• Anonym

Blyg, osäker och dålig självkänsla...

Jag har alltid varit en ganska blyg person med dålig självkänsla. Men senaste åren tycker jag det har förvärrats. Jag blir mer och mer inbunden, tystare och stänger mig själv ute från mina vänner. Många kompisrelationer har jag avslutat för att jag tror mig inte kunna bidra med något, att jag är en belstning.

I skolan (universitetet) är jag alltid tyst, tror att jag inte förstår eller hänger med. Men får bra betyg och uppmuntrande ord. Ändå kan jag inte ta till mig det.
    Jag känner mig så misslyckad och har en väldigt skev bild av mig själv.

För några år sedan var jag ofta glad, nu känner mig ofta ledsen och orolig. Min sambo tittade på gamla kort på oss, han sa att det är en stor skillnad nu från då. Jag ler nästan aldrig, det finns knappt några kort på mig de senaste 5åren. Jag vill inte vara med för jag tycker jag är ful, trots att jag tappat mycket i vikt sen dess.

Hur lär man sig att tycka om sig själv? Lita på sin förmåga?
    Helt enkelt bli en gladare människa igen.
    Har ni några råd eller tankar att dela med er skulle jag vara tacksam.

• Svar på tråden Blyg, osäker och dålig självkänsla...
  • Lillan M

Hej!
    Hur mår du? Har du haft en bra dag?

När jag läser din inledning så undrar jag: har det hänt något som har fått dig att må så här? Har det hänt något som kan vara antingen dramatiskt och stort eller subtilt och kanske lite oväntat?
    Jag har väl inga direkta tips... men jag är gärna ett bollplank med dig här för att ventilera tankar händelser m.m!
    Rent generellt skulle jag nog säga att: försök att göra saker du tycker är roligt. Umgås med din sambo, gör saker tillsammans om det bara är så att ta en promenad tillsammans...
    Hoppas denna trår får bli en vändpunkt för dig: till den människa som du skulle vilja vara!

• Anonym

Vet du vad, jag tror att du kanske kan behöva en liten "puff", en hjälpande hand eller hur jag ska uttrycka mig. Jag upplever mig själv som ganska "tungsint" ibland och har en förmåga att deppa ner mig, älta och nästan tänka mig själv deppig genom mina tankar. Och jag har svårt att ta mig ur dom dagarna/perioderna på egen hand... Har du någon vän som du kan ventilera dina tankar med? Förstås kan man få hjälp av en psykolog men det finns ju fler yrkeskategorier att ta hjälp av tex kuratorer. Kan du vara inne i en depression? Kanske kan ett besök hos din distriktsläkare vara en bra start, denne kan ju hjälpa dig reda ut såna saker. Även om man förstås kan möta läkare med varierande kunnskap inom primärvården...{#lang_emotions_undecided}
    Hur som helst, ta tag i det här! Gå inte och må dåligt för länge, försök göra något aktivt för att bli gladare, hon du var förut. Försök öppna dig utåt, ta hjälp och våga visa hur du mår. Som sagt, jag känner igen väldigt mkt av det du skriver och jag förstår om du tycker det känns mörkt och jobbigt nu men försök "hjälpa dig själv" att må bättre... stor kram och lycka till!

• LoveIsBeautiful

Känner igen mig mycket i det du skriver.

Du får gärna skriva till min inbox om du vill så kan vi prata lite mer där.
    Du är inte ensam!
    Kram!
  • Anonym (mr s)

Vad är du bra på? Vad är du nöjd med hos dig själv? Jag är övertygad om att dina vänner inte varit med dig bara för att vara snälla. Oftast så räcker det med att vara bara sig själv för att andra ska tycka att det är givande att vara vänner. Dina vänner tycker att det är en förlust om du inte träffar dom längre.

• Southern Belle

Du kan lära dig att tycka om dig själv genom att tala om det för dig själv varje dag! Likadant med att lita på din förmåga! Säg det! "Jag litar på min förmåga!", "Jag är bra!", "Jag tycker om mig själv!"

Det handlra om att vända negativt tänkande till positivt! Om man bara säger något tillräckligt många gånger tror hjärnan till slut på det! Det blir en självklarhet!

Sök på "positiva affirmationer" så hittar du massor!

Lycka till!

• CurlyBob

Hej!

Du skriver precis som jag hade kunnat skriva om mig själv!
    Har faktiskt haft funderingar på att starta en liknande tråd
    i hopp om att hitta någon lik mig!
    Så om du vill kan du gärna maila mig, så kanske vi kan prata lite.
    Kanske hjälpa varandra på något vis :)

• Honey82

Oj vad jag också känner igen mig i det du skriver! Jag har också svårt att ta till mig vad människor säger och att lita på mina kunskaper, vad jag kan.. T.ex nu när man ska söka jobb, jag har ingen erfarenhet och jag tror inte att jag kan ngt.. {#lang_emotions_frown} 
    Vill du får du gärna skriva till mig också {#lang_emotions_smile}

• Anonym

Tack alla ni som svarat det värmer mycket!

Det är "skönt" att läsa att man inte är ensam.
    Många fina råd och erbjudanden jag har fått. Jag vore jätteglad om vi kunde hjälpa och stötta varandra.
    Jag försöker göra sådan saker jag gillar, ta upp gamla intressen som jag tycker om. Fylla dagen med lite mer meningsfulla saker för att hitta en glädje igen.

