• Barn önskas

Varför fäster inte ett befruktat ägg?

Vi gjorde förra året vårt första IVF-försök. (De har inte hittat något fel på någon av oss) Vi fick ut 8 ägg varav 7 av dem blev befruktade. Så långt gick det väldigt bra och det blev ett ägg till mig och 2 i frysen som vi inte använt än. Jag tog vagitorer efter insättningen för att underlätta att ägget fäste sig. Jag kände ca en vecka efter insättningen lite stick i livmodern och tänkte att:"nu fäste det sig". Men efter mensen hade varit försenad i 3 dagar fick jag en rejäl blödning med mer smärta än vanligt och fick minus på grav.testet.
    Vad kan det bero på att ägget inte fäster fast det redan är befruktat?
    Finns det något jag kan tänka på att fråga efter (medicin eller så) när vi, så småningom, gör våra FET?
    Är det något annat jag kan göra för att underlätta för ägget att fästa?

• Svar på tråden Varför fäster inte ett befruktat ägg?
  • Annielle

Hej

Vårat första IVF försök fungerade inte heller, de vet inte varför det inte fungerar bättre då det redan är befruktat. Igår gjorde vi vårat FET och nu är det bara att hoppas att turen är med oss. Väldigt jobbigt att vänta på besked eller se om mensen kommer.

• IsaN

Vanligen är det något fel på embryot som gör att det inte fortsätter dela på sig. Vad det är kan de tyvärr inte se på kliniken. Det är vanligt även om man blir gravid "naturligt". Sen kan det även vara något i livmodern som försvårar fästandet, men jag tror inte det är lika vanligt. Förr trodde man ju att man blev gravid bara ägget blev befruktat men det har man ju insett nu inte är fallet.

Lycka till nästa gång.
  • Pimpinellan

Oftast beror det på äggets inre kvalitet. Den går inte avgöra utan de sätter in ägg som ser bra ut,men kanske ändå inte är det. Ibland kan det också bero på annat som t.e.x för bar immunförsvar eller anlag för blodproppar. Av den anledningen får alla i Falun Trombyl.

• Barn önskas

Tack snälla för svaren!
    Det är smått frustrerande att ha flera befruktade ägg och allt funkar ganska bra och sen är det något som gör att det inte fäster ordentligt! Och man vet inte vad det beror på. Suck!
    Jag håller tummarna för er, Annielle, jag vet hur "plågsam" väntetiden är!!

• IsaN
    Barn önskas skrev 2010-01-19 23:06:03 följande:
    Tack snälla för svaren! Det är smått frustrerande att ha flera befruktade ägg och allt funkar ganska bra och sen är det något som gör att det inte fäster ordentligt! Och man vet inte vad det beror på. Suck! Jag håller tummarna för er, Annielle, jag vet hur "plågsam" väntetiden är!!
    Usch ja, jag vet hur det känns. Vi får alltid sååå bra kvalitet på embryona och allt ser sååå bra ut och vår graviditetschans beräknas till 40-50% varje gång, men inte lyckades det för det. Det är väldigt frustrerande.
    Lycka till.
  • volbaby
    IsaN skrev 2010-01-20 07:32:10 följande:
    Usch ja, jag vet hur det känns. Vi får alltid sååå bra kvalitet på embryona och allt ser sååå bra ut och vår graviditetschans beräknas till 40-50% varje gång, men inte lyckades det för det. Det är väldigt frustrerande. Lycka till.
    Ja Eller hur, jag är 42 och är "fertil som en 35-åring" sa de på Cura, vaför har då 3 st ägg slutat i missfall? Pyttsan!!
  • MoaL

Jag har sån otur, jag fick ett slag i magen igår när jag råkade gå emot ett bord. Nu är jag skitnervös att det ska göra så embryot inte fäster :( jag är på RD 7 idag. Kan det påverka?

• ewesson
    Pimpinellan skrev 2010-01-19 18:35:52 följande:
    Oftast beror det på äggets inre kvalitet. Den går inte avgöra utan de sätter in ägg som ser bra ut,men kanske ändå inte är det. Ibland kan det också bero på annat som t.e.x för bar immunförsvar eller anlag för blodproppar. Av den anledningen får alla i Falun Trombyl.
    Nu blev jag nyfiken!
    Vad innebär det att att man tar trombyl för immunförsvaret?
    Tänker på endometrios som dem säger har med immunförsvaret och dem vita blodkropparna att göra! Är det något som man bör ta då?
  • ewesson
    Pimpinellan skrev 2010-01-19 18:35:52 följande:
    Nu blev jag nyfiken!
    Vad innebär det att att man tar trombyl för immunförsvaret?
    Tänker på endometrios som dem säger har med immunförsvaret och dem vita blodkropparna att göra! Är det något som man bör ta då?
  • S1R1

Trombyl är för att minska risken för proppar i livmodern samt öka blodgenomströmningen.. För att sänka immunförsvaret ges ofta prednisolon eller medrol. Jag ruvar sedan igår och får både medrol och trombyl.

• Stella Kardunn

Ewesson --> Trombyl är blodförtunnande, så det borde ha med "anlag för blodproppar" att göra.

Från Fass:

Trombyl är ett s.k. blodförtunnande medel, som minskar risken för blodproppsbildning genom att förhindra att blodplättar klumpar ihop sig

• Prins Albin

Jag är på min 2 a IVF och har fått ut många ägg av hög kvalite problemet är att de inte vill fastna! Jag tar både progestoron och progynon. 

Svar på tråden Varför fäster inte ett befruktat ägg?