Inlägg från: Lonse |Visa alla inlägg
  • Lonse

    Trisomi 13 & 18

    Hej alla!

    Vet inte om några är inne i tråden nu i sommar men ville bara bjuda in till en träff.

    Vi är ju 3 familjer som bor nära varandra och som har bestämt datum för en träff. Alla som vill är hjärtligt välkomna! Både de som har sina barn kvar men även ni som mist era små. Vi som kommer är Love, Hedvig med familj och Wilda med familj.

    Vi träffas lördagen den 13 augusti kring kl 11.00 hos mig i Olofström (Blekinge)

    Vill ni komma så bara skriv här i tråden. Jag hjälper till med boende osv om ni är långväga!

    Stor kram på er alla!!!

  • Lonse

    Hej hej alla!

    Tänkte bara in och kolla så tråden inte stängs ner men det kanske inte fungerar så längre.

    Hoppas allt är bra med alla! här hemma utvecklas det friskt:). Love är helgrym på att köra runt i sin gåstol. Vi märker på flera olika sätt hur han utvecklats otroligt mycket senaste månaderna, främst mentalt. Vilket är väldigt roligt såklart.

    Vi har börjat arbeta med SPSM som kommer hit 3 ggr varje termin. De hjälper oss utvecklas i arbetet med Love och vi har nu börjat med lite tecken, både teckenspråk och taktila tecken. Vi börjar lite smått och hoppas utveckla oss hela tiden. SPSM är en statlig myndighet som arbetar med dövblinda. Rekommenderar verkligen samarbete med dem! De arbetar med barn i hela Sverige.

    Jag kommer åka på en utbildning nästa vecka där jag kommer lära mig mer om samspel och kommunikation, ska bli intressant!!!

    Det var lite uppdatering från Olofström :)

  • Lonse

    Gärna den tionde då för vår del. Sen den 11e eller 12e kommer vi nog åka till Halmstad. Men hade varit jättekul att träffas!!! Vi kan gärna vara här i Olofström, (10 mil från Karlskrona).

  • Lonse

    Alynda- jag plussade vid samma tidpunkt som med Loves storebror, dvs så tidigt det går att kolla. Däremot så här i efterhand kan jag se olikheter på graviditeterna. Med love mådde jag inte illa alls, minns att jag nästan beklagade mig för jag inte hade några gravsymptom alls. sen var han otroligt stilla i magen hela tiden.
    Hoppas det löser sig för er!!

  • Lonse

    Händer inte så mycket i tråden så får väl uppdatera lite här :)

    Idag har Love börjat på förskolan och det känns som ett enormt steg framåt!!! Tänk att kunna planera för framtiden på det sättet... Det trodde vi aldrig för 4 år sedan.

    Kan fundera över att det inte händer så mycket i tråden... Föds det inte så många trisomi 13 och 18 barn längre? Eller hittar inte föräldrarna hit?
    Eller är det så att sedan KUB och NUPP blev allt vanligare hittas de och fler och fler avbryter?

  • Lonse

    Cecilia- det är en vanlig förskola Love går på. Du vet, vi bor ju i en liten håla så här finns inga specialare ;). Han går inte på den vanliga här i närheten utan det är några kilometer dit då det är en mindre förskola med mindre grupper och bättre lokaler. Varje morgon han ska iväg kommer skolskjutsen och hämtar honom. Jag blir alldeles tårögd när jag ser chauffören köra honom till bussen :)

    På förskolan har han sin egen assistent och en förskolepedagog som är på honom all hans tid där. Så känner verkligen att Love får vad han behöver där. Känns otroligt skönt att kunna släppa på vissa ansvarsbitar som de tar på förskolan istället.

    En nyhet här i familjen är att jag är gravid igen!!! Det tog sina år att ta beslutet men nu kände vi att orken och tiden finns :) Så i januari är det dags! Mycket oro men samtidigt en fantastisk glädje när man nu känner sparkar i magen igen :)

  • Lonse
    Cecilia J skrev 2012-10-05 14:24:17 följande:
    Vad härligt med ett syskon till, GRATTIS!!!

    Jag skulle också tycka det var jobbigt att låta Linnea åka iväg själv med skolskjuts, men man vänjer sig väl.
    Här har jag ju assistenten som jobbar hemma med Linnea som åker iväg och är med henne på förskolan.
    Vi får se hur det blir om några år då det är dags för skola...

