• Anonym

    Tryck i pannan, bakom ögonen och näsan

    Jag har en period haft en otroligt obehaglig känsla i huvudet. Det är som ett kraftigt tryck som sitter i pannan, bakom ögonen, mellan ögonbrynen och över näsan... Inte smärta utan bara tryck. Jag känner mig samtidigt lite yrslig.
    Jag berättade detta för min husläkare som var övertygad om att det var stress-/ångestrelaterat. Jag har haft en superjobbig höst med mycket oro...
    Vad tror ni? Är det någon som känner igen det här?

  • Svar på tråden Tryck i pannan, bakom ögonen och näsan
  • Anonym (jag)

    Jag känner något tryck på vänster sida av huvudet.. när jag masserar där försvinner det.. annars håller det i.. gör inte ont.. men känns som det bränner och spänner.. Var också till vårdcentralen.. de sa ångest, stress..

  • Anonym

    Jag har haft likadant, var hos läkare flera gånger p.g.a detta plus att jag var övertygad om att jag hade en hjärntumör som låg och tryckte :/ Men de avfärdade det med stress gång på gång.. Det var nog det oxå, för nu har jag inte känt det på länge och hade det varit nån läskig sjukdom hade den nog inte gått över av sig självt :)

  • Carin 54

    Har precis likadant (just idag) och har haft sedan åratal tillbaka. Men nu närmar sig Julen och allt bara blir för mycket.....men men så är livet....

  • Nininosen

    Hjälp!!

    Jag har detta förbannade tryck och sådan vidrig yrsel att jag drar i backen. Har haft det oavbrutet sedan i dec. Varit nästan sängliggandes. Har genomgått en op för näsa och bihåla. Inget resultat. Känns som att jag har en tennisboll upptryckt i gommen/ näsan och ett konstant klickande ljud som omgivningen kan höra. Ingen vet vad det är?!?!?

  • Anonym (GAD)

    Det är spänningsvärk, man har massa muskler i ansiktet och pannan. Jag får så i perioder och det är ångest, oro och stress. Gå till en kiropraktor/naprapat/massör. efter X antal ggr brukar det släppa på mig.
    Och rör på dig, träna, så att blodcirkulationen kommer igång och spänningarna släpper.

    Jag vet att det är as jobbigt, verkligen.. För mig blev det bättre efter att jag började äta ssri-medicin för min ångestproblematik. Hade också mkt yrsel. Även den försvann när jag började medicinera.

    Det var mina tips!!

  • Anonym (Girl84)

    Jag har precis samma och för mig beror det på min extrema ångest oro och stress.

    Känner du också att det nästan känns som det är lock för öronen?

  • Anonym (GAD)
    Anonym (Girl84) skrev 2014-05-25 03:05:21 följande:
    Jag har precis samma och för mig beror det på min extrema ångest oro och stress. Känner du också att det nästan känns som det är lock för öronen?

    Japp. så har jag i perioder. Det liksom klickar till. Jättestörigt:((
  • Nininosen

    Tack för att folk svarar, detta är fruktansvärt!!

    Jag ska beskriva trycket så bra som möjligt:  Det börjar inifrån näsan, ganska långt bak uppe i näsan. Det känns precis som att något expanderar i min näsa, bakom näsroten. Som om att de som expanderar kommer att spränga min näsa. Sen trycker det som om att någon höll handen och pressar fram min högra ansiktshalva. 
    Jag gissar att det är detta som ger mig yrsel attacker. När jag andas ut snurrar det till och när jag blundar snurrar det också till. 

    Jag kan också beskriva klicket: Det började för 2,5 år sedan och klickar exakt som en sekundvisare, dygnet runt. Alla i samma rum som jag hör tydligt detta klick ljud. Jag hade det till en början någon gång om dagen, sen ökade det till några gånger i timman och sedan dec 2013 är det konstant. Det är såklart under utredning och jag har fått en första operation där de öppnade upp min näsa som var sluten på höger sida. De tog även bort en cysta ut höger käkbihåla som kanske var boven till tryck känslan. Allt misslyckades och de första ja hörde efter uppvaket var klickandet! Andas dock bättre genom näsan nu för att de öppnade upp den. Men alla mina symtom kvarstår. Ingen vet riktigt var det klickar utan de ända vi vet är att det är i mitt ansikte/huvud och att de är pulsrelaterat. Därför låter det exakt som att någon tejpat fast en klocka på mitt huvud. Nästa vecka ska jag på en helt timmas undersökning med kamera i näsan/svalg och hoppas att de hittar det! jag håller på att bli galen!!

    Om detta trycket nu kan komma av klicket eller av oro stress vet jag ej. Jag är villig till att göra vad som helst  för att få ens sova och kunna fungera! Sover 7 min i streck som som mest 1,20 min sedan dec! Detta är tortyr !! 
    Ni andra som har haft tryck känslor eller liknande? Hur släppte det och när? Och vad gjorde ni för att få det att lätta!?

    Jag ska helt klart ta på mig hjälp och försöka träna nu när jag fått ett tips, får se hur det går :/ 
    tack för de isf! 

    // Hjälp

  • Dan Jonsson

    Ingen lösning i detta inlägg men information över hur jag själv antar att jag drabbades av märkligt tryck och nästan yrsel i pannloben och tinningarna.


    Fick en blodtrycks medicin för att jag har högt undertryck. Efter ett år av den märkte jag att mina allergier blev värre samt att min sexdrift var obefintlig.


    Jag lyckades utan nån hjälp från otaliga tester och frågor av läkare, lyckas ta reda på att jag led av zinkbrist. Och att medicinen jag tar Enalapril enligt hyfsat nya amerikanska studier hittat ett samband med låg zinkupptagningsförmåga och den medicinen.


