• A C

Tjockisar får betala 2 flygbiljetter

Vad tycker ni om Air France nya regler för överviktiga där de måste betala för två flygbiljetter för att garanteras att få flyga annars kan de tvingas kliva av planet om det är fullt. Även andra flygbolag överväger att införa liknande regler.

www.aftonbladet.se/nyheter/article6463027.ab

• Svar på tråden Tjockisar får betala 2 flygbiljetter
  • Tokstolla

Min gubbe vägde en gång i tiden 230 pannor. När han vägde 160 kunde han sitta i ETT säte men det behövde vara det yttre och jag hade det trååångt (Nej, jag hade ingen övervikt). Nu väger han inte lika mkt men det är trångt ändå haha, han är ju 190 så han tar plats oavsett-
    Men tja, nog skulle dessa överviktiga människor egentligen boka TVÅ säten, men till fullt pris? Nä, det känns nog fel. Ett tillägg skulle däremot inte vara obefogat... Dessutom är det även farligt av säkerhetsskäl...

• Anatha

Ja är man för stor för ett säte får man givetvis betala för två.

• isisisis

Ja.Det är helt rätt.För att göra det rättvist an man hårddra det ch betala per kilo.
    Med tanke på iljötsläpp och dyl också.

• Tokstolla
    isisisis skrev 2010-01-21 09:06:34 följande:
    Ja.Det är helt rätt.För att göra det rättvist an man hårddra det ch betala per kilo. Med tanke på iljötsläpp och dyl också.
    Men hur är det då med människor som är överviktiga pga sjukdom? Ja, fetma är visserligen en sjukdom men jag syftar på mediciner, fel på sköldkörteln osv som orsakar viktuppgång. Ska dessa människor som har en "det kvittar vad jag äter jag kommer vara tjock ändå"... Ska dessa då få subventionerade biljetter då? Varför inte, om de nu inte skulle kunna göra ngt åt sin storlek?
  • Anatha

Jag tycker dessutom att Air France har generösa regler. Behöver man två säten får man boka två och får 25% rabatt på säte nummer två. Om sen planet inte är fullbokat så får man tillbaka pengarna för säta nummer två.

Behöver någon två säten förstår jag inte varför de andra passagerarna ska betala för den personens andra säte?

• isisisis
    Tokstolla skrev 2010-01-21 09:12:32 följande:
    Men hur är det då med människor som är överviktiga pga sjukdom? Ja, fetma är visserligen en sjukdom men jag syftar på mediciner, fel på sköldkörteln osv som orsakar viktuppgång. Ska dessa människor som har en "det kvittar vad jag äter jag kommer vara tjock ändå"... Ska dessa då få subventionerade biljetter då? Varför inte, om de nu inte skulle kunna göra ngt åt sin storlek?
    Nä,det tycker jag inte.
    Det ska vara rättvist avsett sjukdom.
    Likadant med bagage.
    Har du en rullstol med så ska du betala för den.Eller barnvagn.
    Det är inte meningen att staten ska subventionera fyg!
  • Anatha
    Tokstolla skrev 2010-01-21 09:12:32 följande:
    Spelar väl ingen roll varför folk är feta, långa eller vad de nu är. Behöver de mer utrymme så betalar man får det. Långa bokar specialplatser som ofta kostar extra, större bilar är dyrare m.m.
  • Cecese

Jag är överviktigt, ja tom fet ännu och jag tycker det är rätt. Jag tycker även det var rätt vettigt att om planet inte är fullt så får man tillbaka pengarna och är det fullt så får man rabatt på biljetten.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Kan inte bli bättre än såhär

Jag tycker dte är helt ok, klart man betalar för den plats man tar

• plommon

Men hallå! Är det bara jag som tycker att flygbolag borde se till att det är bekvämt att flyga och inte bara tänka på vinsten. De jäkla stolarna känns trånga och obekväma även för lilla mig som varken är lång eller bred. Det är på tiden att man anpassar standarden till befolkningen. Trött på denna fethysterin.

Svar på tråden Tjockisar får betala 2 flygbiljetter