• lyckligt gift

Nytt kök som inte kostar skjortan

Vi vill byta kök i vårat hus, men har inte den bästa budgeten.
    Så nu undrar jag vad ni har/vet om för kök som inte kostar skjortan.

Vi har tänkt oss som mest 50 000:- på ett kök och eftersom vi ska ändra hela köket är det inte aktuellt att byta bara luckorna. Förstår också att nya vitvaror m.m. tillkommer.

Vet att IKEA är billig, men vad mer finns det och har ni erfarenhet av dom?

• Svar på tråden Nytt kök som inte kostar skjortan
  • Hannnas

Vi har beställt stommar från ikea och luckor från Epoq... bygger kök från v6-7...

Totalpris för stommar o luckor (och inrede) blir ca 28´och vi har ett relativt litet kök...

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns & Ylvas mamma .?:*¨¨*:?.
  • mammamoo
    www.styleroom.se är superbra för inspiration.

en kompis till mej beställde sitt kök på rusta. SUPERFINT! ser ut som ikeas ståt det hon köpte.

ikea e ju inte så billiga som man tänker eftersom inget ingår.. man får ju köpa ver enda grej som gånggärn osv. på många ställen ingår ju sånnt. men kolla kvick, hth osv.. dom som inriktar sej på kök kan man oftast boka för en konsultation typ. så kommer dom hem och ger förslag på utformning, kollar vad många skåp som behövs och gör en offert på vad köket skulle kosta. jag rekomenderar att kolla alla som kan göra sånnt för att få flera prisförslag innan ni bestämmer er. så de blir genomtänkt och inte bara första bästa :)

lycka till :)
  • Hannnas
    mammamoo skrev 2010-01-19 21:11:50 följande:
    www.styleroom.se är superbra för inspiration.en kompis till mej beställde sitt kök på rusta. SUPERFINT! ser ut som ikeas ståt det hon köpte. ikea e ju inte så billiga som man tänker eftersom inget ingår.. man får ju köpa ver enda grej som gånggärn osv. på många ställen ingår ju sånnt. men kolla kvick, hth osv.. dom som inriktar sej på kök kan man oftast boka för en konsultation typ. så kommer dom hem och ger förslag på utformning, kollar vad många skåp som behövs och gör en offert på vad köket skulle kosta. jag rekomenderar att kolla alla som kan göra sånnt för att få flera prisförslag innan ni bestämmer er. så de blir genomtänkt och inte bara första bästa :) lycka till :)
    Det kan inte varit detta http://www.epoq.se/assortment.aspx?pid=10

Epoq såldes via rusta tidigare men via elgiganten numer.... eller nätet
  • mammamoo
    Hannnas skrev 2010-01-19 21:16:41 följande:
    flåt , menade detta, allmo vit www.epoq.se/assortment.aspx?pid=11
    kan ha varit de.. de va så länge sen ja va där.. kommer inte ihåg. men känns bekant :)
  • mammamoo

eller om de kanske fins något utställningskök som ska bytas, då brukar man kunna göra kap :)

vet att de brukar finnas billiga nya kök på blocket oxå men vet ingen som har gjort något sånnt. men säkert värt å kolla

• Eqz

Vi har byggt om ett kök med IKEA-inredning själva i en lägenhet och sedan flyttat till ett hus med IKEA kök. Jag tycker att de är bra, men det blir förstås en hel del jobb själv som kan vara bökigt och svårt om man inte är duktig på sånt. Det är ju också bra att man vet att inredning och luckor kan kompletteras och bytas när man vill. Dock måste jag starkt rekommendera att INTE köpa virvaror på IKEA. Alla vitvaror i mitt nuvarande kök var köpta på IKEA 2004 och båda kylskåpen har redan gått sönder, spisen har aldrig varit bra, diskmaskinen låter konstigt och ugnen funkar iofs men stänger automatiskt av sig efter 4 tim, inte bra om man ska göra tjälknöl... Micron och fläkten är OK.  

• Hannnas
    mammamoo skrev 2010-01-19 21:31:11 följande:
    kan ha varit de.. de va så länge sen ja va där.. kommer inte ihåg. men känns bekant :)
    kul om det var fint isf, för det är det vi ska ha

Ang resterande köksbudget är det svårt att hamna under 50 tror jag om man ska byta alla vitvaror och ändå hålla hyffsad kvalitet...

Vi har gjort så att vi beställer alla vitvaror från samma märke, vilket ger oss en fet rabatt...

