• vittra

"mamma jag är hungrig" hela tiden

Fundera över om det har med lågt blodsocker att göra, undvik alla snabba kolhydrater och undvik småätande och se till att han får i sig långsamma kolhydrater. Visserligen tycker jag det är helt ok och låter sunt att ta en frukt om han är sugen, men om du ser det som ett problem som sagt. Trög mage kan bero på för mycket fibrer?

Kan ju också vara att han helt enkelt är uttråkad? Ligger det rent psykologiskt så kan jag inte påstå att jag tycker det är så positivt, i längden kan det innebära att han i så fall kopplar ihop ätande med lustkänslor (enda sättet att få bort tomheten av uttråkning för stunden). Det kan ju också vara att han omedvetet märkt att han får en reaktion när han säger att han är hungrig men får inte den önskade effekten om han klagar på att han har tråkigt.

Något att fundera över i alla fall. Jag tror det kan bli svårt att avleda om ni inte först luskar ut anledningen till beteendet. Är han verkligen hungrig tex blir det ju helt galet att försöka hindra honom från att äta.

• vittra

Vad äter han för mellanmål föresten? Kanske han behöver fler ordentliga mellanmål så att det inte bara blir nån grej här och där.

• vittra

Gör också gärna det när jag är uttråkad och har för mycket tid tillgodo, TYVÄRR!!

Svar på tråden "mamma jag är hungrig" hela tiden