• mellieB

Hur gjorde ni när ni började med gröt?

Hej min son är 4mån om 1v och jag ska börja ge han lite gröt. Hur gjorde ni? Hur mkt fick han första gången? Hur gjorde ni jag menar när min son blir hungrig vilket kan variera från 1,5-3tim så skriker han hur ska ja få han lugn och äta lite gröt för han kommer ju kanske inte förstå att de e mat han får hehe

• Svar på tråden Hur gjorde ni när ni började med gröt?
  • Mammadeus

Jag har gett min son (snart 5 mån) mannagrynsgröt i ca en v nu och han äter mellan en tesked till en matsked. Han får äta så länge han tycker det är roligt, helt enkelt. Han tycker inte det är särskilt gott men det gör han inte med någon mat, är ju ovant för dem. Jag byter ut en del av mjölken mot färskpressad apelsin eller bär eller så.

• Mammadeus

Skulle skriva med att mata honom inte när han är jättehungrig utan mata honom när han är ganska mätt och på bra humör istället tills han lär sig att gröt är mat.

• FVA

Vi har kört med smakisar i en dryg månad, med grötsmakis på kvällen. Har samma problem som dig, men man får prova sig fram. Är han inte hungrig alls vill han ju inte ha, är han hungrig är han sur. När han är lite hungrig går det som bäst (ca 1-1,5 h efter att han åt).

• BlivandeMamma

Försök och ge ditt barn lite katrinplommon till eller efter gröten. Min son är 5 månader och jag har börjat med sen han blev hård i magen efter vi började med smakportioner och gröt. 

• Mammadeus

Min son har inte blivit ett dugg hård i magen men har bara gett honom mannagrynsgröt, det kanske är värre med havregrynsgröt.

• Baby

Enligt min BVC kan man öka så pass snabbt att det tar ca en vecka att vara uppe i en vanlig portion gröt.
    Min son är snart 5 månader. Har ätit gröt, välling och smakisar i en månad nu.
    Började med en par matskedar gröt gjord på vatten, maizena och ersättning. Nu äter han havregrynsgröt med banan och ersättning i. Han äter även Sinlac-gröt som han älskar. Lycka till

• allakantralla

Jag började med att amma först, och sedan ge gröt efteråt. Successivt drog jag ner på amningen och gav mer och mer gröt när jag märkte att hans mage fixade det.

• frk Carlsson

med bägge barnen så ammade jag först siom vanligt och sedan fick de en (barn-)sked gröt . i början fattar de ju inte ens hur de ska få in det i munnen, de liksom suger...ganska gulligt. men om man kör på ett tag så brukar de börja få in det i munnen och då kan man ju successivt öka till 2-3 skedar/gång.

Har alltid börjat med gröt eftersom det är lite sötare (iaf banangröt) och på så sätt fallit dem mer på läppen. sen har jag ganska snabbt introducerat smakisar xå, t ex potatis och majs.

man får vara beredd på att det kan gå på röven oxå min äldsta var helt galen i gröt och smakisar och åt 2 små brukar mat/dag från det att hon var 5 mån. nr 2 fick jag kämpa med på ett helt annat sätt kan man ju lugnt säga...mitt bästa tips är väl att försöka lista ut vad barnet gillar och nöja sig med det. själv fick jag ett X antal fontänspyor som straff för att jag skulle tvinga nr 2 till sånt som JAG tyckte att hon skulle klara av att äta...slutade med att hon bara åt 4 olika sorters burkar fram tills hon var 10 mån, då började hon trycka i sig vanlig mat bara pang poff...

apropå gröt så tycker jag att det är skillnad mellan olika märken hur konsistensen blir och enl mig så har det till stor del berott hur varmt vattnet är när man blandar ihop den...så prova dig fram!

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • stefan01

vi startade med att koka vanlig havregryns gröt och anvädna oss av en stål sil av äldre model och tryckte i genom gröten där, sedan köpte vi barn gröt-utan någon smak då det är näringsberikat i bland blir det litte äpple eller banna som vi mosar ner i silen. katarin plomon är att föredra om de blir hårda i magen. vi började med att vårat barn fick smaka när vi åt men då väldig litte efter som vi har salt i våran mat och vi började när hon var tre månader, hon har aldrig haft några problem att äta och i bland suger hon på en socker kaka, självklart är vi väldigt försiktiga så att det inte kommer någon störe bitt och vatten är bra att alltid ha så att inte maten fastnar i gomen för det är tyker inte vårat barn om.nu är hon fem månader.
    att smaka i stället för att äta har fungerat bra för våran lilla nu äter hon allt om det inte är för sött litte jordgubbs glass tycker hon är gott men hon får bara smaka och det är ganska litte och väldit lite i taget mat äter hon två mål om dagen ungefär med bröstmjölk efter åt nu har vill hon inte ha brust mjölk efter åt när hon ättit så blir bara på natten och innan hon läger sig en stund efter den riktiga maten. hon sover i samma säng så hon vaknar inte på natten riktigt utan dhar fortfarande ögonen stängda när hon trycker på mammans bröst för att visa att hon är hungrig, och då rullar mamman över tille henne med bröstet och inte enns hon vaknar riktigt

börja med mat
  • BrittaS
    Vi började med gröt när vår dotter var drygt fem månader. Vi började ge ungefär en halv smakportion (enligt vad som står på föpackningen - vi använde Sempers milda havregröt) när hon ammat på ena bröstet och sen fick hon amma på andra efter gröten. Vi gav en hel portion efter att ha kört på smakportion i en vecka ungefär och då gav vi på kvällen (när vi körde smakportioner var det på dagen, enligt BVC ska man ge smakisar på dagen och inte kvällen, om de skulle få ont eller vara allergiska eller så). 
    Lycka till!
  • Pillemajsan
    BrittaS skrev 2010-01-24 20:46:33 följande:
    Vi började med gröt när vår dotter var drygt fem månader. Vi började ge ungefär en halv smakportion (enligt vad som står på föpackningen - vi använde Sempers milda havregröt) när hon ammat på ena bröstet och sen fick hon amma på andra efter gröten. Vi gav en hel portion efter att ha kört på smakportion i en vecka ungefär och då gav vi på kvällen (när vi körde smakportioner var det på dagen, enligt BVC ska man ge smakisar på dagen och inte kvällen, om de skulle få ont eller vara allergiska eller så).  Lycka till!
    vad olika det är överallt, bvc här rådde oss till att ge gröt frukost och kvällsmat.
  • BrittaS
    Pillemajsan skrev 2010-01-24 21:41:47 följande:
    vad olika det är överallt, bvc här rådde oss till att ge gröt frukost och kvällsmat.
    Ja, det sa de till oss också men inte när vi introducerar gröten. Smakportionerna skulle vi ge under dagen och sen ge på kvällen när vi vet att hon "klarar" det.
Svar på tråden Hur gjorde ni när ni började med gröt?