Vitvaror är dyrt...
  • mammamoo

mm vitvaror e inte billigt.. vi har bytt alla i vårat kök när vi bytte.. men fläskade inte på med några superhäftiga saker.. :) men har ett fint kök nu i alla fall :)

• Hannnas
    mammamoo skrev 2010-01-19 21:47:45 följande:
    mm vitvaror e inte billigt.. vi har bytt alla i vårat kök när vi bytte.. men fläskade inte på med några superhäftiga saker.. :) men har ett fint kök nu i alla fall :)
    Vi kommer inte heller fläska på... kommer inte välja det billigaste dock för det är ju dumt att behöva byta snart igen... men absoluut inte det dyraste med 10 milj funktioner som man aldrig använder Induktionshäll är väl iof dyrt, dyrare än glaskeramik... men ur energisynpunkt bättre i längden ist... o smidigt när man har småbarn...

Vi har valt att lägga in pärlspont bakom bänkskivorna ist för kakel, det är billigare och fint om man har ett "lantligt" kök tips...

Usch, ja jag har våndats över köket ett tag, det är jag som har räknat på rubbet... maken vet knappt vad som händer när snickaren kommer om någon vecka ... jorå han vet men han har noll koll....
  • IsakochMolly

Vi har nyligen renoverat köket och köpte allt från IKEA, vi hamnade nånstans kring 42000kr. Men då tillkommer kostnader för golv, tapeter, kakel, elarbete och annat smått som man kanske inte tänker på blir mycket pengar i slutändan, så runt 55000kr blev det nog totalt. Då valde vi inte de dyraste vitvarorna heller. Sen beror det ju på hur stort köket är, ju fler stommar och luckor - desto dyrare blir det.

• TvåBusar

Vi har bytt ut vårat kök till ett IKEA kök (stommar, luckor, inredning, gånggärn, bänkskivor, diskho mm) inklusive vitvaror betalade vi någonstans 35'-40 tusen.
    Köket innefattar 2 högskåp varav det ena för kyl/frys, 4 överskåp var av ett med vitrinluckor, 4 underskåp med lådlösningar.

Vi är riktigt nöjda och trivs mycket bra i vårt kök.

• Dawwe1974
    lyckligt gift skrev 2010-01-19 21:04:34 följande:
    Vi vill byta kök i vårat hus, men har inte den bästa budgeten. Så nu undrar jag vad ni har/vet om för kök som inte kostar skjortan. Vi har tänkt oss som mest 50 000:- på ett kök och eftersom vi ska ändra hela köket är det inte aktuellt att byta bara luckorna. Förstår också att nya vitvaror m.m. tillkommer. Vet att IKEA är billig, men vad mer finns det och har ni erfarenhet av dom?
    Vi köpte från Lijo!

Perfekt, för en hundring extra fick man stommarna färdig monterade. Ingen IKEA byggsats. Klart värt!
    Knappt 50000 inkl häll, ugn, fläkt, diskmaskin, och en tvättmaskin med torktumlar funktion.

Gjorde jobbet vi själv.  Mycket nöjd med kvalite och funktion på köket.

Motsvarande kök på myresjökök skull vi få ge 96000:- och då var 20% bortdraget....och stommarna var vita på insidan.
  • CamillaG78

Skåp och dyl (ej vitvaror och kran) kostade ca 23000 på Ikea

Vitvarorna köpte vi på elgiganten för ca 27000. 

Sedan tillkom allt annat

Vi flyttade diskhon så det krävdes en del rörmokeri. Elen drogs om och så blev det ett nytt golv. 

Hela köket kostade oss nog ca 80-90000 och då har vi verkligen inga lyxgrejor! 

• Kakgumman

Vårt Ikea kök går loss på 34000 exklusive bänkskivan (stenskiva för 38000...) och exklusive vitvaror (Miele). Ett U-format kök med högskåp för inbyggnad av vitvaror och ett fåtal överskåp.

Lycka till med nya köket!

• Git

Hur snabbt ska ni börja? Annars kan man ju köpa på sig saker lite då och då, passa på när det är rea och utförsäljningar på olika ställen. Det kan man spara tusenlappar på!!

Nån nämnde nåt om blocket, vi köpte begagnade luckor där. hela köket för 800kr. Dock 20 år gamla men de behövde inte ens lackas om och Marbodal tillverkar dem än så vi kan komplettera vid behov!

Mina råd till dej: Ta god tid på er att planera och jaga priser!!! MÅnga säljer nya överblivna grejer på blocket! Bara en komplett lådsektion vi var tvungna att köpa på ikea för fullpris gick på ca 1000kr....

• Hannnas

Bra idé ang blocket.... ska nog slänga ut vårt marbodalkök där sen..... så gör nog många....

• Dawwe1974
    Hannnas skrev 2010-01-20 16:16:56 följande:
    Bra idé ang blocket.... ska nog slänga ut vårt marbodalkök där sen..... så gör nog många....
    När jag bodde i en bostadsrätt köpte jag ett komplett kök för 3000:- inkl vitvaror och det bästa var att det passade till 90% det vart tilloch med lite skåp över.
    Visst det var kanske inte det modernaste och senaste men det var betydligt snyggare än det jag hade.
Svar på tråden Nytt kök som inte kostar skjortan