• Anonym (Desperat)

Lögner, lögner och lögner...

Hur går man vidare när ens partner ljugit för en i månader? Otroheten kan jag köpa, men alla lögner? Efer otroheten skulle vi glömma och gå vidare. Då ser jag i hans mejl hur mycke han raggat och flirtat och gett andra löften. Vid konfrontation: Nya lögner.

Han ångrar sig verkligen och vill at vi lägger detta bakom oss. Vill fortsätta och bygga vidare. Jag älskar honom och vill inte separera. Dessutom är barn inblandat.

Hur går man vidare? Hur ska han kunna bygga upp min tillit?
    Som läget är, tror jag att allt han säger är lögn och jag mår så psykiskt dåligt.
    Vill må bra och komma ur detta bottenlösa hålet.
    Hjälp oss!

• Svar på tråden Lögner, lögner och lögner...
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Den som ljuger måste ta ansvar för det. Det fungerar inte att glömma och gå vidare. Din partner behöver verkligen förstå sitt eget beteende och han behöver veta vad han skall göra för att bryta det. Annars kommer du att ständigt vara rädd för att det skall upprepas. När man skall bygga upp tillit krävs 100 % öppenhet, ärlighet och motivation. Det finns inte plats för fler misstag. Tillit byggs upp under lång tid genom nya erfarenheter. Om ni tillsammans lyckas med detta så kommer du att känna fast mark under fötterna och en trygghet i tillvaron. Det krävs mycket tid och arbete att komma dit. Om det är svårt för er på egen hand kan detta vara en situation då man som par behöver gå och prata med en terapeut/familjerådgivare.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Lögner, lögner och lögner...