• Tandborste

Juckande hund

Min golden retriever på 2,5 år har helt plötsligt börjat jucka på min 17 mån dotter!!
    Varför??

Avundsjuka? Dominans? Han gör det inte på någon annan och har aldrig gjort det förr mer än på sin nalle haha ;)

• Svar på tråden Juckande hund
  • missteddy

det är ett dominas betende hos hundar

• Lathundarna

Stress, för att framkalla en reaktion, tristess... Brukar vara en blandning av mycket och inte enbart en enda orsak. Dominant hund tror jag inte att det handlar om, då hade ni sett beteendeskillnader tidigare. Hunden är inne i sista delen av könsmognaden i den åldern och det kan spela in. Tänk efter när det började och hur.
    Tillåt inte beteendet men avvisa inte hunden aggressivt utan avled. Locka med nåt hunden tycker är kul/gott (leksak eller godis) och inbjud till en roligare aktivitet som ni styr.

• Tandborste

Tristess... Är han understimulerad tror du? Det började från ingenstans häromdan. Han gjorde det 2 ggr sen har han inte gjort det mer.

O varför bara mot vår dotter? Tar hon för mkt av vår tid enligt min vovvis??

• Lathundarna
    Tandborste skrev 2010-01-20 20:48:35 följande:
    Tristess... Är han understimulerad tror du? Det började från ingenstans häromdan. Han gjorde det 2 ggr sen har han inte gjort det mer. O varför bara mot vår dotter? Tar hon för mkt av vår tid enligt min vovvis??
    Sätt er ner och fundera - hur mycket egentid har hunden med er, och hur mycket av den är ni aktiva och tränar nåt? Det är bara ni som sitter med facit, och var då ärliga mot er själva.
  • Tandborste

Ja vi ska sätta oss ner. Han är ute på 1h promenader varje dag.
    Men tycker kanske han ändå får lite tid sen här hemma.

Kan det inte ha med dominans o göra alls då?

• Lathundarna
    Tandborste skrev 2010-01-20 21:09:27 följande:
    Ja vi ska sätta oss ner. Han är ute på 1h promenader varje dag. Men tycker kanske han ändå får lite tid sen här hemma. Kan det inte ha med dominans o göra alls då?
    En timmes promenad? Och det är en retriever ni har? Jag hade inte behövt sätta mig ner nån längre stund Tror det handlar om att han är uttråkad/underaktiverad. Promenad är ingen aktivitet såvida ni inte kör ett upplet, slänger ut en näve godis för hunden att hitta, etc under tiden. Men som sagt - det är bara ni som vet hur dagarna ser ut hos er och därmed sitter på facit.

Nej, jag satsar mina kort på att det inte är dominans.
  • Tandborste

Haha oj jag formulera mig fel. Han är såklart ute flera ggr om dagen MEN en av runderna är på 1h. Resten av promenaderna är inte så långa.

Vi bor utanför stan så han springer ALLTID lös i skogen o jagar ankor o kaniner mm. Han får leta godis mm som du skrev.

Men han kanske behöver egentid också med oss som vår dotter får.

Ska sätta mig ner med sambon imorn.

Tack för hjälpen.

• Myskillarna

Vi har nyss,i förrgår, tagit över en flat coated retriver på 3,5 år och han gör samma sak ibland.

Han har gjort det på mig och vår minsta kille som e 3 år.

Han har inte blivit så aktiverad och var lite utanför flocken på 3 andra flattar där han bodde förut.

Hoppas juckandet går över nu när han får mer tid och aktivering hos oss.

VÅRA ÄLSKADE PRINSAR LIAM -05 & HUGO -07
  • Lathundarna
    Tandborste skrev 2010-01-20 21:21:15 följande:
    Haha oj jag formulera mig fel. Han är såklart ute flera ggr om dagen MEN en av runderna är på 1h. Resten av promenaderna är inte så långa. Vi bor utanför stan så han springer ALLTID lös i skogen o jagar ankor o kaniner mm. Han får leta godis mm som du skrev
    Höj kraven på hunden. Börja t ex träna mer lydnad (sätt koppel på hunden och kör ett dagligt 30-minuterspass med olika moment), öka svårigheten för hunden att hitta godiset (sätt fast hunden vid ett träd och gå in en bit i skogen och göm det - när det är snö ute så tänk på att era fotspår gör det enklare för hunden), och så vidare. Arbetsraser arbeta vill {#lang_emotions_dreamer}
  • Lathundarna
    Tandborste skrev 2010-01-20 21:30:18 följande:
    Tack för tipsen lathunden! =)
    Så lite så
  • hundpuss

Återigen, så har Lathunden sagt precis allt det jag skulle skriva. {#lang_emotions_dreamer}

Så jag känner mig överflödig i tråden om jag bara upprepar allt. Men önskar dig lycka till med hunden, TS. Många är dock otroligt snabba med att dra paralellen juckande hund=dominans, men det är inte alltid så enkelt.

Svar på tråden Juckande hund