angeni skrev 2010-04-08 23:13:14 följande:
Happy73: jag vill ha snitt pga tidigare jobbig förlossning som slutade i akutsnitt. Jag vill slippa känna den känslan igen av ovisshet som jag hade förra gången. Det var ingen som informerade oss om läget och vad som hände.Nihao: BB i västerås har vi bra förtroende för. Hälften av alla som jobbade där var väledigt förstående när vi fick dottern och hjälpsamma men några var ju riktiga surkärringar Men det tror jag man får överallt.Bara förlossningspersonalen jag har dålig erfarenhet av samt läkarna på specmödravården. Både denna gången samt förra gången träffade vi en nonchalant manlig läkare, dock ej samma. Jag verkar dras till de som har antingen väldigt dåliga dagar eller är nonchalanta av sig
Å jag har helt andra upplevelser.. Förlossningspersonalen har jag uppfattat som underbar, medans BB-personalen varit riktiga bitchar.. Därför ska jag nu åka hem efter 6 timmar, om allt går bra.. Tänker inte ligga på BB mer än absolut nödvändigt.. Har också haft bra kontakt med läkare på specMVC.. Med andra barnet så fick jag ju planerat snitt pga humanitära skäl som det så fint heter, och då träffade jag en läkare som hette Anna Berglund..
Det här kan låta hårt, men jag tycker inte att det ska vara enkelt att få snitt.. All forskning visar på att det är bättre för barnet att födas vaginalt, ett snitt är en jättestor operation med betydligt större och komplicerade komplikationer än vid en vaginal födsel..
Rädsla är för mig inte en anledning till ett snitt, däremot om det finns medicinska orsaker eller väldigt svåra psykologiska orsaker som det faktiskt fanns i mitt fall.. Rädsla går att bearbeta, men då handlar det nog om att det ska finnas ett intresse av att börja bearbeta den tidigt under graviditeten. Att komma 10 veckor före det är dags tror jag är försent.. Att jag fick ett snitt beror på att jag har varit utsatt för mindre trevliga saker som barn, och detta kom upp under den graviditeten, sen behöver jag kanske nog inte nämna mer specifikt utan ni kan kanske förstå ändå

.. Sen har jag inte alltid sagt att det var anledningen, utan sagt att det var för att min första förlossning var jobbig (vilket den var)..