• hundpuss

Ni som ger er hund Klass färskfoder

Kikar på alternativa foder åt min hund som jag tycker behöver lägga på sig lite.
    Just nu äter han Orijen och det gillar han.

Han hade börjat lägga på sig i höst, men var inlagd på djursjukhuset en helg och gick ner i vikt under den perioden. Nu försöker jag få tillbaka honom till den vikten han hade innan han blev sjuk.

Jag har läst mig till att Klass foder ska vara bra? Ni som använder det, vad tycker ni?

Har kikat på hemsidan, och enligt måttabellen ska min hund ha ca 0,40 kg helfoder/ dag. Hur mycket väger varje portionsförpackning? Hur vet man hur mycket man ska beställa osv?

Om någon här har tips på hur man annars kan få en hund att öka i vikt mottages det tacksamt!

Hunden är lite över två år, men ser ut som ett slyngel igen pga viktminskningen.

Tacksam för alla tips och råd. {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Ni som ger er hund Klass färskfoder
  • Kaye

min hund äter Klass Normal och jag är helnöjd. Bra mage, bra päls osv.
    Enda nackdelen är väl att tänderna inte får samma tuggmotstånd som när hunden äter torrfoder. Men ett par märgben i månaden så slipper i alla fall min hund tandsten.

En portionsförpackning väger 0,5 kg. Man köper maten i lådor på 10 kg, så det är alltså 20 korvar med mat i.

Testa att ge honom lite mera mat än vad som rekommenderas. Efter ett tag borde du se om han går upp i vikt eller inte. :)

• Lokatt

klass är helt ok.
    Men ta även en kick på olivers högenergi om din hund behöver lite extra. Det är så högt inehåll med kött (inget köttmjöl mm.) att hunden tillgodoser sig innehållet extremt bra!
    Våra två hundar har testat både royal canin, klass och nordic. Samt olivers. Vi ställer höga krav på hundmaten och har hundar som tränar mycket samt ställs ut, så de behöver vara i fin form och hull. Absolut finast och sundast (med avföring osv. medräknat) har de varit på olivers. Dessutom är olivers bra för aptiten om din hund skulle ha några sånna problem. Alla hundar jag stött på har älskat det! Min matkräsna grandis (kännd ras att matkrångla!) har aldrig ätit med den viljan och fortsatt göra det månad efter månad.

Sorry att du fick ett utlägg om ett annat foder än det du frågade om {#lang_emotions_dreamer} Men som sagt, klass-ok. olivers- bättre.

• hundpuss

Tack för era svar!
    Jag köpte en påse Orijen på erbjudande och ville prova det, då jag gillar filosofin kring vad som är i fodret.

Jag ska kika på Olivers igen, då Orijen inte säljs i en butik nära oss och jag har verkligen ingen lust att åka till andra städer för att köpa hundmat.

• Lokatt
    Vision400 skrev 2010-01-22 13:48:01 följande:
    Tack för era svar! Jag köpte en påse Orijen på erbjudande och ville prova det, då jag gillar filosofin kring vad som är i fodret.Jag ska kika på Olivers igen, då Orijen inte säljs i en butik nära oss och jag har verkligen ingen lust att åka till andra städer för att köpa hundmat.
    det är ju smidigt att få olivers direkt till dörren, dessutom fraktfritt!

Jag hade problem att hitta återförsäljare av klass, fick åka ett par mil, höll på så något halvår, eftersom hundarnas foder är viktigt för mig, men sen hittade vi olivers som stämde in på mina höga krav och dessutom visade sig vara bättre för hundarna.
  • 61an

Hej!
    Har en vit herdehund som är 5 år och han har ätit klass sedan han var valp.
    Han är känslig för allt annat foder så vi ger han endast klass normal.
    Vi prövade ett tag med torrfoder men pälsen gulnade och magen klarade inte det så vi kör endast med klass nu.

Svar på tråden Ni som ger er hund Klass färskfoder