroende på mognad och livssituation givetvis!

Särskilda insatser för "unga" föräldrar gäller främst tonårsföräldrar så även statligt osv verkar det framförallt vara de under 20 som räknas som särskilt unga.

• vittra
    LyckligtSlut skrev 2010-01-18 17:37:47 följande:
    Under arton, dvs 17 år. Löjligt när folk i ung förälder-programmen är 25 med spädbarn... Bara för 30 år sedan så var det norm att ha barn vid 21-22 år. Man är knappast för ung om man är vuxen.
    Finns det föräldrar i 25-årsåldern som är med i sådana program!?
  • vittra
    Danitra skrev 2010-01-18 18:22:46 följande:
    Jo det är det jag menar, normen har förflyttats vilket har gjort att det finns en skevhet som jag inte tror är bra. Å andra sidan blir även livslängden totalt allt längre också...

Anledningen till att jag tycker just 20 år är framförallt för att man då åtminstone är klar med "grundläggande" utbildning vilket idag i princip också inräknas gymnasiet.

Sedan har jag också funderat på det här med riksgenomsnittet, jag tror att en mycket stor anledning till att den ligger så högt är storstäderna. Där är det vanligast att man väntar med barn, och studerar eller satsar på karriären i första hand (och lever livet). I landsbygdsorterna däremot har jag sett helt motsatta tendenser, att en stor del av kvinnorna som bor kvar stadgar sig redan under gymnasietiden eller direkt efter och får barn rätt omgående.
  • vittra

Skulle vara intressant dock om det fanns några studier som visar på samband och skillnader när det gäller just barnafödande. Tycker det är ett intressant ämne

• vittra
    gryning2 skrev 2010-01-18 18:47:54 följande:
    Jag tror också att det är vanligare utanför storstäder att kvinnor faktiskt får barn i yngre ålder. Jag fick vid 23 år och har många vänner och bekanta som fick barn i samma ålder, bor inte i en storstad. Det är nog mer ovanligt här att vänta till 30 med barn, en i min föräldragrupp som var 30+ kändes nästan "gammal" faktiskt för vi andra var minst 5 år yngre.
    Och vi var med stor marginal yngst då vi bodde i Linköping = Sveriges 5e största stad
  • vittra

Även om jag tycker det är intressant statistik från socialstyrelsen så tycker jag inte att sambanden med vad som rent biologiskt är den bäst lämpade åldern är särskilt uppenbart? Antalet dödfödda osv beror väl i första hand på yttre faktorer, miljöpåverkan. Som tex alkohol, rökning, tom miljögifter osv. Jag VET tom ungdomar som supit rätt rejält under grav för att dom inte vill ha barnet men ville eller kunde inte göra abort. I de fallen jag med säkerhet vet hann det dock bli missfall... jag tror ju att få i tonåren rent mentalt är mogen för barn, och då kan det nog bli så att konsekvenser av tex rökning och alkohol, och säkert även andra droger, blir vanligare än för äldre.

• vittra

Ja jag vet iofs inte riktigt heller om jag kan hålla med om 15 år... har inte läst SÅ mycket om ämnet men vad jag kan dra mig till minnes är det nog en aning senare (i vår tid, och för västerländska kvinnor). Ska se om jag hittar något om det i mina böcker.. för tycker också det är intressant!

• vittra

När det gäller fertil ålder är det iaf bestämt senare, är rätt säker på att man är som mest fertil mellan ca 19-20 och 25 års ålder. Men sedan beror det ju på vad mer för biologiska faktorer man vill räkna med...

• vittra
    vittra skrev 2010-01-19 20:57:22 följande:
    Ja jag vet iofs inte riktigt heller om jag kan hålla med om 15 år... har inte läst SÅ mycket om ämnet men vad jag kan dra mig till minnes är det nog en aning senare (i vår tid, och för västerländska kvinnor). Ska se om jag hittar något om det i mina böcker.. för tycker också det är intressant!
    Hittade just något i min kurslitteratur angående biologiska faktorer kring, ja, den mest lämpade tidpunkten att skaffa barn helt enkelt.

Under puberteten växer och utvecklas ju som vi vet våra kroppar enormt mycket för att slutligen bli fulländade vuxna. Benstrukturen kring bäckeningången är något som under puberteten växer förhållandevis långsamt och är inte fullt utvecklat till sin storlek förrän runt 18 års ålder. Det är alltså enligt studier svårare och mer riskabelt att föda tidigare än så, det kan tom innebära livsfara särskilt i vissa länder där man inte har samma utvecklade förlossningsvård som kanske just här i Sverige. I boken hänvisar man till studier av Bogin, 1999.

Boken jag läser heter "The development of children".
  • vittra

Även att hjärnan inte heller är fullt utvecklad i så tidig ålder, exempelvis processer för minne, beslutsfattande, resonerande, impulskontroll och möjligheten till "multitasking" är inte fullt utvecklade förrän under slutet av tonårsperioden.

• vittra
    EmelieLT skrev 2010-02-05 08:45:09 följande:
    På föräldragrupper så är ju gränsen oftast 25. Jag är 22 och ser mig inte riktigt som en ung förälder. Tycker det har en del med personen att göra också.
    Jag var 24, dock var sambon äldre, men vi blev inte placerade utifrån ålder. Å andra sidan var just det lite trist just i vår grupp eftersom alla var urtråkiga åldringar.. 35+ och sådana riktigt tråkiga, präktiga "vuxna". Nog för att man självklart kan vara 35+ och vara väldigt rolig och trevlig (halva vårt umgänge är väl i den åldern) men dessa var det inte.
Svar på tråden Var går gränsen för ung/vanlig förälder!?