• Anonym (Utlandsflytt?)

Hemmafru i USA

Min man kommer ev att få erbjudande om att jobba på ett större IT-bolag i Californien. Jag har länge sagt nej för jag gillar att jobba och jag gillar vårt liv med dubbla inkomster och billigt boende .

Nu är jag lite orolig över hur mycket vi kommer behöva ändra vårt liv för att ha råd med mig som hemmafru därborta, jag kommer nämligen inte att ha en chans att få ett betalt arbete. Så hur mycket behöver man tjäna ungefär för att ha råd med att bo i ett hyreshus med 2-3 sovrum (vi har 2 barn), 2 bilar och ett inte allt för spartanskt levende?

Kort sagt, vad har en vanlig familj för inkomster och utgifter overthere?  

• Svar på tråden Hemmafru i USA
  • Anonym

"jag kommer nämligen inte att ha en chans att få ett betalt arbete"

Av vilken anledning?

• Anonym (Utlandsflytt?)
    Anonym skrev 2010-01-22 11:18:14 följande:
    "jag kommer nämligen inte att ha en chans att få ett betalt arbete"Av vilken anledning?
    Mannen åker på särskilt Visa och min yrkeskompetens kommer inget företag att vilja betala för.
  • Kjell2

TS:
    Lite förenklat. Om din man fått ett bra IT-jobb hos ett vettigt företag  i USA  kommern i ha tillräckligt med pengar för att bo i hus och inte leva spartanskt.

/Kjell

• Anonym (Utlandsflytt?)

Kjell
    Det är så alltså? För hyrorna är ju hisnande! Särskilt för ett par där mannen redan har en vettig inkomst, jag mycket lägre visserligen men huskostnad under 10 000 i månaden!

• Kjell2
    Anonym (Utlandsflytt?) skrev 2010-01-22 11:32:52 följande:
    KjellDet är så alltså? För hyrorna är ju hisnande! Särskilt för ett par där mannen redan har en vettig inkomst, jag mycket lägre visserligen men huskostnad under 10 000 i månaden!
    Löner, skatter, omkostnader mm är annorlunda i USA. Men med ett vettigt IT jobb lär han få bra betalt så det räcker och bli över.
  • Anonym

Normalt sett bor välavlönade människor i hyreslägenheter med 2-3 rum i USA, utan oftast i ett hus.  Jag skulle rekommendera att ni hyrde ett hus under vistelsen.

Lönerna i USA är som gjorda för att ha hemmafru, jag tror att ni kommer att få jättekul och klara er galant såvida lönen är någotsånär normal för en IT-anställd med bra lön!

Steg 1: ta reda på vad din man kommer att tjäna

Steg 2: ta reda på vad ni kommer att ha råd med

• Myrongen

Vet inte hur det ser ut i hela Californien men ska ni bo i LA eller liknande så är ju hyrorna FETA om man ska bo någorlunda säkert. Jag betalade c:a 10 000 för en 3:a (Two-bedroom) i ett medelbra område resp c:a 7000 för en etta på 20 kvm (!) På mindre ställen är det väl säkert billigare iof. Men lönerna är ju på en helt annan nivå än i Sverige OM man är utbildad.

• Anonym
    Anonym (Utlandsflytt?) skrev 2010-01-22 11:32:52 följande:
    Kjell Det är så alltså? För hyrorna är ju hisnande! Särskilt för ett par där mannen redan har en vettig inkomst, jag mycket lägre visserligen men huskostnad under 10 000 i månaden!
    Nu bodde inte vi i CA men vi hade en hyra på $1650/månad för en bostad med 4 sovrum (ett av dem litet iofs) och 2½ badrum (de räknar sovrum och badrum, ½ badrum = toalett). Maken drog in $85.000/år (jag ingenting) och det levde vi gott på, en familj på fyra. Kunde både resa och spara.

Maten var inte jättemycket billigare än här däremot är tex allt (utom försäkringarna) som har med bil att göra billigare. Bilarna är billigare, bensinen är billigare, skatt (eller ja, registreringsavgiften) är lägre, kostnader för service och underhåll är lägre osv. Vi hade två stora bilar.

Det enda ni verkligen behöver tänka igenom på allvar är sjukförsäkringarna - för det kan bli riktigt riktigt dyrt om tex något av barnen råkar ut för något. Utan försäkringar hade vi fått punga ut med i runda slängar $100.000 för en, inte alltför allvarlig, olyckshändelse en av familjemedlemmarna råkade ut för.
  • Anonym (Utlandsflytt?)

Jo det är hus vi tänker hyra. Vad det verkar som kostar de flesta runt 2000 och uppåt för 3 rum med 2,5 badrum (varför behöver man så många?).

Det kommer ju bli i Silicon Valley någonstans.

Lönen är ju också en fråga... Vi har inte så många bekanta där att han inte vet riktigt vad som är normalt, sen är ju frågan vad det blir för andra förmåner. Försäkringar via jobbet, betalar de något av flytten osv?

• Anonym (inlägg #8)
    Anonym (Utlandsflytt?) skrev 2010-01-22 11:52:22 följande:
    Jo det är hus vi tänker hyra. Vad det verkar som kostar de flesta runt 2000 och uppåt för 3 rum med 2,5 badrum (varför behöver man så många?). Det kommer ju bli i Silicon Valley någonstans. Lönen är ju också en fråga... Vi har inte så många bekanta där att han inte vet riktigt vad som är normalt, sen är ju frågan vad det blir för andra förmåner. Försäkringar via jobbet, betalar de något av flytten osv?
    Försäkringar brukar de flesta större företag erbjuda. Flytten är ju en förhandlingsfråga - tycker absolut att ni ska kräva det för det kostar en hel del att flytta ett bohag. Har tyvärr ingen aning om löneläget i CA så där kan jag inte hjälpa dig.

Vad gäller badrummen, självklart måste man ha så många Föräldrarna ska ha ett master bath, sen ska barnen ha ett och en gästtoalett förstås.
Svar på tråden Hemmafru i USA