Förväntar du dig att skolan ska lära dina barn läsa/skriva/räkna?
Den förra rubriken blev helkonstig så jag skapar en ny tråd!
Jag och maken har diskuterat det här en del och är nyfiken på att höra era tankar.
Jag och mina syskon är uppvuxna med relativt hårda krav på oss. Pappa var den som lärde oss grunderna i det vi behövde kunna. T.ex. var det han som lärde oss skriva, läsa och räkna, vilket vi alla kunde när vi var 5 år fyllda.
Min man däremot är uppvuxen med slappa föräldrar som lämnade lärandet år skolan. D.v.s. han lärde sig läsa, skriva, räkna någon stans runt 7-8 års åldern.
För mig har det varit en självklarhet att lära mina barn saker som just skriva, läsa, räkna men även grundläggande historia, geografi, religion o.s.v., o.s.v. Och jag kommer alltid att se det här mer som mitt ansvar än skolans ansvar. Framför allt kommer jag se det som att om inte jag lär dem det så kommer inte att lära sig det. Vilket tydligt syns då så många fortfarande inte klarar av att ens få ett G i 3 futtiga ämnen, där nivån dessutom är ofattbart låg. Jag talar givetvis om svenska, engelska och matte för högstadieelever.
Hur ser ni på det hela? Är det föräldrarnas eller skolans ansvar? Och hur mycket lär ni era barn?