Inlägg från: Pucko Buffy |Visa alla inlägg
  • Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • Pucko Buffy

Nu kör vi vidare i en ny tråd. Varmt välkomna nya och gamla sköldpaddor eller ni med frågor rent allmänt kring sköldkörtelproblem.

Mvh PB

• Pucko Buffy
    Rufs skrev 2010-01-18 19:54:27 följande:
    Hej! Nån som vet om det är vanligt med "hoppande" TSH-värde? Kort om min bakgrund: Jag fick Levaxin 2006 därför att jag försökt bli gravid 1,5 år utan att lyckas. Mitt TSH-värde var då 3,85. Jag hann bara äta Levaxin 3 veckor innan jag blev gravid och åt sen Levaxin hela graviditeten men kunde sluta strax efter förlossningen. 2008 började jag äta Levaxin igen eftersom jag ville bli gravid igen, låg då på 5,85 i TSH men kom ner till 2,0. Jag födde min dotter i maj 2009 och slutade då äta levaxin därför att tabletterna tog slut och min läkare hade slutat. När jag i oktober/november nån gång började må dåligt gick jag och kollade och hade då 8 i TSH, men T3 och T4 var normala. Min läkare ville att jag skulle avvakta 6 veckor utan medicin och se vart värdena tog vägen och vid nästa provtagning var värdena normala igen. Jag har nu mått riktigt bra i några veckor, men har senaste dagarna börjat få tillbaka alla symtom igen, så jag är säker på att proverna jag tog idag kommer att visa att TSH är förhöjt igen. Om någon orkat läsa så här långt... är det vanligt att TSH hoppar upp och sen går tillbaka utan medicin och sen blir förhöjt igen?
    Japp det är inget ovanligt. Det kan vara så ibland, särskilt innan sköldkörteln väl bestämmer sig för att ge upp. Eftersom du mår dåligt och dina värden varierar så tycker jag du ska be om en utredning hos endokrin. Eftersom du även har symptom så borde det vara läge att kolla TPO antikroppar också för att se om du har en autoimmun orsak i botten. Du skriver inte vad dina värden var sista gången du tog prover men de tidigare indikerar på att du ligger på gränsen hela tiden. Det är väldigt individuellt hur man mår vid lättare förhöjning av TSH. Vissa märker ingen skillnad medans andra mår jättedåligt. Vanligast är att man mår sämre vid lätt höjda värden men det finns även de som mår riktigt skrutt när de kommer ner på ett TSH runt 1.

Hoppas du får hjälp fort/PB
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2010-01-18 19:41:19 följande:
    Addar!! JAg är så trött, så trött, nu måste jag ta mig in o lämna nya prover *punkt 32 på listan över saker "att göra!"* zzzzz
    Gå genast å kolla gumman. Prio 1 efter familjen. Det är inte kul att vara så där trött. Kraaaaaaaaaaaaam från mig.
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2010-01-18 21:14:55 följande:
    Ringde idag, men hamnade precis efter de stängt telefontiden *gah* kände mig helt gråtfärdig. Legat i sängen o deppat nästan hela dagen. Huvudvärk och seg. Ska snart gå o lägga mig igen! Zzzz.
    Usch vad trist. När sköldkörtelvärdena är skrutt ja då mår man apa. Depp o huvudvärk kommer som ett brev på posten. Vila så mycket du kan gumman och ring i morgon igen.

Kram från mig/PB
  • Pucko Buffy
    Rufs skrev 2010-01-18 23:11:36 följande:
    Tack för svar! Det känns väldigt skönt att du finns här och tar dig tid för oss okunniga. Jag hade 8 i TSH i oktober. I början av december var TSH nere på 3,5 har jag för mig. Senaste provet tog jag idag och det får jag svar på på fredag, men jag mår ungefär som när jag hade 8 i oktober.  Ont i leder, domningar i armarna och låg puls. Och framför allt TRÖTT!!! Vad menas med autoimmun orsak?
    Vid en autoimmun sjukdom så går kroppens eget immunförsvar till angrepp mot den egna vävnaden och förstör denna. Hashimotos sjukdom är en sådan i sköldkörteln. Men även diabetes, reumatism m.m ingår i den gruppen.

krånglade jag till det nu?