    Vore jätteroligt om vi kunde få till en träff någon gång. Nu blir det fullt upp med ny bebis, så kanske nästa höst...

    kram
    Åh, nu missuppfattade du mig! Det är tårar av glädje över att han är så stor och får åka till förskolan!!! Självklart åker hans assistent med, Love skulle ALDRIG få åka själv så. Han kan ju inte kommunicera med chauffören utan måste ha sin assistent=trygghet med sig :)
  • Lonse
    Upp i det blå skrev 2012-10-13 11:10:25 följande:
    Förresten Lonse grattis. Kommer du att göra kub eller mkp/fvp?
    Vad jobbigt för er att nu bara få gå runt och vänta... Förstår det är fruktansvärt att inte veta...

    Vilken vecka är du i? Tror faktiskt att ni kommer få goda besked. På vårt ultraljud när vi väntade Love såg barnmorskan vad hon trodde var vattenskalle men läkarna som kom in sa att det inte var något så vi gick då inte vidare. Jag kände heller inte Loves sparkar förrän typ i v20 och hela graviditeten var det väldigt lugnt i magen om jag jämför med storebror som härjade som attan. Jag mådde heller inte illa när jag väntade Love, vilket jag gjort både nu och med storebror. Jag tror att det hade ett samband med trisomin.

    Vi har denna graviditet gjort fostervattensprov för att säkert veta att bebisen iaf inte har någon trisomi. Enligt en läkare jag pratade med är inte moderkaksprov lika säkert och han rekommenderade fvp istället.

    Har du fler frågor får du jättegärna inboxa mig. Jag svarar gärna men tar det hellre privat :)
  • Lonse
    Upp i det blå skrev 2012-10-15 20:28:54 följande:
    Mitt ul i v 12 såg bra ut. Det är väl det som gör att de tror att det inte kommer synas nåt speciellt nu. Jag hann inte ringa läkaren idag som jag hade tänkt. Men hoppas hinna imorgon. Jag ska försöka få till ett ul trots allt. De kanske kan titta på händer och fötter, det är väl nåt som är synligt och avvikande på trisomibarnen. Det är ohyggligtmed denna väntan. Men nu har en dryg halv vecka gått. Så inom två veckor borde vi veta. Som tur lever bebisen rövare där inne och det känns bra.
    Loves händer och fötter är som de ska så inte alla har extra fingrar eller tår.  Eller de är inte som de ska vara, de är lite sneda men tror inte det hade synts på ul även om man letat specifikt. Vet en flicka som föddes med T13 där de gjorde 3D under graviditeten och inte såg något avvikande. Men ni väntar på svar från fvp? Sen vet ni ju säkert men förstår såklart att väntan är skitjobbig. Men att bebisen lever rövare redan i v16 är ett väldigt gott tecken så försök tänka positivt :)
  • Lonse
    Upp i det blå skrev 2012-10-17 20:11:25 följande:
    Love83 vad fint att du delar med dig . Tack. Ja det är ju mycket som inte syns på kub eller fvp/mkp. Var erat sjuka barn "rätt" storlek för sin vecka? Loonse intressant att Loves händer är så lite avvikande att det inte skulle synts på ul. Love kanske har en mildare form av t13. Kag kollade även in din blogg. Är det Love på bilden? Otroligt söt kille:) ser helt normal ut. Han är större nu eller hur? Idag ringde jag läkaren för att fråga lite mera. Den angivna orsaken enl brevet var att provet för att kunna analysera 18 var inkonklusivt det behövs ytterligare karyotypering. Min fråga om detta kan innebära någon annan avvikelse istället besvarades genast med nej. Läkaren trodde att provet kanske var för litet mängdmässigt. Bara att fortsätta vänta. Jag hoppas att ni trådstartare inte är förbannad för att tråden tillfälligt kidnappats.
    Love har full trisomi 13 som egentligen är den allvarligaste formen. Däremot påverkar trisomin kroppen olika på barnen och där har Love haft "tur" att inte ha så mycket missbildningar som vissa barn kan födas med.

    Det är Love på bilden ja men den är ett par år gammal nu. Han blir snart 4 1/2, helt galet... Men visst är han söt :) Däremot märker man på vissa bilder hur handikappad han är medan vissa bilder faktiskt ger en lite missvisande bild då han nästan ser frisk ut. Vilket han definitivt inte är.

