Vad har en nyfödd för mösstorlek?
Hej! =o)
Jag undrar vad en nyfödd bejbis har för storlek på mössan?
Tacksam för svar!
Hej! =o)
Jag undrar vad en nyfödd bejbis har för storlek på mössan?
Tacksam för svar!
jag fågan samma ang storlekar på hjälm och fick som svar ungefär storlek 40
Okej! Tack...
Rent logiskt, borde inte en nyfödd ha samma strl som på resten av kläderna? typ strl 50???
mamma80: tror mösstorlek motsvarar omfånget på skallen samma som kläder motsvarar längd på barnet rätt logiskt det med *fniss*
Wellah--haha, så långt tänkte jag inte ens..köpte bara av gammal vana en mössa i strl 50 till bebben och det står ju 0-1månad på den...hmm....
Det är mindre storlekar på mössor än kläder.
Min bror hade Strl 60 på sin Studentmössa och då har han stort huvud.
Bara en vink åt vilket håll det lutar åt - smått till de små.
Storleken är bebisens huvudomfång. Vissa mössor har storlekar typ50/56. Annars kan man gå på vad de har i omkrets runt huvudet. typ 40 är nog ganska lagom till nyfödd.
PoP mössorna är ju strl 40 42 44 osv, efter huvudomfång i cm . H&m har efter ålder..
Jobbar på PoP o när vi ska ge tips t föräldrar när dem ska ge sig ut o köpa mössor är att mäta omkretsen o sen lägga på 1.5 - 2 cm. Då har ni stl. Men just till nyfödda så ligger det ju på 40/42. Om dem inte har väldigt små huvuden då finns det ju mindre stl.
Vår lillkille har en mössa i strl 42/44 som passade utmärkt redan på förlossningen. Då hade han ett huvudomfång på 36 cm vid födseln. Han har fått en i större storlek också (46/48 tror jag) men den trillar ner i ögonen än så länge.
Tackar för alla tips och ord! =o)
oj, jag har inte ens sett att det fanns så liten storlek som 40. jag trodde 50 var det minsta även på mössa! en "bekant"s bebis hade större huvud, så deras bebismössa de köpt i stl 50 var för liten då bebisen föddes!
/M.