• Vill inte ha barn

Mitt 15 cm stora myom är nu borta! :)

Det tog tre dagar inklusive operationsdagen för mig att bli utskriven men jag är fortfarande halv-däckad och har stundvis ont, men gud så skönt det var att äntligen bli av med sin bästa vän myomet som mätte 15 cm i diameter (format som ett klot).

Om någon väntar in en kommande operation av liknande art är ni mer än välkomna att ställa era frågor här, jag har som sagt fått en viss erfarenhet på området nu. :)

• Svar på tråden Mitt 15 cm stora myom är nu borta! :)
  • Anonym (opsyster)

Hej! Vad skönt att du verkar så positiv, det är ju trots allt ett ganska stort ingrepp. Hade du mycket besvär av myomet? Jag har inga myom själv men jag arbetar som operationssköterska och möter ibland patienter med myom.
    Gjordes operationen genom titthål eller öppen kirurgi?

Krya på dig nu och stor kram!

• Vill inte ha barn
    Anonym (opsyster) skrev 2010-01-22 20:47:36 följande:
    Hej! Vad skönt att du verkar så positiv, det är ju trots allt ett ganska stort ingrepp. Hade du mycket besvär av myomet? Jag har inga myom själv men jag arbetar som operationssköterska och möter ibland patienter med myom. Gjordes operationen genom titthål eller öppen kirurgi? Krya på dig nu och stor kram!
    Japp, man kände av det när man böjde sig, och mitt blodvärde gick ner tokmycket vid varje röd vecka... Jag vet inte hur länge jag gått omkring med myomet men magen växte väldigt mycket på sistone. Inte konsigt dock, när jag kom hem från sjukhuset hittade jag en lampa i fönstret som var nästan lika stort som myomet och då insåg jag direkt hur jäkla stort det egentligen var...

Operationen gjordes via ett kejsarsnitt, första dygnet efter operationen var jättejobbigt, man kunde knappt röra sig utan att det skulle göra ont. Nu känns det lite bättre, och jag väntar tålmodigt på att magen ska minska i storlek. Första förberedelsen inför Beach 2010 med andra ord. :)
  • Anonym (opsyster)

Okej! Jag har genomgått ett kejsarsnitt själv så jag vet hur det är i efterförloppet och min erfarenhet av detta är att försöka komma på fötter så fort som möjligt efteråt. Jag tror att jag steg upp ca 4 timmar efter operationen och gick lite på avdelningen. Det gjorde hemskt ont men påföljande dag var bara som svår träningsvärk och ytterligare en dag efter det var det bara stygnen (metallklämmorna) som besvärade. Jag har fått ett ganska fult ärr nu, det är något högre än i bikinilinjen (ett yoel Cohen snitt).

Hur stor är chansen nu att myomet kommer tillbaka? Var det ett enda stort som togs bort eller flera små?

Av din signatur att döma så förstår jag att du inte vill ha några barn, men till tröst för andra som läser denna tråden och som kanske också måste operera bort myom kan jag säga att man oftast kan bli gravid efteråt. Livmodern är ett tåligt organ som bland annat tål att skäras i och skrapas.

• Vill inte ha barn
    Anonym (opsyster) skrev 2010-01-23 13:59:27 följande:
    Okej! Jag har genomgått ett kejsarsnitt själv så jag vet hur det är i efterförloppet och min erfarenhet av detta är att försöka komma på fötter så fort som möjligt efteråt. Jag tror att jag steg upp ca 4 timmar efter operationen och gick lite på avdelningen. Det gjorde hemskt ont men påföljande dag var bara som svår träningsvärk och ytterligare en dag efter det var det bara stygnen (metallklämmorna) som besvärade. Jag har fått ett ganska fult ärr nu, det är något högre än i bikinilinjen (ett yoel Cohen snitt).Hur stor är chansen nu att myomet kommer tillbaka? Var det ett enda stort som togs bort eller flera små?Av din signatur att döma så förstår jag att du inte vill ha några barn, men till tröst för andra som läser denna tråden och som kanske också måste operera bort myom kan jag säga att man oftast kan bli gravid efteråt. Livmodern är ett tåligt organ som bland annat tål att skäras i och skrapas.
    Oj, att ens komma upp på fötter första dygnet är verkligen beundransvärt. Jag själv låg på uppvakningsavdelningen i 6 timmar och kom inte upp förrän dagen därpå eftersom jag hade en sån där praktisk liten slang instoppad i urinblåsan. Däremot kom jag på ben runt eftermiddagen dagen efter med lite hjälp, sedan tog jag en nattlig promenad runt på avdelningen och mådde bättre. Tyvärr har inte min tarm kommit igång än, på tre dagar.

