• Anonym (rundis)

vill få bort den fula magen...skäms

jag är inte tjock. inte smal heller. helt okej liksom. är 162cm lång och väger 56kg.
    jag vill gå ner ungefär 4-5kg men speciellt få bort min mage. ser ut som att jag är gravid i 5:e månaden fastän jag inte är det.

börjar tro att jag är sjuk eller nåt...asså har sjukdom. men vet inte.
    har börjat träna situps. men istället är det som att jag svullnat upp i magen ännu mer.
    hur ska jag göra för att få fin kropp igen? (jag vägde 50kg för 2år sen)

• Svar på tråden vill få bort den fula magen...skäms
  • Anonym (1)

Jag är likadan. Smal men degmage. Väger 55 till 167 cm, vilket är 4-5 kg mer än vad jag gjorde innan barn. Då trivdes jag kanon. Har inga bra tips, jag försöker lära mig att leva med putmagen då jag inte är speciellt motiverad att försöka "banta" bort den.

• Anonym (rundis)

vilken träning e effektivast mot magen? jag förstår att det inte går att punkträna... men hur fokuserar jag på magen?

• Anonym (rundis)
    Anonym (1) skrev 2010-01-20 15:10:16 följande:
    Jag är likadan. Smal men degmage. Väger 55 till 167 cm, vilket är 4-5 kg mer än vad jag gjorde innan barn. Då trivdes jag kanon. Har inga bra tips, jag försöker lära mig att leva med putmagen då jag inte är speciellt motiverad att försöka "banta" bort den.
    okej!

det som gör mig ännu mer deprimerad är att när jag skulle prova jeans så tog jag min vanliga storlek 26 men det var svårt att ens komma idom. tog 27 och kunde inte ens knäppa. tog 28 och det var på gränsen till obekvämt!
    hur kan man gå upp så många storlekar på två år bara! usch
  • Anonym (1)
    Anonym (rundis) skrev 2010-01-20 15:12:56 följande:
    okej!det som gör mig ännu mer deprimerad är att när jag skulle prova jeans så tog jag min vanliga storlek 26 men det var svårt att ens komma idom. tog 27 och kunde inte ens knäppa. tog 28 och det var på gränsen till obekvämt!hur kan man gå upp så många storlekar på två år bara! usch
    Ja precis. Har också 28 nu, och jag har kunnat haft 25. Har alltid haft getingmidja. Är förmodligen inte så mycket större någon annanstans men just magen har bara pluffat ut. Håller med dig - USCH!
  • Anonym (rundis)
    Anonym (1) skrev 2010-01-20 15:14:24 följande:
    Ja precis. Har också 28 nu, och jag har kunnat haft 25. Har alltid haft getingmidja. Är förmodligen inte så mycket större någon annanstans men just magen har bara pluffat ut. Håller med dig - USCH!
    ja visst ere jobbigt?
    men grejen e att jag inte ens fött barn...bara gått upp sådär =(
  • Anonym (1)

Värst är ju inte vikten, bara det att man inte känner igen sig längre. Hur gammal är du?

• Anonym (rundis)
    Anonym (1) skrev 2010-01-20 15:17:25 följande:
    Värst är ju inte vikten, bara det att man inte känner igen sig längre. Hur gammal är du?
    ja vikten är inte viktig. bara magen hade varit rak och jämn hade det varit lugnt. nu sticker den ut och är hård liksom. inte mjuk och fettig. vet inte varför...
    försökte träna som sagt men svullnar upp mer...?
  • NadiaMi

Allmän konditionsträning kan hjälpa, eller att göra allmänna övningar för att hela kroppen ska tränas. Kroppen sparar ju där den vill och vissa får mage, andra får rumpa, åter andra blir runda lite överallt.

Om det är extra fettreserver på just magen som gör att den blir rundare så gör det ju inte så stor skillnad om man tränar musklerna bara där.
    Hellre då träna musklerna lite överallt så kroppen behöver använda den sparade energin och minskar på reserverna.

• NadiaMi

Förresten, spänd mage kan ju ha med annat att göra än extra kilon.
    Det kan ju även vara att tarmarna är irriterade, så se över vad du äter.

