• CharlottaW

Kommunal el kooperativ förskola?

Hej,
    vår dotter på ca 20 mån har erbjudits plats både på kommunalt dagis och ett Montessori pedagogiskt föräldrakooperativ som är mkt populärt (Vi sökte några i området). Vi väger fördelar och nackdelar men har väldigt svårt för att bestämma oss OCH vi måste bestämma oss nu.

Största fördelen är den mindre barngruppen på 8 småbarn mellan 1½-3 år på kooperativet (2 förskolelärare) jämfört med 16 småbarn på det kommunala (3 förskolelärare). Dock måste jag/vi som förälder lägga jobb på den kooperativa förskolan (allt från t ex kassör till gräsklippning)..vilket givetvis är positivt att ha insyn och kan påverka barnets vardag men med krävande arbeten vill man inte ha ytterligare ansvar...om ni förstår vad jag menar.

Det kommunala ligger 5 min gångväg hemifrån, det andra drygt 10 minuter. Imorgon ska vi besöka båda ställena hela familjen. Se lokalerna samt träffa fröknarna. Sen får väl magkänslan avgöra.
    VAD tycker DU??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kommunal el kooperativ förskola?
  • lisis

Jag förstår precis. Vi har föräldrakooperativ som är jättebra. Men ibland känns det drygt att lägga ner så mycket tid. Jag tycker ni ska välja det som ni tror är bäst för barnet, och det vet ni inte innan ni besökt förskolorna. Titta inte för mycket på lokaler eller pedagogik, utan bedöm personalen, stämningen. Verkar personalen intresserade av ert barn? Är dom vänliga och positiva? Prata helst med föräldrar också och kanske inte "är ni nöjda med den här förskolan?" - alla är nöjda med sitt dagis, annars byter dom. Nej fråga vad dom är mest nöjda med och försök sedan värdera det. Blir föräldrarna alldeles lyriska när dom får frågan och öser beröm över förskolan kan ni utgå från att det är toppen.

Du kan även kolla om det finns några omdömenom förskolorna på reco.se och rejta.se

Svar på tråden Kommunal el kooperativ förskola?