Så vitt jag vet fick jag inga metallklämmor, men det är väl bara för att snittet gjordes precis i bikinilinjen. Jag tänkte återvända till kliniken lite senare i vår och kolla hur min livmoder ser ut, det är inte omöjligt med nya myom även man bör vara vaksam. Jag hade ett stort myom, men han sa att livmodern skulle tas bort ifall man hittade små myom bakom det stora. Livmodern kommer jag ta bort senare, förmodligen vaginalt. Men ibland önskar jag att de kunde tagit bort det redan nu. Problemet är att de inte ville göra operationen större än nöden krävde. Riskerna för missfall ökar givetvis efter en sån här operation, de är inte direkt obefintliga. Träffade en på samma avdelning som fick missfall i v 16. Pratade inte med henne jättemycket men ett tidigare myom kan ju ligga bakom...
  • Anonym (opsyster)

Jag vill inte spekulera i varför din medpatient fick ett missfall, men oftast kan man efter en myom-operation bli gravid och få friska barn. Risken för komplikationer kan öka något om man har myomen just när graviditeten pågår. www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Myom/

Jag tycker egentligen att OM du bestämt dig för att ta bort din livmoder så hade det väl varit lämpligt att göra det nu (eftersom operatören ändå sagt att det eventuellt skulle gjorts ifall det funnits andra myom där). Då hade du sluppit att gå igenom ytterligare ett ingrepp. Kanske ville de rädda din livmoder eftersom du är ung och man är väldigt restrektiv med att operera bort livmödrarna på unga kvinnor även om de säger att de aldrig vill ha barn. För man kan ju inte ångra sig sedan om den tagits bort.

Fick du stygn som ska tas bort? Mina metallklämmor var istället för stygn. De kallas agraffer eller staples. Om du fått stygn som försvinner av sig själv så kommer du att få ett tunt, jättefint ärr. Man har då sytt inne i själva huden (intrakutant). På tal om beach 2010!

Min mage kom inte igång på en hel vecka men jag ljög och sa att den var igång för jag ville hem från denna avdelningen (som för övrigt var förjävlig och underbemannad, och det låg en massa cancerpatienter och unga kvinnor som fått missfall i korridoren intill som delade matsalen med oss nyblivna föräldrar. Droppen blev när en undersköterska nöp mig i patten för att mjölken skulle rinna till, då grät jag).
     Här är mitt bästa recept för att få igång magen: 4 st katrinplommon, 3 msk linfrön. Lägges i ett glas som fylls med vatten. Låt stå ett par timmar. Ät med lite A-fil eller dofilus. Glöm inte att dricka vatten och promenera mycket, det hjälper tarmrörelserna!

• Tösabiten

TS: Hej hej! Jag var på KK i förmiddags och kollade mitt myom som nu har krymt till 6 cm. Det var 10 cm under min graviditet för 6 månader sedan. Fick veta idag att myomet trycker på urinblåsan så inte så konstigt att jag är kissnödig konstant. Läkaren ringde nu precis och sa att hennes kollegor tycker de ska operara detta snarast. Jag ska få gå på en behandling först i 3 månader som gör att myomet krymper
    Fick du någon sådan behandling du med? Hur länge blev du sjukskriven?

• Anna Sofie

Jag hade inget myom men jag hade en 12 cm stor tumör på ena äggstocken som tröck på urinblåsan och lite allt möjligt. Hade inte specielt ont men kände av hugg i magen ibland när jag tränade.

Gjorde enbukoperation på onsdag 1 april 2009 och kom inte på benen förrän på fredagen och kyckades tjata hem mig på söndageftermiddag.

Fick ett vertikalt snitt med agraffer, 15 cm från naveln och neråt. Tyckte det var fruktansvärt äckligt i början men nu bryr jag mig inte alls! Fick cellgiftsbehandling när det efter ett par veckor visade sig at tumören var malign. Ärret efter min port-a-cath stör jag mig nästan mer på än ärret på magen :)

• Anonym

Hur vet man att man har ett myom? Kan man upptäcka det själv? Om inte, hur upptäcker läkare det?

• Anonym

Var myomet på insidan eller utsidan av livmodern? Min svägerska hade flera myom på utsidan. Undrar om det kan påverka hennes chanser att få barn?

Svar på tråden Mitt 15 cm stora myom är nu borta! :)