Inlägg från: Jolinsfaster |Visa alla inlägg
  • Jolinsfaster

bf-juni västerås

Bezilia: Grattis till beskedet! Vad härligt att du slípper jobba hela tiden ut. Hur går det för dig om dagarna nu?

Vi har också namnproblem. Flicknamnet är väl mer eller mindre bestämt. Kommer förmodligen att bli Frida Sonja Ulrika. Sonja (och Sonia) heter min mormor och makens farmor och Ulrika blir det efter mig. Ego. Och Frida efter Shia! Nä, riktigt så är det väl inte. Var maken som kom på Frida. Killnamn är desto svårare. Lutar åt Karl -- Micael, där Karl är släktnamn får båda hållen och Micael makens namn. Då var det bara det är med tilltalsnamn kvar. En liten detalj. Just nu är Julius eller Julian typ först på listan. Jag gillar även Pontus och Emil, men dom går tydligen bort enligt maken. Annars får väl pojken helt sonika heta Karl-Micael. Dubbelnamn börjar väl bli lite inne?

• Jolinsfaster

Skuggspel: Vet du hur mycket man får i böter om man inte lämnar in barnets namn? Så man kan ha det beräknat i budgeten ifall det blir kris!

Happy: Vad ska din kompis son heta? Snappar upp alla namnidéer.

• Jolinsfaster

Jag röstar på 10 eller 11 april isåfall. En kusin till bäbisen i magen fyller 2 år den 20de, och jag vet inte när det är tänkt att hållas kalas för honom, men förmodligen 17 eller 25. Skulle kunna gå 18 och 25 också, men efter kl 13 eftersom vi ska på profylaxkurs kl 10-13.

• Jolinsfaster

Hej på er!

Låter som ni hade en riktigt trevlig lunch. Nästa gång måste jag se till att kunna! Hela helgen har bestått av flyttbestyr, men vi har kommit bra på plats. Var rätt skönt att slippa bära så mycket. Hade ändå fullt upp att dirigera. Idag är jag dock helt slut, så det hade varit skönt att vara ledig från jobbet idag.

Jag skulle också gärna vilja bjuda in er hos oss, men just nu har vi inget soffbord och det är kartonger lite överallt, så det får bli längre fram.

Skriver in mig på listan:

Fika
    10/4
    Bezilia (Anna)
    vikh(sara)
    skuggspel (sanna)
    Marafara (Sara)
    HippYgirl (Elin)
    MumsMaräng
    Angeni (Jenny)
    Plogen
    Jolinsfaster (Ulrika)

11/4
    Bezilia (Anna)
    vikh(sara)
    Happy73
    Shia
    skuggspel(sanna)
    MaraFara (Sara)
    HippYgirl (Elin)
    MumsMaräng
    Lady of Baqueta (Annika)
    Angeni (Jenny)
    Plogen
    Jolinsfaster (Ulrika)
  • Jolinsfaster

Jag bor numera på Nordanby, så jag hakar gärna på om ni i "Malmabergsgänget" vill hitta på nåt. Är ju inte alltför långt borta.

Det verkar vara många som kan bjuda hem folk i sommar, så då får vi väl köra fika varje vecka istället.

• Jolinsfaster

Idag är allt skit!! Igår tog ena chefen in mig på samtal och sa att han var missnöjd med mitt arbete. Att jag jobbade för långsamt, att allt blev fel och att företaget går back pga mig. Jag har jobbat på företaget sedan nov förra året, och anser mig själv fortfarande som ny. Men tydligen ansåg chefen att jag skulle kunna bra mycket mer än vad jag gör. Han sa mer eller mindre att jag ska få sparken... Pratade med en annan chef idag som bekräftade det. Den första chefen är tydligen trött på att allt blir fel. Men hallå, säg nåt tidigare då! Har tydligen minimal chans att få komma tillbaka efter mammaledigheten. Dock skulle jag få vara kvar tills jag går hem i juni.. hur kul känns det då? Känns förjävligt att jag inte ens får en andra chans att bättre mig. Är ju inte förrän nu som jag verkligen börja hänga med i arbetsuppgifterna, och så kommer det här som ett slag i ansiktet. Har varit i kontakt med facket, men eftersom jag inte var medlem när jag fick beskedet och att företaget inte har kollektivavtal kunde dom inte hjälpa mig så mycket. Jag har gått med i facket idag, och då kunde dom bara ge rådgivning. Annars hade dom kunnat bestrida beslutet och begära att företaget ska skicka in bevis för att det är mitt fel att företaget går dåligt. Mitt andra alternativ var att anlita en advokat. Fackmannen trodde att det skulle bli svårt för mig att på egen hand kunna bestrida beslutet. Blääääh! Föräldrapenningen borde dock inte påverkas som tur är.

