• Jaramla

erfarenheter av singulair granulat?

Hej!

Fick utskrivet Singulair till vår son igår mot förkylningsastma. Läkaren skrev att medicinen skall tas minst en timma före och två timmar efter måltid men i bipacksedeln står det att den kan tas i samband med måltid. vad tror ni det beror på?

vi skulle börja med att pröva nu när han är förkyld men om det behövs (om han behöver sin airomir mer än 2 ggr/vecka) så skall han ha det varje dag under vintern istället. vad är era erfarenheter av medicinen och hur har ni fått den förskriven?

det här med förkylningsastma är alldeles nytt för oss så vill gärna höra från andra med mer erfarenheter! Tack!!

• Svar på tråden erfarenheter av singulair granulat?
  • Sjöutsikt

Tabletten ska visst inte tas i samband med måltid, men pulvret kan tas vid måltid. Vet inte varför det är så, men så gör vi!

• maribel

Har en ettårig son med besvärlig förkylningsastma. Han har airomir och pulmicort tre puffar  två ggr dagligen och har tagit singular i sex mån. Vi ger honom det till kvällsmaten och rör ut det i lite fruktpuré. Tycker att det haft lite effekt men han har väldigt jobbig förkylningsastma så helt bra är han nästan aldrig.

• Jaramla

tack för era svar! min son är dessutom en matvägrare av rang så hur vi ska få i honom det där dyra pulvret det är problemet nu. igår försökte vi blanda med glass (äter han ibland) men det ville han förstås inte ha då. han är så opålitlig i vad han äter och inte, det enda som med säkerhet nästan alltid går ner är välling men man fick ju inte blanda med vätska typiskt nog (vad nu skillnaden är mellan glass o välling, egentligen?)

jag var inne på fass o kollade och antar att läkaren skrivit fel för precis som du skriver Sjöutsikt så får man inte ta tuggtabletterna med mat.

• Emmixen

Det är ganska gott att ha på glass faktiskt!

Dock blev jag oerhört trött av den så fick sluta, men vi fick bukt på astman och förkylningen efter ett tag ändå.
    - www.emmixen.se - en artonårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • The Black Lady

Jag ger min son tabletten  med kvällsfikat för att vi hinner inte annars...

Han äter middag 17.00 och äter kvällsmat 18.15 för att sedan sova 18.30....

Svar på tråden erfarenheter av singulair granulat?