    Enkelt, tänkte jag. jag tar och fixar zink som tillskott och så borde problemet vara löst. Och det gjorde jag. Tog två tabletter zink om dagen från en burk jag köpte på ICA.Och mycket riktigt efter bara en vecka började problemen från min medicin reduceras tydligt.


    Men så efter ca 1.5 till 2 månader så började saker hända. Jag märkte att mina allergi besvär med utslag kom tillbaka och jag började känna mig förvirrad, med än vanligt. En del av mina vänner påpekade att de inte tyckte jag betedde mig som jag brukade. Jag tog inte så stor notis av det till en början. Men när problemen blev värre började jag luska.


    Till min förtret hade jag fattat fel om doseringen och vad jag trodde var en dubbel dos varje dag sen jag började hade varit 4 dubbel dos. Jag vet hur ni tänker nu, vilken jävla idiot och ja jag får stå för det. Jag hade tagit för givet att en dag representerade ett dags intag. Bieffekterna är många där ibland nått som kallas letargi. En form av mental slö het och dåsighet. Motoriken, koncentrationen osv drabbas, nästan som en slags lätt form av demens. Jag slutade omedelbart så klart. Och hoppades att det skulle bli bättre snart.


    Att överdosera zink sägs vara svårt och jag läste att folk har tagit över 100 mg dagligen i flera månader utan permanenta skador. Men en vecka efter jag insett detta vaknade jag upp med sagda tryck i huvudet som ni alla beskriver. Läkarna säger stress som mantra. Vilket jag vet är skitsnack. En morgon var jag så illa däran att jag inte kunde tala normal, svårt att få fram rätt ord, taffligheten var så extrem att om jag skulle plocka upp nått från bordet så kunde jag slå undan den istället. Jag hade gråten i halsen och trodde att jag blivit hjärnskadad för gott.


    Sen när jag tog mig till läkaren och förgäves försökte förklara min situation så frågade läkaren om jag hade druckit alkohol den dagen. Förnedrad lät ja honom prata med min far över telefonen som försökte övertyga om att problematiken var allvarligare och mer komplicerad än så. fick göra några blodprover och ska fixa en tid på en minnes klinik mest för att kunna få göra en datortomografi för att utesluta nån fysik anomali.


    Känslan i huvudet är bättre men som någon här skrev så är det lätt att tro man har fått en hjärntumör som ligger och trycker där inne. Är fortfarande förvirrad och känner verkligen hur det här trycket blockerar mitt medvetande och det är otäckt som fan. Jag ska bookmarka den här sidan och rapportera eventuella lösningar eller problem.


    Det här är en mardröm och standard svar som stress och att nån slags jävla massage skulle göra det bättre låter inte som att man blir tagen på allvar. Det är som jag har en kappa av fett eller nått som ligger över hjärnbarken. Har inte tagit några droger legala eller illegala på väldigt länge förutom en del tyngre sömnmediciner för över ett år sen för sömnproblem av mitt höga blodtryck.


    Min skräck är att blodtrycket ska ha gett mig nån slags mini stroke och att jag kommer vara så här jämt. Så fort jag får reda på vad min situation beror på så lovar jag håller er uppdaterade. förhoppningsvis kan det tillsammans med andras information kanske underlätta för nån av oss. Lycka till och ge inte upp hoppet.


    Danne

  • Fåttnog

    Det låter som att problemen sitter i bihålorna. Det kan vara allergirelaterat. Bihålor kan svälla och reagera vid slemhinnor av tillexempel parfymer eller annat kemiskt.

    Fundera över vad som finns i din närhet när du känner att du blir sämre i bihålorna.

    Sover du med sängkläder som doftar starkt? Parfymer består av småpartiklar som om man är känslig reagera starkt på.

  • Dan Jonsson

    Skrev i den här tråden för ett tag sen. Problemet verkar lösa sig självt även om det känns som jag faller ner i nån slags letargi (mental funktionsnedsättning) när jag sitter still för länge.


     Allt tyder på en kombination av stress och överkonsumtion av zink, detta ledde förmodligen till att det i sin tur gjorde så jag fick koppar brist så nervcellerna fick sämre ledningsförmåga, nått väldigt ovanligt men som jag själv får ta en del av skulden för.


    Hade lyckats missat mängden på varje tablett och tagit 4 ggr så mycket mot vad jag trodde. Dagligt intag i 2 månader ledde till att immunförsvaret brast, en mental nedsatt förmåga och stressrelaterade situationer blev värre och byggde på sig självt.


    Nu några månader senare har det mesta av trycket i hjärnan försvunnit, jag är inte lika tafflig längre. och har bättre koncentration.


    problemet jag hade satt inte i bihålorna vilket är lätt att tro när rubriken adresserar så tydligt de områdena. Men trycket var mera ovan för tallkottkörteln inne i hjärnan.. Kan inte svara på om jag är återställd eller bara vant mig, men jag känner att jag blir bättre och sånt här kan ta tid att reparera och rensa systemet.


    Hur som helst det som gjorde det bättre först var att jag verkligen försökte få en god natts sömn utan skärmar ljus eller ljud, vilket är svårt då jag har tinnitus. Men efter en natt med ordentligt mycket REM sömn så kände jag en ordentlig förbättring.


    Inte mycket till hjälp för alla kanske. men det är iaf det som verkar vara lösningen på mitt problem. Lycka till där ute.


    Danne


    löst vad problemet var
  • Anonym (Girl84)

    Upplever ni att huvudet kan kännas tungt ibland när ni känner detta? Och att det känns som knivar inuti pannan?

Svar på tråden Tryck i pannan, bakom ögonen och näsan