• xoxonathalie

Gravid och vääldigt YR

Vaknade inatt av att allt snurrade kunde inte fästa min blick ögonen åkte åt alla möjliga håll. Somnade om o vaknade drack vatten men inget hjälpte. Just nu är ja fortfarande yr men inte liika farligt ögonen sitter där de ska =P..

Är i vecka 27+4 idag o de enda ja hört om yrsel är ju i början av graviditet eller om man ligger på rygg eller om man är för varm eller har gjort nå jobbigt/stått för länge osv.

Tror ni ja bör vara orolig? Bebis har rört sig kraftigt inatt o idag så honom verkar de ju vara lungt med hoppas jag.

Har ni haft så här?

• Svar på tråden Gravid och vääldigt YR
  • Nintendo

Jag har hela graviditeten haft lågt blodtryck och då blir man lätt yr. Var på rutinkoll hos bm för någon dag sen och då sa bm att rycket hade sjunkit ännu mer. Jag är i vecka 26 och bm sa att det är vanligt att blodtrycket sjunker vid denna tiden. Kanske kan vara det? Ring mvc och hör om du får komma in på en koll och be dom att kolla ditt blodtryck.

• xoxonathalie
    Nintendo skrev 2010-01-22 11:54:53 följande:
    Jag har hela graviditeten haft lågt blodtryck och då blir man lätt yr. Var på rutinkoll hos bm för någon dag sen och då sa bm att rycket hade sjunkit ännu mer. Jag är i vecka 26 och bm sa att det är vanligt att blodtrycket sjunker vid denna tiden. Kanske kan vara det? Ring mvc och hör om du får komma in på en koll och be dom att kolla ditt blodtryck.
    Jag har haft lågt blodtryck innan ja blev gravid men nu har ja jätte bra värden var hos bm förra fredagen o då såg allt perfekt ut. Ska dit nästa fredag så kanske syns då, på blodtrycket om det sjunkigt
  • Solisol

hur får man högre blodtryck?

• Nintendo

Att träna förbättrar dina reflexer, vilket i sin tur hjälper till att hålla blodtrycket på en bra nivå. Res dig inte hastigt och försök undvika att bli alltför varm när du är gravid. Drick lite mer än vanligt när du är gravid. Ha gärna lite extra salt på maten, men inte för mycket, då detta kan skada bebisen. Detta är bra tips om du har lågt blodtryck gravid eller i samband med graviditeten.  Hoppas denna artikel om lågt blodtryck vid graviditet hjälpte dig.

Kopierat från http://www.blodtrycksinfo.se/lagt-blodtryck-som-gravid/

• FinastE2010

Jag har varit yr mer eller mindre hela graviditeten men har varit värre från mitten av den.. Fick tipset att röra på tårna när man t.ex. står i köer och liknande för att få upp blodtrycket, även coca cola har hjälpt så jag har nästan jämt en colaflaska i väskan.. Blir man yr går det över snabbare om man hukar sig ner och har huvudet mellan knäna.. Finns inte så mkt att göra åt saken, förutom att inte stå upp still hela tiden. Rör man på sig blir man mindre yr har jag märkt.. Stödstrumpor hjälper också blodet att gå upp till huvudet lättare. Jag har haft yrselattacker i stort sett varenda gång jag gått ut..

Svar på tråden Gravid och vääldigt YR