• aaiva88

Tips för att få nyfödd att sova i spjälsängen?!

Vår son blir 1 vecka imorgon och är lugn och sover bra i spjälsängen, men bara på dagarna! På nätterna sover han inte alls om han inte får sova praktiskt taget på oss, mage mot mage. Men det känns osäkert?
    Är det någon som har tips på hur vi kan få honom att sova i spjälsängen även på natten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 12:23
    Eller hur vi gör vår nuvarande sovsituation lite säkrare? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 16:53
    Hur får vi honom att sova mellan oss och inte PÅ oss? :)

• Svar på tråden Tips för att få nyfödd att sova i spjälsängen?!
  • aaiva88
    prinsesstårtan skrev 2010-01-20 11:15:55 följande:
    jag hade min flicka hos mig de första 4 veckorna.. sen tyckte jag att hon och jag började bli tryggare och la henne i sin säng och det gick jätte bra, det funkade för oss men måste ju inte funka för er men jag tror nog generellt att ett så litet barn har behov av närhet. för 7 dagar sedan så bodde hon ju bokstavligt talat I dig.... klart det känns lite kallt och ensamt nu..... Grattis förersten
    Jag har inte svårt att sova med honom på magen, men det känns ändå osäkert med tanke på PSD och tänk om han rullar ut ur sängen? Hur gjorde du?
    Tack så mycket :)
  • aaiva88
    elisch skrev 2010-01-20 13:18:42 följande:
    Det finns något som heter "snugglenest" som man kan köpa på Babyland. Det är som en liten säng med kanter som gör det lite säkrare att ha bebisen emellan sig på natten. Jag har dock haft min son bredvid mig i sängen sen han föddes och jag har aldrig varit nära att rulla på honom eller något sådant. Så länge föräldrarna inte är påverkade av alkohol och droger så är det säkert att samsova. Man kan tänka på att bebisen ska sova högre upp än föräldrarna, så att den inte kan hamna under täcket. Små bebisar är inte skapta för att ligga själva, de flesta vill ha mycket närhet i början, och har man inte problem med det så tycker jag att man ska låta de vara nära så mycket det går
     Jag har honom jättegärna mellan mej och min sambo, men vår son vill sova PÅ oss, bredvid funkar inte för honom. Hur får jag honom att sova mellan oss? :)
  • aaiva88
    Danitra skrev 2010-01-20 16:54:57 följande:
    Låt honom somna på och vänd dig sakta till sidan med honom kvar mot dig.
    Tack! Det låter ju jättebra faktiskt (och enkelt), ska testas så fort det blir sovdags :)
  • aaiva88
    Trynträ skrev 2010-01-21 21:28:37 följande:
    Hur ljust har du i rummet då? Tänkte eftersom han har lättare att somna på dagarna.
    Vanligt dagsljus, inga lampor utan bara det som kommer in genom fönstret. Han sover bättre på dagarna överhuvudtaget, vart han än ligger. Jag har tänkt lite på det där med ljudnivå och sådant, det blir ju oundvikligt tystare på nätterna.

Tror ni att det kanske skulle funka med radio i sovrummet på nätterna?
Svar på tråden Tips för att få nyfödd att sova i spjälsängen?!