• honung­sgatan
    Äldre 20 Jan 19:48
    7167 visningar
    13 svar
    13
    7167

    Kan Dagen-efter-piller ha orsakat mitt X?

    Tog dagen-efter-piller efter ett klantigt misstag under tiden som singel 2006...
    Blev trots detta gravid, och graviditeten slutade i ett X, men brusten äggledare som fick tas bort.

    Har funderat mycket över om det kan ha varit dagen-efter-pillret som orsakade mitt X. Att det liksom knasade till processen men inte lyckades avbryta befrukningen helt. Kan det ha påverkat över huvud taget? {#lang_emotions_surprised}

    Någon som kan upplysa mig?

  • Svar på tråden Kan Dagen-efter-piller ha orsakat mitt X?
  • Amazin­a
    Äldre 20 Jan 20:35
    #1

    Ett X är ju en graviditet som fäster i äggledaren och inte i livmodern. Utomkvedeshavandeskap är JÄTTEFARLIGT om man inte upptäcker det! Om du hade sex och sedan tog dagen-efter-piller förhindrade ju pillret bara en graviditet som satte sig i livmodern! Sen hade du ju extrem otur eftersom ägget fäste på en annan plats. Jag är rätt säker på att det bara var slumpen och att det inte påverkade!

  • honung­sgatan
    Äldre 21 Jan 23:50
    #2

    Tack för ditt svar Amazonas, du har säkert rätt.

    Man är ju bra på att grubbla halvt ihjäl sig, fast det inte leder någonstans... {#lang_emotions_innocent}

  • honung­sgatan
    Äldre 30 Jan 19:39
    #3

    Kolla här vad jag hittade!

    Från information om Norlevo akut-p-piller (som jag använde).

    "Om du blir gravid efter det att du har använt NorLevo ska du kontakta läkare. Din läkare kan vilja undersöka att du inte fått ett utomkvedshavandeskap (att fostret utvecklas utanför livmodern). Detta är särkilt viktigt om du drabbas av svår buksmärta efter det att du tagit NorLevo eller om du har haft utomkvedshavandeskap, opererat din äggledare eller haft inflammation i bäckenregionen. "

    Jag blev ju som sagt gravid trots akut-pillret. Kontaktade läkare, både tidigt och längre fram då jag börjare få magsmärtor. Aldrig var det tal om att kolla efter ett ev. utomkveds. De sa bara att jag skulle ta värktabletter och vila.

    Slutligen brast äggledaren och jag åkte in akut.

    JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!!! Varför kollade dom mig inte? Det kunde ju ha upptäckts jättetidigt!!! *bitter* {#lang_emotions_cry}

  • LYCKA8­2
    Äldre 23 Feb 09:41
    #4

    Hej. Jag fick utomkvedhavandeskap 2005, detta efter att ha tagit ett dagen efter piller... kanske har det ett samband, eftersom vi båda två fått det. Nu planerar jag och min sambo att börja att försöka få barn till sommaren.. hoppas att det inte resulterar i ett X denna gången oxå.

    /Emma

  • honung­sgatan
    Äldre 23 Feb 19:20
    #5
    LYCKA82 skrev 2010-02-23 09:41:35 följande:
    Hej. Jag fick utomkvedhavandeskap 2005, detta efter att ha tagit ett dagen efter piller... kanske har det ett samband, eftersom vi båda två fått det. Nu planerar jag och min sambo att börja att försöka få barn till sommaren.. hoppas att det inte resulterar i ett X denna gången oxå. /Emma
    Håller tummarna för er! Det kommer säkert gå jättebra denna gång.
    Jag blev gravid på första försöket efter utomkveds. Det är dessutom tvillingar. {#lang_emotions_laughing}
  • styrka­n
    Äldre 4 Apr 19:57
    #6

    hej hej,

    Jag fick oxå ett x efter att jag tagit ett dagen efter piller i höstas-09.... är helt övertygad om att det var det som ställde till det. Det var tyvärr inte det första x:et för mig... hade ett x tidigare -08, då när jag använde sprial.... då berodde de på det. Nu försöker vi igen men min sambo jobbar utomlands så det är svårt att pricka in "rätt" tillfälle med ägglossningen... men vi kämpar på...

  • honung­sgatan
    Äldre 5 Apr 22:11
    #7

    Usch vad tungt med två x styrkan. Och jobbigt när saker som ska vara "säkra", dvs spiral och kanske akut-p-piller är ställer till det så hemskt. {#lang_emotions_frown}

    Hoppas ni prickar rätt snart och att du får ett fint plus på stickan, utan fler komplikationer! {#lang_emotions_flower}

  • LYCKA8­2
    Äldre 18 Apr 09:57
    #8

    Jag håller tummarna för er oxå "styrkan".. Nu börjar det närma sig sommaren och vi skall börja försöka snart...längtar så...

  • Äldre 6 Jun 10:59
    #9

    Jag har också fått utomkveds efter dagen efter piller. Kondom som gled av och vi ville försäkra oss genom ett dagen efter piller, slutade dock i X och att vänster äggledare togs bort.

  • Wed 3 Jul 2019 04:58
    #10

    Jag fick också ett x i samband med dagen efter piller. Operera bort vänster äggledare. Försöker bli gravid nu,utan framgång. Tänker mycket på det och hur det påverka mitt liv negativt.

    Vet inte om jag någonsin kommer kunna få barn.

  • Wed 3 Jul 2019 04:59
    #11

    Jag fick också ett x i samband med dagen efter piller. Operera bort vänster äggledare. Försöker bli gravid nu,utan framgång. Tänker mycket på det och hur det påverka mitt liv negativt.

    Vet inte om jag någonsin kommer kunna få barn.

  • Wed 3 Jul 2019 04:59
    #12

    Jag fick också ett x i samband med dagen efter piller. Operera bort vänster äggledare. Försöker bli gravid nu,utan framgång. Tänker mycket på det och hur det påverka mitt liv negativt.

    Vet inte om jag någonsin kommer kunna få barn.

  • Wed 3 Jul 2019 07:40
    #13

    Jag fick också ett x i samband med dagen efter piller. Operera bort vänster äggledare. Försöker bli gravid nu,utan framgång. Tänker mycket på det och hur det påverka mitt liv negativt.

    Vet inte om jag någonsin kommer kunna få barn.

Svar på tråden Kan Dagen-efter-piller ha orsakat mitt X?