    Hoppas ni snart får svar!
  • Lonse
    Upp i det blå skrev 2012-10-22 20:53:21 följande:
    Heddan jag blir så berörd av dina ord. Du skriver det som är så tabu på något sätt. Jag kan tänka mig att varje dag, speciellt varje bra dag, är en gåva samtidigt som jag också kan tänka mig att det finns en stor sorg. Får ni mycket hjälp? Är syskonet yngre eller äldre? Hur förbereder man ett syskon på att livet kan bli kort för en familjemedlem. Just min dotter och hur hennes känslor kommer att vara är ett orosmoment kan jag intyga.
    Vi har valt att inte säga något om det till storebror och det känns helt rätt idag. Love finns här, här och nu. Storebror har tillräckligt att grubbla över har vi känt. Men sånt känner såklart varje familj vad som är bäst för dem.
  • Lonse

    Upp i det blå- så otroligt ledsamt att läsa. Jag trodde verkligen ni skulle få goda besked eftersom bebisen varit så aktiv. Om du känner att jag med mitt bagage på något sätt kan hjälpa er i detta så är det bara att inboxa. Ta hand om er, kram

  • Lonse
    Upp i det blå skrev 2012-11-03 10:49:08 följande:
    Detta var i torsdags, all kontakt med kurator, socialstyrelse, sjukhus var redan ordnat. På måndag ska jag ta min tablett, på onsdag blir själva avbrytande i v20+2. Mer än halvvägs... Min sambo har tagit tag i sorgearbetet själv är jag bara tom, vågar inte känna efter. Bebisen sparkar mindre sen efter provet, men ger sig till känna från och till. Kanske var provtagningen för ansträngande för henne. Sparkar, buffar som jag njöt av förr ger mig nästan ångest nu. Tack alla ni härinne som tagit er tid att stötta. Kag kommer alltid att kolla denna tråd. Nästa gång kanske jag kan stötta nån. Det kommer ju alltid att dyka upp såna här fall, men som någon skrev tidigare i tråden, det kommer nog att födas alltfärre t13 och t18 barn pga dagens fostersiagnostik. Jag kommer heller aldrig någonsin veta om det här översätt beslut. Jag har slukat amerikanska sajter där mycketinfo finns. Det finns en del som visar att barn med trisomi på mindre än hälften av cellerna faktiskt kan födas friska... Men beslutet står fast, lätt är det inte.
    Jag visste inte att man kan ha trisomi i cellerna men ändå födas frisk... Förstår det är ett tungt beslut.


  • Lonse
    EmmaE79 skrev 2012-12-03 14:44:25 följande:

    Hej, jag är ny här på tråden. Vi har idag en dotter med T18 på 1 månad, hon heter Lykke och är helt underbar. Vi fick diagnosen 1 1/2 vecka efter att hon fötts. Vi har nu varit hemma från sjukhust i 3 veckor och försöker klara oss igenom vardagen som idag mest består av sorg. Vi vet att vi egentligen borde vara glada för de dagar vi får, men det gör ont att veta att vår älskade dotter kan lämna oss närsomhelst. Lykke har ett hål på 6 mm mellan kamrarna dessutom har hon bara en njure. Läkarna vet inte hur länge hon kommer att finnas med oss utan kan endast gå efter statistiken som säger att de flesta går bort de första levnadsmånaderna, vilket även dem tror. Ni som har barn som fortfarande finns med oss, hur gör ni vid infektioner? hälsningar Emma 


    Grattis till lilla tjejen! Ledsamt med diagnosen. Vi har en liten Love med trisomi 13 som nu är 4 1/2 år. Läkarna trodde att han skulle gå bort inom några veckor men han är en riktig kämpe!

    Det är en väldig blandning av olika känslor, speciellt den första tiden. Såklart är man glad för de dagar man får tillsammans, samtidigt är det en enorm sorg, och sörja har ni rätt att göra. Sen får man försöka göra det bästa av det, ta mycket foton och försöka njuta så gott det går av er bebis.

    Love har, peppar peppar, inte haft så många allvarliga infektioner. Förförra julen åkte vi in akut och då hade han lunginflammation, vilken nog varit det allvarligaste. Men lite penicillin så kunde vi åka hem direkt. Vi är noga både familjen och hans assistenter med handtvätt och handsprit. Han fick aldrig vara i affärer eller i större folksamlingar när han var liten. Ingen som var förkyld fick komma hem.

