• YMMLWL

Förväntar du dig att skolan ska lära dina barn läsa/skriva/räkna?

Den förra rubriken blev helkonstig så jag skapar en ny tråd!

Jag och maken har diskuterat det här en del och är nyfiken på att höra era tankar.

Jag och mina syskon är uppvuxna med relativt hårda krav på oss. Pappa var den som lärde oss grunderna i det vi behövde kunna. T.ex. var det han som lärde oss skriva, läsa och räkna, vilket vi alla kunde när vi var 5 år fyllda.

Min man däremot är uppvuxen med slappa föräldrar som lämnade lärandet år skolan. D.v.s. han lärde sig läsa, skriva, räkna någon stans runt 7-8 års åldern.

För mig har det varit en självklarhet att lära mina barn saker som just skriva, läsa, räkna men även grundläggande historia, geografi, religion o.s.v., o.s.v. Och jag kommer alltid att se det här mer som mitt ansvar än skolans ansvar. Framför allt kommer jag se det som att om inte jag lär dem det så kommer inte att lära sig det. Vilket tydligt syns då så många fortfarande inte klarar av att ens få ett G i 3 futtiga ämnen, där nivån dessutom är ofattbart låg. Jag talar givetvis om svenska, engelska och matte för högstadieelever.

Hur ser ni på det hela? Är det föräldrarnas eller skolans ansvar? Och hur mycket lär ni era barn?

• Svar på tråden Förväntar du dig att skolan ska lära dina barn läsa/skriva/räkna?
  • Anatha

Jag anser inte att man behöver lära barnen detta innan de börjar skolan. Dock anser jag att det är föräldrarnas ansvar att barnen lär sig det. Skolan är ett stöd och visst lär de barnen massor men föräldrarna är ytterst ansvariga och behöver barnen mer stöd eller stimulans måste föräldrarna vara där.

• Rosa Helena

Jag lär mina barn i den mån de är mogna att klara av att ta emot inlärningen innan de börjar skolan, är de inte det så förväntar jag mig att skolan gör det ja.

• Neko

Jag tror att de flesta kan lära sig det i skolan men om barnen behöver extra stöd eller är extra lättlärda så behöver de mer hjälp från föräldrarna.

Som exempel så hade jag och min kompis bäst betyg när vi gick ut högstadiet i vår årskull. Jag lärde mej av mina föräldrar (kunde läsa/skriva då jag var 2 år) och hon lärde sig allt i skolan.

• YMMLWL

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Intressanta tankar!

När ett barn behöver lära sig en viss sak, kan diskuteras. Jag ser det som så att om barnet är potentiellt att lära sig något så varför ska man inte lära det, det? Min 5 och 6 åring läser och skriver obehindrat. Det är inte så att vi tragglat utan vi har tidigt lekt in det. Sjungit alfabetsramsor, ritat bokstäver osv.

För mig handlar det mycket om att allt som barnet lär sig nu slipper det att ödsla tid på senare. Om barnet kan läsa när det börjar skolan, kan det ist läsa texter som lär det något ist för att lägga tiden på själva läslärandet.

Som Neko säger är det säkert varierande en del kan mycket trots att de lärt sig allt genom skolan. Men jag ser ingen nackdel i att själv lära barnet så mycket som möjligt.

• kobebis

Tycker inte och kommer inte att lära mina barn att läsa, räkna etc innan de början skolan men OM de visa intresse och vill lära sig så visst...men på barnens villkor inte något "Nu ska du lära dig". Anser att läsa och räkna det ska man lära sig i skolan men sen är det mitt ansvar som förälder att se till de lär sig om ni förstår vad jag menar

• BlommyNess12

Jag skriver i denna tråd istället som begärt och bemöter det faktum att du skulle se det som ett personligt misslyckande om dina barn gick ut med 11 MVG av 16 möjliga..

De allra flesta går väl ut med runt 170-180 poäng ca, (rätta mig någon om jag har fel), 170 poäng innebär G i alla ämnen.

• BlommyNess12

Och är lite nyfiken på varför det är dåligt att gå ut med störst andel MVG i sitt slutbetyg från skolan, som du skriver i den andra tråden?

• Neko

Jag tycker att om barnet är intresserat så visst men man måste ju inte om barnet tycker att det är tråkigt =P Det är ju olika med olika barn =)

• YMMLWL
    BlommyNess12 skrev 2010-01-21 19:59:46 följande:
    Och är lite nyfiken på varför det är dåligt att gå ut med störst andel MVG i sitt slutbetyg från skolan, som du skriver i den andra tråden?
    Dåligt och dåligt men nivån på en svensk högstadieskola är ju allt annat än hög. Så för mig är inte 11 MVG särskilt imponerande, men alla är vi olika.
  • Alexi

Jag håller med om att det enbart är positivt om ett barn kan läsa en del osv när det börjar skolan. Det kunde jag och jag fick därmed väldigt gott självförtroende av att vara bland de bästa i klassen i låg- och mellanstadiet och det satt kvar.
    Däremot förstår jag inte varför man skulle behöva lära sig så mycket mer, typ historia, geografi osv. ett intresse för att lära sig sådant, visst, men inte själva kunskaperna.

Svar på tråden Förväntar du dig att skolan ska lära dina barn läsa/skriva/räkna?