• Jolinsfaster

Tack alla för allt stöd! Det värmer verkligen. Jag fick fast anställning på en gång vilket jag krävde efter att ha lämnat ett jobb där jag jobbat över 3 år. Jag ska ringa till facket och fråga om dom kan ge tips om något bra juridiskt ombud. Företaget ska minsann få en knäpp på näsan! Jag har fått ärva en del pengar av min farmor som gick bort i höstas. Egentligen skulle dom gå till en ordentlig säng till maken och mig, men vi bestämde att det här var viktigare. Om vi har pengar att strida för, så varför inte.

Självklart känner jag att jag inte vill vara kvar här ändå, men det är inte det saken handlar om. Jag tänker gå till botten med det här. Fattade inte själv först att det kunde vara för att jag är gravid men när både maken och ni säger det, så gick det upp för mig. Visserligen är det en till tjej på jobbet som också är gravid och ska ha samtidigt, men hon har jobbat på företaget i tre år, vilket gör det svårare för dom att sparka henne.

Jag håller med om att någon slags varning måste dom väl komma med först. Det är det jag är mest arg på. Jag har ju trots allt en fast anställning och den borde dom inte kunna säga upp hur som helst. Jag blir så arg!!

• Jolinsfaster

Nu har jag pratat med facket, och dom kunde inte gå något tips på ett juridiskt ombud. Är det någon här inne som har tips på någon bra? Vet ju att några av er varit med om vårdnadstvister och liknande. Inboxa tips om ni har några!

Kommunikationen på företaget är uruselt om jag får säga det själv. På min första dag fick jag hjälp av en chef i ca 2 timmar. Sen blev jag lämnad med dom andra anställda som inte hade koll på vad jag skulle sysselsätta mig med + att ingen av dom jobbar med det som jag ska/skulle göra. I januari pratade jag med två av cheferna (inte han som sa att jag skulle bli uppsagd, som är den som jag jobbat mest med. han dök inte upp på utsatt tid!) och berättade att jag saknade en mentor som finns på plats att fråga. När man jobbar med byggkonstruktion är det svårt att ta alla frågor via mail och telefon. Då bestämdes det att jag och "min" chef skulle boka in tid att träffas två gånger i veckan för att det skulle finnas tid till frågestund och granskning. Detta inträffade typ två gånger totalt. Nångång dök han inte ens upp på avtalad tid, en gång 10 min innan jag skulle gå hem. Tydligen var det tänkt att en anställd skulle "skola in" mig, men han blev uthyrd i samma veva som jag började. Men då får dom ju se till att nånannan finns för mig! Visst, det är ett litet företag (7 anställda + 3 chefer) men det går inte att bara lämna en nyanställd och tro att allt löser sig.

Hade dom sagt till att jag jobbar för långsamt tidigare och att det fortsatt efter det hade jag inte misstänkt graviditeten, men att bli uppsagd endast pga att jag jobbar långsamt känns som en för svag ursäkt. Måste vara nåt mer som dom inte säger...

• Jolinsfaster

En annan förjävlig sak är att "min" chef ringde till en av dom anställda och frågade hur mycket han hade att göra för det hade kommit in så mycket nya jobb, och sa INGET till mig eller om jag skulle bli inblandad i nåt av projekten. Jag har ett par grejer kvar att göra som jag blivit tilldelad, men annars gapar min kalender tom fram till mammaledigheten. Känns ju helt meningslöst att sitta och åka till Eskilstuna och bara sitta av tiden. Om dom inte vill ge mig några projekt får dom allt betala min lön och att jag går hemma.

• Jolinsfaster

Hej på er alla.

Tänkte bara ge er en uppdatering om hur det går med jobbet. Pratade med "dumma" chefen i fredags. Förklarade att jag tyckte det var konstigt och dumt att ingen nämnt tidigare att jag jobbar för långsamt, att dom väntat med att säga nåt förrän det är "kört". Poängterade också att jag gärna vill vara kvar och hur jag funkar. Känns som jag har sagt mitt, så nu är det upp till dom. Chefen sa att han tagit till sig allt jag sagt och ikväll ska de tre cheferna träffas och diskutera hur det blir. I morgon är det dags för det riktiga mötet. Usch.. Jag som tänkt jobba över ikväll eftersom jag ska till barnmorskan på onsdag och behöver gå tidigare då. Känns inte så kul att veta att dom sitter och pratar om min framtid bara några meter bort. Jag har varit i kontakt med en advokat, som tyckte att jag skulle få uppsägningen bekräftad på papper innan det var aktuellt att bestrida.

Annars har helgen varit bra. Maken fyllde år i lördags, men ville inte ha nåt traditionellt firande, så han och bästa kompisen gjorde massa killgrejer under dagen medan jag åkte en sväng till ikea. På kvällen blev det smörgåstårta och glasstårta... och för min del en massa godis från påskägget också. Alldeles för gott!

Igår hickade bäbisen också. Första gången jag kände det. Det var riktigt tufft.

Svar på tråden bf-juni västerås