• Eva Lilli

Volontärarbete för 14-åring

Tänkte höra om någon vet någon bra organisation som min 14-åringe son skulle kunna engagera sig i? Han själv ville gå med i Läkare Utan Gränser men det fanns ingen ungdomsorganisation. Det han söker är ett sätt att hjälpa andra människor, framförallt i utsatta länder. Tror det hela har aktualiserats med katastrofen i Haiti. Han ville själv bli månadsgivare med sitt barnbidrag, gullungnen min! Han tyckte att han kunde klara sig på en 5-600 kr om han drog ner på mycket.
    Jag skulle hellre se att han fick "arbeta" för det han brinner för. Särskilt när han nyss lagt ner sitt idrottande.
    Så har ni något tips att komma med?
    Vet ni någon tonåring som är engagerade i någon hjälporganisation?

• Svar på tråden Volontärarbete för 14-åring
  • Miamaria77

Grattis till engagerad 14-åring.

Röda kortsets ungdomsförbund eller Rädda barnens ungdomsförbund kan vara bra, om det är en bra lokalgrupp på orten. ungdomns nykterhetsförbund kan också ha bra ungdomsverksamhet, med läger och annat kul/nyttigt. Scouterna har också generellt verksamhet, där kan man snabbt bli ledare för yngre barn om man vill och passar för det.

• Eva Lilli

Tack för tipsen,
    Ska kolla upp det med honom imorgon.
    Han är en kille med guldhjärta - och det är inte alltid så lätt i tonåringarnas värld - så att få lite stöd i någon organisation med likasinnade tror jag vore skönt för honom!

Svar på tråden Volontärarbete för 14-åring