• Apple Pie

Sommarhus i Sverige

Hejsan, 

jag tänkte bara starta en tråd för oss som flyttat utomlands men köpt/har kvar sommarstuga, hus, eller lägenhet i Sverige.
    Vad gäller angående skatt?
    Hur blir det om, när våra barn blir sjuka och vi är hemma? Får vi gå privat då? Kan vi gå till vårdcentralen osv?
    Finns det annat vi måste tänka på?
    Tips, hur gör ni? 
    Har ni städhjälp, trädgårdshjälp?
    Hyr ni utnär ni inte anväder det? Finns det hjälp till det? 
    Tips på att skaffa en barnflicka och barnpassning hemma?
    Ja, alla funderingar om att vara utomlandsförälder när vi är ''hemma''
  • Svar på tråden Sommarhus i Sverige
  • Apple Pie

Jaha, det var inte många funderingar kring detta! 

Jag undrar iallafall om man måste åka till privat läkare om barnen blir sjuka när man är hemma. Fast låter som om man får betala sin förlossning själv om man är utskriven ur Sverige. Man vill ju knappast skriva sig hemma heller, då får man ju skatta dubbelt!
  • Apple Pie

Eller räcker det med att man får sån blankett från posten? Inom EU sjukvård??? Har inte tänkt på det, men det borde man ju skaffa!

• Apple Pie

Vaniljkex, tack för mycket bra info! 

Vi ska inte heller hyra ut nu, kanske i framtiden beroende på om vi är där mycket eller inte, det e nog mest alla hemma som tycker att vi borde få in pengar och hyra ut det när vi inte är där.
    Jag ska ha mitt tredje barn i mars, så med tre barn och den äldsta tre så behöver jag någon hjälp i år om jag överhuvudet ska kunna vara där själv (min man kommer att veckopendla)
Svar på tråden Sommarhus i Sverige