PB
  • Pucko Buffy
    nike7 skrev 2010-01-19 18:07:31 följande:
    Tänkte bara höra om någon provat rosenrot och hur det funkar ihop med levaxin? Nån med erfarenheterav det?
    Jag tror man kan äta det men man ska inte ta det samtidigt utan låta det gå några timmar emellan. Ring endokrin och fråga om du inte hittar något vettigt svar via nätet. Jag är väldigt osäker på rekomendationerna där.

/PB
  • Pucko Buffy
    Meandmyfamily skrev 2010-01-19 18:31:14 följande:
    Om någon månad  ska jag operera bort mina bisköldkörtlar, någon mer som gjort det?
    Bisköldkörtlarna är det inte så många här som opererat bort men någon i tidigare trådar har skrivit om det. Min svärmor har dock gjort det då hon hade fel på kalciumnivåerna i blodet vilket medför risk för benskörhet. På henne tog de bort två och värdena är idag stabila men inte helt bra. En sak läkaren hade frågat henne om var om hon kände sig arg ofta utan anledning. Läste även nu på nätet att långvarig överfunktion i bisköldkörtlarna även ger symptom som hyper så humöret hos svärmor kanske förklarar saken.

Detta hittade jag via google:

http://info.uu.se/press.nsf/pm/biskoldkortelsjukdom.vanlig.id64.html

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2010-01-19 19:28:56 följande:
    Får jag fråga en sak?Kan dem ta prov på sköldkörteln trots att man är förkyld?Jag hade ett värde på 6, nånting för ca 1 år sen.Sen va proverna normala sist sa dem.Men jag fick aldrig reda på siffrorna.Nu har jag varit så fruktansvärt trött i ca 1 vecka.En hemsk trötthet.Speciellt på morgonen.Nu igår och idag känner jag mig depprimerad,ledsen och bara så tom.har haft huvudvärk till och från länge nu.Jag har aldrig huvudvärk i vanliga fall.Men jag har ont i nacke och rygg med och trodde att det kom från det.Men då borde det göra ont hela tiden?Men det är bara några månader sen jag tog proverna sist.Jag känner mig dum om jag går dit igen och det inte visar något på proverna.....
    Vänta helst tills du är frisk igen från förkylningen. TSH stiger när man har en infektion i kroppen och därför kan proverna bli lite missvisande.

Hänger tröttheten kvar när du är frisk (ingen feber ingen, hosta) går du och ber om ett nytt prov. Begär då även ut dina tidigare provsvar på papper samtidigt som du ber om de nya. Eftersom det inte var så länge sedan du var och tog dina prover sist är det enkelt att be om att få dem hemskickade.

Håller tummen att du slipper ev problem med sköldkörteln.

/PB
  • Pucko Buffy
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2010-01-19 20:15:45 följande:
    pucko buffy:Jag har ingen feber eller nått.Bara täppt och förkyld.Hoppas verkligen inte att det är något.Men jag mår aldrig riktigt bra.Är alltid trött och hängig och orkeslös....
    Det kan vara mycket annat än bara sköldkörteln. Kollade de inget annat än sköldkörteln? B-vitaminbrist, järnbrist, zinkbrist ger väldigt liknande symptom. De går också ofta hand i hand med sköldkörtelrubbningar. Begär ut alla prover som togs sist. Först då kan du se om du kanske ligger närmare gränsen för någon brist eller om du hade dåliga sköldkörtel värden. Normala värdenär för många läkare under referensvärdet fast det idag är nya rekomendationer för kvinnor i fertil ålder. De ska ligga under 2 i TSH.

Lycka till/PB
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16