• Anonym

Jag har stängt av varenda känsla i kroppen

Jag har stängt av alla mina känslor och det leder förstås till problem i mina relationer. Jag kan och vill inte öppna mig. Visa mig sårbar? Haha, glöm det! Det är som om ingenting betyder nånting. Inget är värt att bli varken glad eller ledsen för. Arg och irriterad går också bort fast det är dom känslorna jag har lättast att känna när jag väl känner nåt. Jag är oerhört lätt att ha att göra med så till vida att jag oftast går med på det mesta. Äta på McD och inte på en riktig restaurang? Inga problem. Åka till solen fast jag vill åka skidor? Ok, det spelar inte så stor roll för mig. Dom enda gångerna jag sätter ner foten ordentligt är när det känns riktigt fel för mig men för det mesta bryr jag mig varken hit eller dit. Jag trycker ner och trycker undan alla mina känslor. Jag lyssnar sällan på det jag känner inte ens när det gäller viktiga saker som relationer, barn och framtid. Hur kan jag ta mig ur det här avtrubbade läget och hur lyckades jag bli så här överhuvudtaget? Jag har mina funderingar om det men vet inte vad jag ska tro.

• Svar på tråden Jag har stängt av varenda känsla i kroppen
  • Anonym

Träna! Gå och prata med någon om hur man gör det, eller testa på egen hand genom att ge dig själv tid med dig själv, gör eller upplev något du tycker om, börja med en angnäm och enkel känsla som glädje eller njutning, se på vackra föremål, naturen, konst, en bra film...pyssla om dig själv och ägna dig åt din egen upplevelse av saker och ting. Skriv en kortfattad dagbok där du beskriver om du upplever en känsla. 

det är tydligt att du vet att det är viktigt att säga ifrån vad DU tycker, det betyder inte att det behöver bli konflikt, eller ens att du får som du vill. vad är läskigt eller känns fel med att säga att du vill något annat än det familjen önskar? ä rdet rädsla för konflikt, tar du för stort ansvar för husfriden? Eller är du rädd att du ska bli för "bossig" med de andra, och ser därför till att inte vara i närheten av att få för mykcet makt?
    det är viktigt att känna, att veta vad man känner, för att behålla sin självkänsla och självrespekt. och visar du tydligt för omvärlden vad du tycker, vill och känner, är det lättare att forma och upprätthållla varaktiga och fungerande relationer.
    Önskar dig all lycka till!
  • Anonym

Det låter som att du kanske är deprimerad. Du kanske behöver någon förändring, allt kanske bara rullar utan att du verkligen känt dig för vad d vill göra med ditt liv??
    Äter du någon medicin, vissa mediciner kan göra en "avtrubbad".
    Inlägget ovan har skrivit bra vad som är viktigt för dig, lycka till!

• Anonym (Kattis)

Jag var som du när jag var deprimerad. Inte så att jag ville ta livet av mig men jag blev känslokall och likgiltig. Och som du sa jag inte ifrån på skarpen om det inte var något som jag verkligen tyckte var fel. Annars brydde jag mig inte. Jag var mentalt överbelastad och kroppen reagerade genom att stänga av.

Åt en låg dos Citalopram drygt ett halvår och fick prata av mig, det gjordestor skillnad. Jag är fortfarande lite mer kall än jag var innan, men jag är väldigt mycket gladare och framåt. Tar för mig mer och har slutat göra allt som andra vill bara för att jag inte orkar bry mig/vill göra andra glada hellre än att göramig själv glad.

Du skriver själv att du har dina funderingar om bakgrunden till din "likgiltighet", det kanske är något du borde ta itu med?

• Anonym

Men varför måste det vara ett problem? Om du inte bryr dig och inte blir ledsen över att äta på McD i stället för på restaurang så är det väl bra? Måste man ha känslor om allt?

Jag är också som du men jag väljer att se det som att jag väljer mina strider och om det inte spelar så stor roll så är det väl inte heller värt att bli arg?
    Uppenbarligen så är det ju inte så viktigt för dig att kräva din rätt och du verkar ju helt ok med att göra det andra vill. Om du inte lider av det så förstår jag inte varför du vill ta dig ur det? Jag ser det inte heller som att vara avtrubbad utan att man helt enkelt anpassar sig lätt.
  • Anonym (sanna)

Kan absolut vara en depression. Har du gått igenom något svårt innan du blev så här? Hjärnan fungerar genom att stänga av känslorna om det blir för mycket för ens psyke att hantera det. Det är en försvarsmekanism. När man åter är redo att ta uti med känslorna så kommer man börja känna igen. Men ibland krävs det hjälp. Det tog mig flera år innan jag började känna känslor igen. Jag led inte av det, tyckte snarare att det var befriande att inte behöva känna allt som var jobbigt. Men allt det jobbiga kom istället flera år senare, när jag var stark nog att hantera det. Det försvinner inte, utan lagras snarare i kroppen. Önskar jag hade bett om hjälp tidigare och inte slösat bort så mycket tid på att vara känslolös.

Svar på tråden Jag har stängt av varenda känsla i kroppen