• Nimrist

Finns det någon som har koll på vad som gäller ang "bäst före datum" på babyskydd?

Nu är det så här att en väninna till mig har ett babyskydd som jag hade tänkt låna utav henne, hon har haft det till hennes son som nu är 6 månader. Det är okrockat, och jag eller hon vet inte exakt hur gamalt det är. Det har funkat för deras baby.

Men i julas sa min sambos bror att dom måste köpa ett nytt babyskydd till deras kommande bebis i sommar för att det dom hade till deras nuvarande 2 åring har passerat "bäst före". Har kollat runt lite på internet men får inte grepp om detta. Någon annan som känner till bäst före datum på babyskydd? Hur ska man veta om det har gått ut? För det står då ingenting på detta som vi lånar.

Nu är jag ute efter ett svar på frågan och inte några påhopp om att man kan köpa på blocket eller att dom kostar si och så här och där eller att det går att hyra. Allt sånt vet jag redan, det jag inte vet är om "bäst före datum" gällande babyskydd.

Tacksam för svar. {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Finns det någon som har koll på vad som gäller ang "bäst före datum" på babyskydd?
  • AmandaPitkänen

har faktist hört för lääänge sen att man brukar säga att om babyskyddet är äldre än 5-6 år bör man köpa nytt för annars kan plasten i den spricka lättare. Men minns inte vartifrån jag hört eller läst detta och om det finns någon sanningshalt i detta.

• Vos

Jag har fått lära mig att om du vet hela historien om babyskyddet/bilbarnstolen så håller det i tjugo år.
    Jag köpte ett till min äldsta son som sedan min syster hade och sen sålde jag det till en grannes dotter som hade det till hennes son och sen har någon kusin till henne haft det och nu har hon det igen till sin bebis.
    Så om det bara är ett barn som haft det och du känner till att det inte varit med om någon krock så är det bara att använda

Jag lärde mig detta av en expert på NTF eller vad det nu heter.

(¯`°?.¸ ღ Victor 021119 & Robin 070724 ღ ¸.?°´¯)
  • Nimrist
    AmandaPitkänen skrev 2010-01-20 22:19:09 följande:
    har faktist hört för lääänge sen att man brukar säga att om babyskyddet är äldre än 5-6 år bör man köpa nytt för annars kan plasten i den spricka lättare. Men minns inte vartifrån jag hört eller läst detta och om det finns någon sanningshalt i detta.
    Ja det var något i den stilen som han sa det. Och alla jag frågat om det har aldrig någonsin hört nått sånt. Men å andra sidan så har ju alla säkerhetsgrejjer en livstid.
    Tycker bara att om det verkligen är så, så borde väl folk vara mer upplysta!?
    konstigt
  • Nattviolen

Det viktigaste är att det inte utsatts för impact. Krock eller tappats ner eller liknande. Annars brukar NTF inte hyra ut skydd som är äldre än 3 år, vilket kanske kan vara en fingervisning till att inte använda babyskydd som legat i ett garage i 10 år.

• Nimrist
    Vos skrev 2010-01-20 22:21:59 följande:
    Jag har fått lära mig att om du vet hela historien om babyskyddet/bilbarnstolen så håller det i tjugo år. Jag köpte ett till min äldsta son som sedan min syster hade och sen sålde jag det till en grannes dotter som hade det till hennes son och sen har någon kusin till henne haft det och nu har hon det igen till sin bebis. Så om det bara är ett barn som haft det och du känner till att det inte varit med om någon krock så är det bara att använda Jag lärde mig detta av en expert på NTF eller vad det nu heter.
    Okej, ja jag vet inte just i skrivande stund hela historien men det är inte mer än ett samtal bort. Och jag vet att denna mamma vet hur många som haft det, tror hon nämligen fick det av en nära släkting. Kan vara värt att kolla upp. Men huvudsaken är väl att det inte är krockat? Det måste ju vara som med allt annat, typ cyckelhjälm om man ramlat och slagit i hårt så brukar man vara tvungen att köpa ny för ev sprickor.

