• lilaki

Kan jag ta influensavaccin när jag ammar?

Ja, ni ser ju frågan.
    Mitt jobb erbjuder det gratis.
    Jag ska fråga på BVC på torsdag när vi har föräldragrupp, men jag vill gärna höra vad ni fått för direktiv.

• Svar på tråden Kan jag ta influensavaccin när jag ammar?
  • Katja80

Hej!!
    Skulle starkt avråda dej för du kommer att föra över vaccin till henne vilket inte är bra..
    Varför ska du ta? Kroppen mår bäst av att få bygga upp sitt immunför svar utan massa konstiga grejer...

• lilaki

Ingen fara, har inte tagit nåt vaccin. En liten fundering bara.
    Jag såg det som en chans att undvika att ligga däckad i flunsan i vinter när jag har ett litet barn.
    Har tagit det tidigare år och klarat mig från influensa, omöjligt att veta dock om det är tack vare vaccinet eller ej.

• lilaki

Katja80: Är du säker på att man för över vaccinet till barnet? Är inte vaccinet en pytteodling på den aktuella influensan? För visst är det så att virus och bakterier inte går över i bröstmjölken.
    Ifrågasätter inte dig nu utan är bara intresserad att veta.

• Katja80

Är inte helt 100, menjag skulle inte ta det om jag vore du.
    Men du gör självklart som du känner..
    Man kan ju få det fast man har vaccinerat sej och jag tror att kroppen klarar sej bättre utan..inget som påverkar immunförsvaret.

• Sara med Marianne

Jag ska ta vaccinet i morgon och har noga pratat med vårdpersonalen som menar att det inte är någon fara.

Det pratas ju tom om att man ska införa vaccination av barn mellan 6 månder och 2 år för att minska smittspridningen i samhället.
    Sedan är det ju alltid så att man väga för och emot.

• HumDis

Är man en fullt frisk vuxen under 65 år så finns det egentligen ingen anledning till att vaccinera sig förutom att man förmodligen slipper influensan. Man skall dock vara medveten om att just influensavaccin är lite skumt ibland. När dom vaccinerade ca 30 personer på mitt jobb förra året så var det 3 stycken som blev jättesjuka efteråt med hög feber, ont i kroppen osv = influensasymptom. Då sa vår företagssköterska att det kanske berodde på vaccinationen. Om det är sant vet jag inte...

Är man orolig för att få influensan så skall man självklart vaccinera sig. Allt i dagens samhälle är ju mer eller mindre "farligt".

• Sara med Marianne

Det stämmer som Humdis säger att man kan få flunsan av vaccinet, men det brukar vara så att har man klarat av att ta det tidigare så blir man inte sjuk av det.

För min del räcker det faktiskt som skäl att jag förmodligen slipper influensan, det är tillräckligt jobbigt att ta hand om småbarn ändå.

• lilaki

Har googlat en del på amning och influensavaccin sedan jag startade tråden. All info jag fått fram visar på att det inte är någon risk att barnet påverkas av vaccinet.
    Sedan kan man ju generellt vara för och emot vaccin. Jag har vaccinerat mig förr och inte fått några influensasymptom i samband med vaccinet.

Svar på tråden Kan jag ta influensavaccin när jag ammar?