Inlägg från: PreciousDivine |Visa alla inlägg
  • PreciousDivine

    överklaga försäkringskassans och soc. beslut!

    Jasmin02 skrev 2011-01-24 14:39:20 följande:

    tack för det värdefulla inslaget. jag har ett ärende hos FK som inte vaerkar komma nåt vart. vi kunde inte få barn och efter 4 ggr IVF försök blev jag gravid vilket jag förlorade på sjätte månaden efter att ha fått fel information av min gynekolog på mamma mia jag hade kontakt med. de tyckte att jag ska vara så aktiv bara jag kan och ska inte bry mig om min ryggvärk. jag bestämde mig för att lyssna på de och inte på min inre känsla och vila vid ryggverk viket jag hade gjort tills dess. jag var uppe och aktiv i 4-5 dagar föddes mitt barn tidigt av att jag hade stått och varit aktiv länge. När vi förlorade barnet bestämde jag mig för att säga upp mig och åka till asien där jag själv kommer ifrån och adoptera ett bbarn. reglerna där var så att man skulle vara bosatt där under 6-månaders pröningstid plus några månaders undersökningar och pappersarbete så kom vi tillsammans till sverige.
    Nu när jag söker föräldrarpenning tycker FK att jag inte får inkomstbaserade för att jag skulle då vara här och anmäld på arbetsförmedlingen.  Jag har jobbat i 12 år och har betalat mer än 10,000 i skatt per månad. är det verkligen så det ska vara? jag har sett den lagen men tycker att det här är ett unik fall. jag vet inte om jag har nån chans om jag överklagar?      


     


    Jag beklagar att du förlorade ditt barn, jag hoppas att adoptionen går bra. Hurvida de har rätt att nolla din SGI beror dock på vad du gjort på pappret under de månader du varit i asien. Har du varit arbetslös men inte inskriven på arbetsförmedlingen så är det ett helt korrekt beslut. Jag förstår att det är tråkigt, men jag ser inte vad ditt missfall skulle ha med den saken att göra.
  • PreciousDivine
    Scaniamamma skrev 2010-01-21 13:10:23 följande:

    tack för ditt inlägg.

    Jag har problem med Fk just nu för att jag är arbetsös och sjukskrev mig för bältros i november. har inte fått någon ersättning från Fk för att jag inte anmält mig till Ams samma dag som jag blev av med jobbet utan 1 vecka senare. Så nu ska säger dom att dom ska sänka min SGI till noll pga av det. Då hade jag mitt Bf 17maj, och då sa hon på Fk att hade jag Bf inom 6månader efter att jag sjukanmälde mig så fick hon inte sänka min SGI men nu har bf blivit fram flyttat till 5juni så nu får hon ju nolla den men tror ni man har någon chans att få rätt om man överklagar. jag menar jag har ju inte 6månader på mig att jobba för att skaffa en ny SGI.


    Fy vad tråkigt att bli nollad pga av att du fick BF framflyttat. Jag vet dock inte om det är någon idé att överklaga, då då gör rätt enligt reglerna.
Svar på tråden överklaga försäkringskassans och soc. beslut!