• Apple Pie

Sommarhus i Sverige

Hejsan, 

jag tänkte bara starta en tråd för oss som flyttat utomlands men köpt/har kvar sommarstuga, hus, eller lägenhet i Sverige.
    Vad gäller angående skatt?
    Hur blir det om, när våra barn blir sjuka och vi är hemma? Får vi gå privat då? Kan vi gå till vårdcentralen osv?
    Finns det annat vi måste tänka på?
    Tips, hur gör ni? 
    Har ni städhjälp, trädgårdshjälp?
    Hyr ni utnär ni inte anväder det? Finns det hjälp till det? 
    Tips på att skaffa en barnflicka och barnpassning hemma?
    Ja, alla funderingar om att vara utomlandsförälder när vi är ''hemma''
  • Svar på tråden Sommarhus i Sverige
  • Apple Pie

Jaha, det var inte många funderingar kring detta! 

Jag undrar iallafall om man måste åka till privat läkare om barnen blir sjuka när man är hemma. Fast låter som om man får betala sin förlossning själv om man är utskriven ur Sverige. Man vill ju knappast skriva sig hemma heller, då får man ju skatta dubbelt!
  • Apple Pie

Eller räcker det med att man får sån blankett från posten? Inom EU sjukvård??? Har inte tänkt på det, men det borde man ju skaffa!

• hewa
    Apple Pie skrev 2010-01-22 17:39:58 följande:
    Jaha, det var inte många funderingar kring detta!  Jag undrar iallafall om man måste åka till privat läkare om barnen blir sjuka när man är hemma. Fast låter som om man får betala sin förlossning själv om man är utskriven ur Sverige. Man vill ju knappast skriva sig hemma heller, då får man ju skatta dubbelt!
    Har visserligen varit utlandsboende men vi behövde aldrig uppsöka läkare då vi var i Sverige på semester. Däremot ser jag en del sådant på jobbet (jobbar på apotek, vi är hemma i Sverige igen). Oftast är det helt vanliga vårdcentraler och sjukhus som uppsökts. Man åker ju på att betala själv förstås och något högkostnadsskydd varken för sjukvård eller läkemedel finns ju inte om man är utskriven ur landet - men ett vanligt litet läkarbesök är ju inte någon förmögenhet trots allt.

Förlossning och större grejer är ju en annan femma förstås men förhoppningsvis har man ju en försäkring från landet man bor i som täcker sådant.
  • JCW71

Hej,

Du skaffar ett EHIC (European Health Insurance Card) som är gratis och visar upp det på vård central etc. Då betalar du som andra svenskar.

http://www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/Pages/About.aspx

Skattemässigt - du kan säkert kolla på skatteverkets hemsida. Jag vart själv utsatt för 6-7 år sedan av värsta utfrågningen av skatteverket för att de ville få bekräftat att jag inte hade "stark anknytning till Sverige" och de ville att jag skulle betala fastighetsskatt på mitt Engelska hus (!) i Sverige. Hur krångligt som helst. I det sjuttontusen sidor långa formuläret så ingick det frågor om man ägde fastighet i Sverige. Det skulle då räknas som att man hade "stark anknytning" och således kunde Svenska staten ta skatt för sådant som man inte fick betala skatt för i UK.

Så sedan den erfarenheten lade jag alla planer på sommarhus på hyllan. Det är säkert egentligen både billigare och lättare att hyra i längden... Men visst vore det mysigt att ha ett !

• Örnie

Skattemyndigheterna och deras anknytning till Sverige... Det bedöms olika, tydligen. Jag känner en massa folk, både utlandssvenskar och tyskar, som har hus i Sverige och bara betalar vanlig fastighetsskatt, så oftast fungerar det, fast de har delvis fina hus som man kan bo året runt i. 

Jag har däremot en liten stuga med utedass och brunnsvatten, så de kan knappast komma på tanken att jag bor där jämt. Det praktiska är att det inte finns några vatten- och avloppsledningar som kan frysa, så jag behöver inte ha någon värme på.
    Om man hyr ut måste man betala skatt på det i Sverige. Fast jag tror nog att utlandsboende som hyr ut gör det svart. Jag hyr inte ut, för jag tror inte att hyresgästerna skulle sköta tömningen av dasstunnan ordentligt...
    Läkarvård - det beror på vilket land du bor i och vilken sorts sjukkassa du är med i. Numera måste vi betala för svensk sjukvård i förskott, alt. räkning, och sen får vi tillbaka det av sjukkassan.
    Behöver ingen personal för torpet, men grannarna och släkten håller ett öga på det.
  • amnai

Vi har inte något eget boende i Sverige, lite jobbigt, men så slipper man den huvudärken! Så försöker jag tänka. Vi är bara i Sverige en månad varje sommar, och då delar vi tiden mellan Stockholms skärgård och Småland.