    De två första åren vaccinerades han mot RS-virus och nu får han vaccinering mot vanliga influensan varje vinter. Det är de extra åtgärder vi satt in. Sen åker jag hellre in en gång extra vid förkylningar så läkaren får lyssna på honom. Tidigare har jag kunnat vara inne och kolla honom ett  par gånger i veckan men nu när han är större är han mer stabil vid förkylningar, och vi har lärt oss hantera dem. Vid snorighet så ofta ofta koksalt och suga med näsfridan så han inte har kvar det i sig. Extra vätska då han alltid har bakterier i urinen så han kissar ofta annars blir det urinvägsinfektion när kroppen är nedsatt.

    Nu har jag precis varit och hämtat honom och assistenten på förskolan då en pojke blivit magsjuk inatt så hoppas vi han klarar sig. Så så är vi extra försiktiga, även med storebror. Går det magsjuka i hans klass så får han vara hemma.

    Oj, vad jag babblar på som alltid.... Jag svarar jättegärna på frågor och funderingar om ni har några!

    Hur funkar vardagen hemma?  Ungefär var i Sverige bor ni? Är det första barnet?
  • Lonse

    Förstår det var ett tungt beslut att ta.

    När jag var gravid med våran Love reagerade barnmorskan på det vanliga ultraljudet och trodde han hade vattenskalle men läkarna som kom in och kollade sa att det var ett friskt barn så vi gick inte vidare med fler undersökningar.

    När han sedan föddes reagerade jag direkt på att snoppen var liten. När jag fick honom i famnen efter några timmar när han undersökts lite noggrannare fick jag höra att han hade avvikelser i sitt utseende. Bla lågt sittande öron och  spetsig panna.

    läkarna visste inte alls vad det kunde vara så blodprov skickades till Lund och efter 1 vecka fick svar om trisomi 13. Jag trodde också att eftersom han var så fin måste de blandat ihop proverna....

    Love har ganska få missbildningar om man jämför med många av trisomi 13 barnen. Jag tror att om utsidan är fin så har de också färre missbildningar på insidan. Love är idag 5 år och mår i allmänhet bra. Han har det tufft vid förkylningar med mycket hosta och kräkningar. Det är en evig kamp att försöka motverka att kroppen missbildas efterhand som han växer, främst händer och fötter.

    Vill ni läsa om Love bloggar jag på lovelej.blogg.se

    Även om de har få avvikelser i sitt utseende får man inte glömma att dessa barnen ändå är mycket svårt sjuka. Love kräver assistans dygnet runt så det är ett väldigt annorlunda liv vi lever.

    Ta hand om er!!

  • Lonse
    smalltownmom skrev 2013-09-27 17:09:27 följande:
    Tyvärr kommer jag få föda en liten ängel på onsdag en ängel som har Triploidi.
    Så ledsamt! ta hand om er, kram
  • Lonse
    amiofo skrev 2013-11-13 07:02:43 följande:
    ok, tack för ditt svar. jag gjorde kub men det var väl främst även för jag är så gammal att jag blir erbjuden det. de tyckte absolut inte jag skulle göra fvp el mkp och känner väl nu att jag kanske skulle gjort det.....
    Är nu i v 32 och börjar känna mig rädd att de missade något på rutin UL (säkert dumt men..) då jag var orolig så de gjorde tidigare än tänkt. 
    Jag gjorde fvp nu vid min 3e graviditet. Min andra son Love har trisomi 13 och är 5 1/2 år. Läkarna tyckte absolut det var ett rätt beslut att göra med vår historik. Jag fick även extra undersökningar och tillväxtultraljud. Även om jag visste att det inte var någon trisomi var jag jätteorolig under graviditeten. Nojjade för allt möjligt som kunde vara fel med bebisen så din oro är helt normal! Har man varit med om något tragiskt tidigare är det inte konstigt att tankarna vandrar iväg åt fel håll ibland...Försök att njuta av dessa sista veckorna så har du snart en frisk liten bebbe hos dig :)
  • Lonse

    Hej hej,

    Vet inte om det är så många inne på sidan längre...

    Ville bara berätta att vår älskade Love somnade in lördagen den 7 februari. Han blev 6 år, 7 månader och 12 dagar.

    Vår älskade unge, så saknad. Så

    Älskad.

    Han drabbades av rs-virus och det blev mer än hans redan nedsatta lungor klarade av. Han har haft runt 8 lunginflammationer sista året.

    Han fick somna in lugnt på IVA med de som älskade honom mest runt sig.

    /madelene

Svar på tråden Trisomi 13 & 18