• LovaMagdalena

Vad har ni för täcke till era små (3 mån)?

Hittills har det inte varit någon direkt ordning på rutiner kring nätterna. Vår lilla tjej sover jättebra men ibland har hon legat i vår säng, i bland i sin egen, och mest med filtar ovanpå och ibland sin fårfäll under sig.

Nu tänkte jag få ordning på detta pch köpa täcke och fler sängkläder och bädda iordning hennes spjälsäng ordentligt. Men jag undrar, var köper ni era täcken? På IKEA står det ju att deras rekommenderas från 12 månader - varför? Vad har ni handlat för några?

• Svar på tråden Vad har ni för täcke till era små (3 mån)?
  • prinsesstårtan

jag köpte mitt på babyland.... jätte nöjd...

• LovaMagdalena

babyland har vi inte här men babyproffsen. de kanske har för så små? vad är det för ålder på det ni har?

• prinsesstårtan

det finns det säkert! ja det är från födseln.... 

• Kitty82

Köpte ett ganska tunt vanligt täcka på jysk, klippte till lagom storlek och sick-sackade. Blev jättebra! Billigt och passade då perfekt till dom påslakan jag hade{#lang_emotions_smile}

• Vanillie

vår bebis har inte kommit ännu, men jag funderar på att i början bara använda påslakanet som täcke! Sen när bebisen är lite äldre kan man använda iläggstäcket till påslakanet.

Men som sagt, har inte provat själv ännu men min syster har gjort så med täcket till hennes tre barn, då hon tycket att det blev för "tungt" med iläggstäcke+påslakan när dom varit spädisar. (om dom tex får det över huvudet)

***Snart är det dax***
  • prinsesstårtan
    Vanillie skrev 2010-01-20 11:19:02 följande:
    vår bebis har inte kommit ännu, men jag funderar på att i början bara använda påslakanet som täcke! Sen när bebisen är lite äldre kan man använda iläggstäcket till påslakanet. Men som sagt, har inte provat själv ännu men min syster har gjort så med täcket till hennes tre barn, då hon tycket att det blev för "tungt" med iläggstäcke+påslakan när dom varit spädisar. (om dom tex får det över huvudet)
    det beror ju på vad man har för temp hemma.... vi bor i hus och nu när det är så kallt ute så kryper tempen ner på natten när man inte eldar..... så det skulle inte funka hos oss...
  • L33L00

ett tips är att använda en liten flecce filt som täcke, då flecce "andas" & inte blir för varmt. Kan användas utan eller med påslakanet..

Världens underbaraste Wilhelm
  • Hhelena

Vi bäddar med ett vanligt lakan. Sydde om ett av våra gamla så att det passar i spjälsängen. Som täcke använder vi en en mjuk filt av 100% bomull.

• Vanillie
    prinsesstårtan skrev 2010-01-20 11:20:47 följande:
    det beror ju på vad man har för temp hemma.... vi bor i hus och nu när det är så kallt ute så kryper tempen ner på natten när man inte eldar..... så det skulle inte funka hos oss...
    Så sant! Det gäller ju att ha en jämn normal temp inne såklart!
    ***Snart är det dax***
  • justine

I början hade vi inget alls för hon föddes i juni och det va VARMT! Nu har jag en fleecefilt i ett påslakan

• prinsesstårtan

sen kan jag tycka att det nästan är vikigare med pyjamas än med täcke..... vår tjej sparkar så på natten så täclet ligger offta från låren och neråt....

• ozapoza

Jag kan verkligen rekommendera en "sovpåse", som man knäpper på axlarna och är som ett linne upptill och som en sovsäck nertill. Under har barnet pyjamas.
    Sovpåsen har dragkedja så det är lätt att öppna för blöjbyten mm. Går inte att sparka av sig/få över huvudet och är lagom varma iallafall för ca 20 graders innetemp som vi har.
    Köpte mina på LaRedoute, men vet att det finns flera märken exempelvis Grobag.

• Verkligen

Jag köpte täcke på Ikea och bäddade med det men jag gör som så att jag lägger Ella ovanpå det och så har hon filt på sig när hon sover. Då ser sängen fin och mysig ut men samtidigt så blir hon varm. =) Hon kastar ändå bara av sig filten så täcke känns överflödigt.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • k girl

Vår tvåmånaders sover under en bomullsfilt i ett påslakan.

• Maggiepuh

När min son var så lite hade han ett allergitäcke (barnstorlek) från Jysk. Kostade lite mer än vanliga täcken, men de rekomenderade det eftersom min man har Astma. Nu är han snart 4 år och har ett stort tunt täcke.

• Quinnan

Men jag har läst nånstans att bebisar under ett år inte ska använda täcken alls, utan hellre bomullsfilt/ar.. Det berättade dom inte när jag köpte vårat bebistäcke på babyland, men har tänkt att då kan han ha det täcket när han blir större. Och tempen i rummet där bebisen sover ska väl ligga på ca 18 grader..

• k girl
    Quinnan skrev 2010-01-22 15:08:22 följande:
    Men jag har läst nånstans att bebisar under ett år inte ska använda täcken alls, utan hellre bomullsfilt/ar.. Det berättade dom inte när jag köpte vårat bebistäcke på babyland, men har tänkt att då kan han ha det täcket när han blir större. Och tempen i rummet där bebisen sover ska väl ligga på ca 18 grader..
    Det går bra med ett tunt täcke också, enligt growingpeople. Tempen s´ka vara mellan 18-20.
  • Quinnan
    k girl skrev 2010-01-22 15:11:40 följande:
    Det går bra med ett tunt täcke också, enligt growingpeople. Tempen s´ka vara mellan 18-20.
    Ja, det står ju så mycket olika överallt, det som fungerar bäst är nog ändå sunt förnuft :)
  • blå fisk

När vår dotter var så liten hade vi en gallerfilt köpt på Babyland, men finns ju på flera ställen som istoppstäcke i ett påslakan. Vi bodde i lägenhet och hade inte så kallt inne, så det blev lagom. Sen köpte vi en filt i ullfleece från Minimundus.se som vi har som istoppstäcke. Ull är ju ett bra material eftersom det värmer samtidigt som det är tunt och smidigt.

• BrittaS
    ozapoza skrev 2010-01-21 19:04:28 följande:
    Jag kan verkligen rekommendera en "sovpåse", som man knäpper på axlarna och är som ett linne upptill och som en sovsäck nertill. Under har barnet pyjamas. Sovpåsen har dragkedja så det är lätt att öppna för blöjbyten mm. Går inte att sparka av sig/få över huvudet och är lagom varma iallafall för ca 20 graders innetemp som vi har. Köpte mina på LaRedoute, men vet att det finns flera märken exempelvis Grobag.
    Samma här - sovpåse är jättebra! Finns även på IKEA. 
Svar på tråden Vad har ni för täcke till era små (3 mån)?