Måste som kolla läget, tycker att de flesta babyskydd som säljs även på blocket inte är speciellt nya. Och köper man ett nytt brukar man väl spara det till alla sina barn. Så dom hinner ju bli några år. Nu behöver jag bara ett för att få hem bebis i stort sett, sen är det ingen panik. Jag har inget körkort och karl min är bara hemma på helger så det blir inte mycket bil åkande, därför hade det varit super att låna detta.
  • emelyaus

kanske är det babyskyddstillverkarnas sätt att få folk att köpa nytt? För de slits ju inte ut som t.ex. barnvagnar. Så har de inte krockats med och endast suttit i bilen förstår jag inte varför de skulle bli sämre i kvalitet.

• MissGos
    Nattviolen skrev 2010-01-20 22:27:12 följande:
    Det viktigaste är att det inte utsatts för impact. Krock eller tappats ner eller liknande. Annars brukar NTF inte hyra ut skydd som är äldre än 3 år, vilket kanske kan vara en fingervisning till att inte använda babyskydd som legat i ett garage i 10 år.
    Det vi hyrde tillfälligt från NTF via landstinget var helt värdelöst, tjejen i babybutiken sa att hon inte sett sådana säljas på fem år och det var verkligen skrämmande futtigt, men vårt hade inte kommit när vi skulle ha det så det var en verklig nödlösning.

Men jag har hört 5 år sen ska de kasseras då plasten helt enkelt inte håller det den är testat för.
    Älskade Katter Märker Man
  • Nimrist

Okej, tack för alla svar. Det verkar inte vara något som hela världen är upplyst om iaf. Så då är det inte bara jag som tyckte jag missat en sån sak.
    Om det nu är så att dom har ett bäst före borde väl folk veta om det och det borde väl stå på skyddet som med allt annat!? :o Känns logiskt

• Teskedsmamman

Officiella linjen hos NTF är annars 10 år eller tills plasten börjar vitna eller stolen på annat sätt blir obrukbar, t ex krock.

Vi köpte vårt babyskydd 2003 och använde det till alla tre barnen tom 2008, hade vi vetat om att jag skulle bli gravid igen så hade vi nog kört det på detta barnet också.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • MissGos
    Teskedsmamman skrev 2010-01-20 22:34:30 följande:
    Officiella linjen hos NTF är annars 10 år eller tills plasten börjar vitna eller stolen på annat sätt blir obrukbar, t ex krock.Vi köpte vårt babyskydd 2003 och använde det till alla tre barnen tom 2008, hade vi vetat om att jag skulle bli gravid igen så hade vi nog kört det på detta barnet också.
    Inte på babyskydd, där var det kortare.. Kolla länkarna =)
    Älskade Katter Märker Man
  • Joico
    Vos skrev 2010-01-20 22:21:59 följande:
    Jag har fått lära mig att om du vet hela historien om babyskyddet/bilbarnstolen så håller det i tjugo år.Jag köpte ett till min äldsta son som sedan min syster hade och sen sålde jag
    Menar du allvar? Fy!! Ett babyskydd är gjort av plast, och alla vet vi väl vilken hållbarhet plast har.. i kombination med temperaturväxlingar, hantering osv. Usch hemska tanke att använda det i 20år! Det var det dummaste jag hört.. (å jag säger inte att du är dum, utan att det var det dummaste jag hört )
  • Vos
    Joico skrev 2010-01-20 22:45:39 följande:
    Jag tar inte åt mig
    säger bara vad den där gubben sa.
    Jag köpte ett nytt babyskydd till min andra son, jag tänkte inte skaffa fler barn så jag gjorde ju mig av med det första.
    Men den fasta bilbarnstolen eller vad det heter - den dom har tills dom kan sitta framåt har jag kvar och använder till min lille. Den är köpt 2003 och jag har bara haft den till mina barn
    (¯`°?.¸ ღ Victor 021119 & Robin 070724 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Finns det någon som har koll på vad som gäller ang "bäst före datum" på babyskydd?