Några gånger när barnen var yngre har vi uppsökt vårdcentral. Svenska medborgare bosatta utomlands har rätt till samma AKUTvård som om de bott i Sverige, till samma pris. Det är lite upp till personalen på vårdcentralen, det är inte alla som vet om denna regel heller. När det gäller barn är personalen snällare, och jag fick en gång göra ett strep-test för akutpris.

Vi bor inte inom EU, har hållt oss utanför EU alla år utomlands (Brasilien, Tjeckien - innan EU-medlem, och nu USA)

• Vaniljkex

Vi har hus i Skane. Det ar en jordbruksfastighet, och jag vet inte om det paverkar pa nagot satt, men i ar ar nog forsta gangen vi ska betala fastighetsskatt, da huset byggdes 2003. Det ar min man som star som agare, da han hade bott utomlands i knappt 10 ar da vi kopte huset (han har betalat det oxa, sa det ar helt OK ) Som jag har forstatt det beror anknytningsfragan pa om man har salt sin bostad nar man flyttade ut. Min syster har kvar sin lagenhet i Stockholm, och hon ar inte skattemassigt utskriven av det skalet. Jag salde min lagenhet innan jag skrev ut mig, och jag raknas som utskriven.

Om vi skulle bli sjuka antar jag att vi far "gratis" vard inom EU. Jag vet flera som gar "akut" for sant som egentligen inte ar akut nar de kommer till Sverige, och det ar lite fult tycker jag. Dessutom kan de ju fa lika bra vard har i UK, sa jag fattar inte varfor. Vi har kortet fran NHS, det tog en vecka att fa med posten.
    Vi har stadhjalp och tradgardshjalp, men ar inte berattigade till skatteavdraget, sa vi far betala fullt pris. Jag tror att vi betalar 360 kr/h for stadningen och 350kr/h + moms for tradgarden, sa billigt ar det inte. Stadning har vi bara nar vi ar dar, men tradgarden maste ju skotas aret om. Det beror ju pa hur stor tradgard man har oxa, och om det bara ar grasklippning, eller om man har mycket trad och buskar som maste klippas och rabatter som maste rensas. Vi har nog samsta mojliga kombo, och det hjalper inte att tradgarden ar 5000kvm. Lite skatterabatt hade inte varit fel, vi bidrar ju oxa till sysselsattningen
    Barnflicka har jag funderat en hel del pa, men till sommaren kommer vi inte att kunna vara hemma mycket iaf, da vi ska fa barn i slutet av juni. Mina tankar gick at arbetsformedlingen, kolla med lokala gymnasiets barnskotarprogram etc eller forskollararlinje om det finns en hogskola i narheten. Eller kolla med kompisar som har aldre barn om de vill hjapa till med barnen.
    Vi hyr inte ut huset nar vi inte ar dar, det ar ju vart andra hem, och jag vill inte behova fundera over vilka grejer och mobler vi "vagar" ha dar. Det ar ju super att knappt behova packa nar vi aker dit, da vi har de flesta klader vi behover pa plats. Barnklader maste vi ta med dock.
    Om ni inte har foraldrar i narheten kan det vara bra med nagon typ av tillsyn, sa att nagon kollar regelbundet att varmen funkar, att det inte lacker fran nat ror etc. Vi har den hjalpen fran var lokala larmfirma, och det funkar bra.
  • Apple Pie

Vaniljkex, tack för mycket bra info! 

Vi ska inte heller hyra ut nu, kanske i framtiden beroende på om vi är där mycket eller inte, det e nog mest alla hemma som tycker att vi borde få in pengar och hyra ut det när vi inte är där.
    Jag ska ha mitt tredje barn i mars, så med tre barn och den äldsta tre så behöver jag någon hjälp i år om jag överhuvudet ska kunna vara där själv (min man kommer att veckopendla)
  • Vaniljkex

Precis, Applepie, det ar nar man ar ensam med flera barn som man verkligen ar i behov av barnhjalp. Min man kommer oxa bara pa helgerna pa sommaren, de veckor han inte ar ledig (han har tre veckor semester per ar - amerikanskt foretag, sa bara lagligt minimum tyvarr). Forsta aret gjorde jag allt sjalv, stadning, tradgard osv. Men det ar omojligt att stada ett stort hus nar man har ett litet barn som springer efter en, man har helt enkelt inte 4-5 timmar for stadning da. Och med tre barn - se till att fa all hjalp du kan!

Svar på tråden Sommarhus i Sverige