• Leo06

"mamma jag är hungrig" hela tiden

Har en son på 3 år som hela tiden säger att han är hungrig. Han äter bra ibland och dåligt ibland som de flesta barn, men även om han precis ätit och ätit bra så tar det inte lång stund innan han kommer och säger "mamma, jag är hungrig" och öppnar kylskåpet, klättrar i skåpen eller tar en banan. Han är en "skåpätare", vill ha något hela tiden.

Han är väldigt smal och han är ganska så aktiv. Han har problem med förstoppning, vet inte om det har med saken att göra på något vis?

Någon som känner igen sig? Börjar bli jobbigt...

• Svar på tråden "mamma jag är hungrig" hela tiden
  • AannaH

Min 4 åring vill oxå äta hela tiden..ibland känns det som det är bara för att ha något att göra För det är ju inte alltid han äter upp fast han bett om det.

Robin -97 Nemo -05 BF-100215
  • Leo06

Nej, äter upp gör ju inte sonen heller alltid. Men hur ska man avleda detta?

• Birgitta L

Svar till Leo06:

Det är väl bra att han tar en banan mellan målen. Banan innehåller ju det rätta fettet med tanke på att han är smal och aktiv som du skriver. Låt honom äta så länge det är nyttiga saker. Avocado till exempel är jättebra om han gillar det. Det innehåller både det rätta fettet och all näring.

• vittra

Fundera över om det har med lågt blodsocker att göra, undvik alla snabba kolhydrater och undvik småätande och se till att han får i sig långsamma kolhydrater. Visserligen tycker jag det är helt ok och låter sunt att ta en frukt om han är sugen, men om du ser det som ett problem som sagt. Trög mage kan bero på för mycket fibrer?

Kan ju också vara att han helt enkelt är uttråkad? Ligger det rent psykologiskt så kan jag inte påstå att jag tycker det är så positivt, i längden kan det innebära att han i så fall kopplar ihop ätande med lustkänslor (enda sättet att få bort tomheten av uttråkning för stunden). Det kan ju också vara att han omedvetet märkt att han får en reaktion när han säger att han är hungrig men får inte den önskade effekten om han klagar på att han har tråkigt.

Något att fundera över i alla fall. Jag tror det kan bli svårt att avleda om ni inte först luskar ut anledningen till beteendet. Är han verkligen hungrig tex blir det ju helt galet att försöka hindra honom från att äta.

• vittra

Vad äter han för mellanmål föresten? Kanske han behöver fler ordentliga mellanmål så att det inte bara blir nån grej här och där.

• Dr Mupp

Min 5-åring är likadan, det handlar om att han är utråkad och då blir han sugen och anser sig vara hungrig. Jag var likadan som barn och skulle gärna skåpäta nu med om figuren tillät det.

• Leo06

Föröker ha frukt hemma så det är det han får när han är hungrig. Förutom de riktiga målen och riktiga mellanmålen. Ha får frukt, smörgås, flingor o liknande till mellanmål.

Har också funderat på om det är psykologiskt? Ett sätt att få uppmärksamhet på? Blodsockret? Vi har slutat ha kakor, glass och annat onyttigt hemma för att undvika att han ska leta sig till sådant.

• vittra

Gör också gärna det när jag är uttråkad och har för mycket tid tillgodo, TYVÄRR!!

• Birgitta L

Svar till Leo06:

Ett så litet barn som en 3-åring äter inte för att han är uttråkad. Det är inte psykologiskt utan ett typiskt beteende hos barn i den åldern, eftersom det håller på att upptäcka glädjen/lusten med att äta. Psykologiskt kan det bara vara om han också har andra problem som i så fall tyder på det, dvs. om han inte verkar vara normalfungerande i övrigt.

Svar på tråden "mamma jag är hungrig" hela tiden