Jag läste flera av era svar i morse (hade inte tid att svara då) och kände mig inspirerad..
    Idag var det kursstart och jag bestämde mig för att försöka byta basgrupp då jag inte har trivts särskilt bra. Jag vågade stå på mig och jag ändrade grupp. Kanske låter lite men jag känner att det är ett bra steg i rätt riktning. Förra gången det var basgruppsindelning, väntade jag och vågade inte ta för mig för jag var rädd för att vara en belastning. Idag tänkte jag på att jag faktiskt kan bidra och att jag är en bra och hjälpsam klasskamrat att ha i sin grupp.

Jag har bestämt mig för att verkligen försöka bryta min negativa syn på mig själv. Försöka lita mer på mig själv!

Jag fortsätter gärna att skriva här i tråden ett litet tag till, men är verkligen tacksam för erbjudanden att skriva till inboxen.

• Anonym

TS- låter som du hade en bra dag!! Håll i dom tankarna nu, allt du skriver är ju så rätt. kram 
    ps Fick förresten tips för ngt år sedan att läsa Mia Törnbloms böcker, har läst en och det kanske kan vara ngt för dig?

• Anonym (Jenny)

Jag känner också igen mig i mycket av det du skriver. Jag tycker det du gjorde på kursen igår var strongt gjort, att byta grupp. Du tänkte helt rätt.

Jag har läst boken "Självkänsla nu" o fick i alla fall ett bra tips o det var att varje kväll skriva ned tre bra saker som jag gjort under dagen. I början var det jättesvårt att komma på ngt men nu går det riktigt bra.
    Ett annat bra tips för att bättre på självkänslan kan vara att skriva ned alla bra saker man gjort under en dag o alla mindre bra saker o garanterat så vinner plussidan.

Det är också väldigt viktig att man är ärlig mot sig själv, så som du var igår. Du skriver att "du inte trivts särskilt bra", du lyssnade på dig själv o tog tag i saken. En seger. {#lang_emotions_smile}

Ngn skrev att du kanske bör kontakta vårdcentralen o det kan jag hålla med om. Du kan mycket väl vara deprimerad.

• FredrikBBB

Mycket strongt gjort att byta grupp, du är på rätt väg! *ger dig ett stort uppskattande leende och flörtar även lite försiktigt busigt*

Mia Törnblom skriver i Självkänsla nu om "må bra boken" där man skall skriva upp 3 bra saker man gjort.

De första 2-3 månaderna skall man bara skriva bra saker, inget dåligt! Man skall ju ha boken för att börja må bra.

Saker man gjort skall gärna vara av typen du gjort för dig själv, det kan även vara att säga nej till någon eller något som du inte orkar eller vill göra. Det är alltså inte så att det behöver vara prestationer.

En sak som hjälper är också att ge andra beröm eller komplimanger eller bara ett glatt leende eller en försiktig flört! (Även okända)

Ibland har jag fått ett varmt leende av någon okänd och det har känts så bra!!!!!!

Jag har själv svårt med dålig självkänsla trots att jag har ganska bra självförtroende och ofta är duktig på det jag gör.

• Lillan M

Härligt TS att du har bestämt dig för att förändra!
    Ännu härligare är att du faktiskt gjorde det också!!
    Ta åt dig av alla komplimanger och tillrop du får, för du är värd dem och så mycket mer!
    Ha en skön dag!

• AnnaPuddel

Man skaffar en dagbok där man varje dag skriver snälla saker om sig själv, totalförbud för negativa tankar i denna dagbok.

sen måste man konstant tänka på att andra troligen ser dig lika mycket som du ser dem.

jag vet precis hur det känns så tvinga dig inte att vara social, det gör bara saken värre.

• Anonym

Hej

jag vill bara ge 2 st boktips

sluta kämpa-börja leva av sanna ehdin

själv känsla nu av mia törnblom ( kan vara fel efternamn)

de böckerna har jag själv haft stor behållning av

lycka till!

• Anonym (mr s)

Jag kan också rekommendera att du(ni) slutar vara så hårda mot er själva. Jag led tidigare av ganska dålig självkänsla. Insåg efter ett tag att jag själv var den ende som hade dessa enorma krav på mig själv. Mina kompisar tyckte att jag var världens bästa, dom jag jobbade för tyckte att jag var en klippa osv. Den enda som inte verkade förstå mitt värde var jag själv. Jag tyckte dessutom att jag såg rätt så jävlig ut. Detta förstärktes av att jag inte ville sätta på mig fina kläder eftersom jag då bara kände mig som en ful person som försökte se fin ut. Jag har dock alltid haft ett extremt bra självförtroende vilket hjälpt mig mycket. Jag har varit väldigt trygg i att lyckas med sånt som jag börjat med tex utbildning, sport mm mm. Däremot inte i hur jag trodde att andra såg på mig. Min väg blev att bestämma mig för att tycka att jag var snygg, trevlig osv. När jag såg mig själv i spegeln så tänkte jag "oh god I am sexy" ända tills det kändes så. Fake it until you make it...

Svar på tråden Blyg, osäker och dålig självkänsla...