• milou67

Äd på Island?

Vi har funderat på att göra Äggdonation på Island. Billigare än i Finland och Riga. Flybiletterna är billiga nu då Island har kris. Tänker även som så då jag är blond och har blåa ögon att många på Island har sådant utseende.
    Är det någon här som har erfarenhet av Äd på Island eller har hört om någon som gjort det? Tacksam för alla tips och råd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 11:59
    nu är jag inne på cypern..har fått fin respons där ifrån..ngn som varit där??
  • Svar på tråden Äd på Island?
  • milou67

pimpinellan surfa på art media på reijkavik

• leine1

Jag var på första besök på Island i augusti och väntar just nu på ett erbjudande (jag fick ett nästan direkt efter besöket men den donatorn lät lite för olik mej och var MYCKET längre). Jag gillar kliniken, dom är proffsiga och trevliga. Men när jag mailade för nån månad sen för att höra mej för om nån ev donator så sa dom tvärtemot vad jag - och du - tror, att det är svårare att hitta donatorer med vårt utseende (blå ögon, ljust hår). Och när jag var där så såg jag faktiskt inte sådär jättemånga blonda - sådär som man ser i Sverige. Innan Island var jag i kontakt med Spanien och dom ordnade mycket snabbare fram en donator som liknade mej, dom ville också ha foto men det vill dom inte på Island. (valde bort Spanien pga deras policy att man aldrig kan ta reda på vem donatorn är - men dom var väldigt proffsiga - och dyrare)

Så jag hoppas och väntar ... men jag väntar gärna för deras policy att barnet en gång kan få reda på vem donatorn är helt avgörande och mycket viktigt - för mej.

Lycka till, jag tror Island är ett bra val - du har fler år på dej än mej!

• SailorGirl

Den vanligaste hårfärgen på Island är faktiskt råttblond De islänningar jag känt har antingen sett ut som norrmän, eller danskar (var ju danskt till 1945).

• milou67

leine1: tack rara för ditt inlägg, började nästan tro att vi är dom enda i hela sverige som funderat på Island. Jag undrar, är det så att man delar donator med någon? jag har hört talas om det. På island kan man ju välja om man vill ha anonym eller icke anonym donator, det tycker jag är jätte bra.
    Hur lång tid tog det för er innan ni fick åka dit och hur lång tid har det tagit tills dom kom med ett donator förlsag?
    Min Sambo är mörk med blå ögon och jag var kritvit som barn men är nu råttfärgad igentligen men har det mörkt nu för tiden.Det viktigaste är nog att det är blå ögon, hår färg spelar mindre roll kan jag känna. Vore jätte kul om du kunde hålla lite kontakt med mig och berätta hur det går. Min samob är fortfarande trög startad men jag måste nog sätta fart nu på honom om det skall bli några barn gjorda. ;)

Sailor girl, du har nog rätt råttblont är nog standard ihela norden :)

• plupp06
    milou67 skrev 2010-01-31 20:23:48 följande:
    leine1: tack rara för ditt inlägg, började nästan tro att vi är dom enda i hela sverige som funderat på Island. Jag undrar, är det så att man delar donator med någon? jag har hört talas om det. På island kan man ju välja om man vill ha anonym eller icke anonym donator, det tycker jag är jätte bra.Hur lång tid tog det för er innan ni fick åka dit och hur lång tid har det tagit tills dom kom med ett donator förlsag?Min Sambo är mörk med blå ögon och jag var kritvit som barn men är nu råttfärgad igentligen men har det mörkt nu för tiden.Det viktigaste är nog att det är blå ögon, hår färg spelar mindre roll kan jag känna. Vore jätte kul om du kunde hålla lite kontakt med mig och berätta hur det går. Min samob är fortfarande trög startad men jag måste nog sätta fart nu på honom om det skall bli några barn gjorda. ;) Sailor girl, du har nog rätt råttblont är nog standard ihela norden :)
    Vill bara tipsa om att även Finland har icke anonyma donatorer om ni är intreseerade av det.
  • milou67

estra: jag trodde inte dom hade det. Hörde om att lagen i finland ändrats o att man ej får ha anonyma donatorer längre.'Därför har det blivit längre kö där. Vad heter den kliniken?

• plupp06

Donaorterna är icke anonyma i Finland sedan lagändringen 2007 (visst är du ute efter det?)

Dessa två känner jag till:
    AVA Åbo och AVA Tammerfors
    Fertinova

Sedan finns det även en klinik som heter felicitas, men jag tror de inte kan erbjuda äggdonation till utländska kunder pga få donatorer, de kunde de inte när jag kontaktade dem för ett år sedan iaf, men kanske har ändrats nu.

• karinblarin

låter som island är rätt land för mej- rått blond som jag är. Nån som vet hur det funkar med donatorns icke- anonymitet. Är den reglerad? I danmark har barnet rätt att träffa donatornm i en timme efter det att barnet fyllt 18. Hur är den isländska lagen?

• milou67

estra: jag missförstod: vi vill ha anonym donator så då funkar ej finland för oss.
    Karin Blarin , du får sjäv välja på Island. jag försöker att kopiera ett brev jag fått fårn island men det blir fel hela tiden.. försöker igen

Svar på tråden Äd på Island?