Själv har jag blivit glutenintolerant först i vuxen ålder och det kunde verkligen ge besvärlig mage...

• Anonym (rundis)
    NadiaMi skrev 2010-01-20 15:32:36 följande:
    Allmän konditionsträning kan hjälpa, eller att göra allmänna övningar för att hela kroppen ska tränas. Kroppen sparar ju där den vill och vissa får mage, andra får rumpa, åter andra blir runda lite överallt. Om det är extra fettreserver på just magen som gör att den blir rundare så gör det ju inte så stor skillnad om man tränar musklerna bara där. Hellre då träna musklerna lite överallt så kroppen behöver använda den sparade energin och minskar på reserverna.
    okej jag antar att du har rätt.
    har precis börjat träna och är otålig. vill se resultat på en gång även om jag är medveten om att det inte är möjligt.
  • Anonym (rundis)
    NadiaMi skrev 2010-01-20 15:34:13 följande:
    Förresten, spänd mage kan ju ha med annat att göra än extra kilon. Det kan ju även vara att tarmarna är irriterade, så se över vad du äter. Själv har jag blivit glutenintolerant först i vuxen ålder och det kunde verkligen ge besvärlig mage...
    vad är glutenintolerant? alltså vad är det man ska undvika att äta då?
    förretsen, vart kan man kolla upp om magen? vårdcentralen?
  • NadiaMi

Gluten finns i vete, korn och råg och brukar finnas i mycket färdigmat.
    En annan ganska vanlig intolerans är laktos - som finns i mjölkprodukter.

Om du vill kolla upp eventuell intolerans kan du kontakta din husläkare (eller vårdcentralen helt enkelt) för att fråga vad de har för möjligheter.
    Eller så lägger du om kosten på egen hand för att se om det gör någon skillnad.
    Läs lite kostråd på de sidor som finns. Läs på om GI, och googla på "glutenfritt" eller liknande om du vill testa att dra ner på just gluten.

Gluten och laktos-intolerans brukar iofs följas med mer än bara spänd mage, så har du inga direkta besvär utöver det är risken väldigt liten att det är något du har problem med.

• Anonym (rundis)
    NadiaMi skrev 2010-01-20 16:12:47 följande:
    Gluten finns i vete, korn och råg och brukar finnas i mycket färdigmat. En annan ganska vanlig intolerans är laktos - som finns i mjölkprodukter. Om du vill kolla upp eventuell intolerans kan du kontakta din husläkare (eller vårdcentralen helt enkelt) för att fråga vad de har för möjligheter. Eller så lägger du om kosten på egen hand för att se om det gör någon skillnad. Läs lite kostråd på de sidor som finns. Läs på om GI, och googla på "glutenfritt" eller liknande om du vill testa att dra ner på just gluten. Gluten och laktos-intolerans brukar iofs följas med mer än bara spänd mage, så har du inga direkta besvär utöver det är risken väldigt liten att det är något du har problem med.
    tack för ditt svar.
    ska kolla upp om det stämmer in på mig. ere något annat som du kan berätta på rak arm som påverkar kroppen om man har glutenintolersn?
  • Anonym

hej, jag tror det kan vara viktigt att träna den inre bukmuskulaturen särskilt om du fått barn. Musklerna man kommer åt med sit-ups ligger väl mer ytligt därför kan magen bli rundare. Olika former av plankan ska vara bra, 3 ggr 60 sekunder. Morgon och kväll, och sedan fettförbränning och kosten såklart.

• NadiaMi

För min del var det bara magbesvär, men jag fångade upp det ganska snabbt.
    Har man gått runt med det länge kan det orsaka näringsbrist, fast innan det är det väldigt ovanligt om man inte har haft diarréer eller kramper mm.
    "Vanlig uppblåsthet" är alltså inte i sig något tecken på överkänslighet mot något.

Ett annat tips är att prata med en dietist för att se vad du enklast kan lägga om i din kost för att äta lite nyttigare - utan att behöva försaka så mycket.
    Att bara gå över från vanlig pasta till fullkorn och öka mängden grönsaker och rotfrukter kan göra stor skillnad tids nog.

Svar på tråden vill få bort den fula magen...skäms