• Anonym (testis)

Äl test som gravtest - hur?

ja, nu kommer ännu en sån här hysterisk "är-jag gravid" fråga

Jo, jag funderar alltså på hur det är med äl-test och graviditet.
    Har köpt på mig ett antal billiga tester och testar som en idiot, på tok för tidigt dessutom.

Hade äl för någon vecka sen, nu testade jag med gravtest i morses, det var neg (såklart )
    Men så var jag ju härinne och snurrade runt o läste att man kan gravtesta sig även med ältester..
    Så då tog jag ju ett ältest (obs, kvällsurin), det visar svaagt positivt, så vad ska man förmoda?

Om man är gravid, får man ett jättestarkt utslag på ältestet redan i detta skedet?
    Eller räcker det med ett pluttlitet streck?
    Är ju ändå ett antal dagar kvar till bim.

Kommer bli jätteglad över ev. svar!!

• Svar på tråden Äl test som gravtest - hur?
  • Anonym (testis)

om inte mensen dyker upp vill säga..

• Anonym (Tess)

Så här funkar det.

ÄL-testet mäter hormonet LH som har en kraftig topp precis när man får ÄL. Det är detta hormon som ger den boost som ägget behöver för att släppa. Hormon-nivån börjar gå upp ca 24 timmar innan ägget släpper och det är därför man räknar ägglossningen från när man får starkare utslag på stickan.
    Gravtest mäter ett helt annat hormon som heter HCG som utsöndras från ägget som fäst i livmodern. 
    När man gör ÄL-test så får man svaga utslag hela cykeln eftersom man alltid har lite LH i kroppen även när man inte har ÄL, det är därför man ska ha ett teststreck som är lika starkt som kontrollstrecket (det är då man har toppen och ÄL).
    Beroende på hur kvaliten är på ÄL-testet man har så kan de ge utslag på HCG när de egentligen letar efter LH. Anledningen är att testet inte kan känna skillnad på de två som är väldigt lika. Ju bättre test, ju mindre risk att de ger utslag för fel hormon. Men då ska man få ett test-streck som är lika tjockt som kontrollstrecket, annars kan det vara den vanliga halten av LH som spökar och det ska man inte tolka som att man är gravid.
    Samma sak gäller för övrigt för graviditetstest. En del sämre test kan visa "gravid" för att det misstar FSH (Folikelstimulerande hormon man har när äggen växer tills ig innan de släpps) och LH för HCG.
  • Anonym (testis)

Tack så mycket för ett uttömmande svar tess!!
    Mitt test är inte exkt lika starkt som kontollstrecket, men mycket starkare än för ett par dg sen, så därför vart jag lite konfys
    Antar att det bara är att vänta o se nu.

• Anonym
    Anonym (Tess) skrev 2010-01-24 19:06:48 följande:
    Så här funkar det. ÄL-testet mäter hormonet LH som har en kraftig topp precis när man får ÄL. Det är detta hormon som ger den boost som ägget behöver för att släppa. Hormon-nivån börjar gå upp ca 24 timmar innan ägget släpper och det är därför man räknar ägglossningen från när man får starkare utslag på stickan. Gravtest mäter ett helt annat hormon som heter HCG som utsöndras från ägget som fäst i livmodern.  När man gör ÄL-test så får man svaga utslag hela cykeln eftersom man alltid har lite LH i kroppen även när man inte har ÄL, det är därför man ska ha ett teststreck som är lika starkt som kontrollstrecket (det är då man har toppen och ÄL). Beroende på hur kvaliten är på ÄL-testet man har så kan de ge utslag på HCG när de egentligen letar efter LH. Anledningen är att testet inte kan känna skillnad på de två som är väldigt lika. Ju bättre test, ju mindre risk att de ger utslag för fel hormon. Men då ska man få ett test-streck som är lika tjockt som kontrollstrecket, annars kan det vara den vanliga halten av LH som spökar och det ska man inte tolka som att man är gravid. Samma sak gäller för övrigt för graviditetstest. En del sämre test kan visa "gravid" för att det misstar FSH (Folikelstimulerande hormon man har när äggen växer tills ig innan de släpps) och LH för HCG.
    Intressant. Vet du hur det ligger till för Clearblue digitala ältest och deras gravtester, både digital och vanliga? Hur känsliga dom är?
  • Anonym (Tess)
    Anonym skrev 2010-01-25 17:23:05 följande:
    Intressant. Vet du hur det ligger till för Clearblue digitala ältest och deras gravtester, både digital och vanliga? Hur känsliga dom är?
    Jag vet inte helt säkert, men jag tror att CB är bland de bättre testen, tror de skriver något om det på sin hemsida också. Risken är större med billigare tester.
  • Anonym

Fast vänta nu, betyder inte det att om man gravtestar sig när man har äl så kanske man får ett plus? Ett plus som inte är ett plus vill säga.

• Anonym (Tess)
    Anonym skrev 2010-01-25 17:56:37 följande:
    Fast vänta nu, betyder inte det att om man gravtestar sig när man har äl så kanske man får ett plus? Ett plus som inte är ett plus vill säga.
    Det är mycket vanligare att man får ett plus på ÄL-stickan när man är gravid än att man får ett plus på gravtest när man har ÄL. De flesta gravtest är faktiskt så sofistikerade att de kan känna skillnad på de olika hormonerna i kroppen.
  • Anonym

Jag har nyligen använt just ett ÄL test som grav test. Räknas detta som positivt eller negativt?

http://i46.tinypic.com/b482tw.jpg

Testlagrets och CB:s test (tagna igår);

http://i50.tinypic.com/2yto5ud.jpg

http://i46.tinypic.com/108gu88.jpg

• Anonym

Mina äl test som jag tog visade en svag å en stark linje å jag va gravid

• Anonym

Jag har fått positiva ÄL-test i tre cyklar och jag var inte gravid en enda gång. Nu när jag är gravid så fick jag negativt, så det är ingen tillförlitlig metod.

• Anonym

Jag skulle säga negativt. Som påpekats ovan: ÄL-tester (av sticksort) är bara positiva om teststrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket.

I mitt fall blev teststrecken aldrig så starka vid ÄL att de skulle anses positiva, och därför fortsatte jag att testa varje dag resten av cykeln för att ta reda på om jag hade en konstig ÄL. På BIM-7 fick jag plötsligt ett jättesstarkt streck, det var svart nästan, och då gjorde jag ett gravtest som var positivt.

• Anonym

(det är mina test ni ser i inlägget här uppe *pekar* )

Okej, då räknar jag mitt ÄL test som negativt. Men gravtesten är positiva, eller?
    För är grav testen positiva och ÄL testet räknas som negativt så stämmer inte myten på mig iallafall

Svar på tråden Äl test som gravtest - hur?