Anonym (opsyster) skrev 2010-01-23 13:59:27 följande:
Okej! Jag har genomgått ett kejsarsnitt själv så jag vet hur det är i efterförloppet och min erfarenhet av detta är att försöka komma på fötter så fort som möjligt efteråt. Jag tror att jag steg upp ca 4 timmar efter operationen och gick lite på avdelningen. Det gjorde hemskt ont men påföljande dag var bara som svår träningsvärk och ytterligare en dag efter det var det bara stygnen (metallklämmorna) som besvärade. Jag har fått ett ganska fult ärr nu, det är något högre än i bikinilinjen (ett yoel Cohen snitt).Hur stor är chansen nu att myomet kommer tillbaka? Var det ett enda stort som togs bort eller flera små?Av din signatur att döma så förstår jag att du inte vill ha några barn, men till tröst för andra som läser denna tråden och som kanske också måste operera bort myom kan jag säga att man oftast kan bli gravid efteråt. Livmodern är ett tåligt organ som bland annat tål att skäras i och skrapas.
Oj, att ens komma upp på fötter första dygnet är verkligen beundransvärt. Jag själv låg på uppvakningsavdelningen i 6 timmar och kom inte upp förrän dagen därpå eftersom jag hade en sån där praktisk liten slang instoppad i urinblåsan. Däremot kom jag på ben runt eftermiddagen dagen efter med lite hjälp, sedan tog jag en nattlig promenad runt på avdelningen och mådde bättre. Tyvärr har inte min tarm kommit igång än, på tre dagar.
Så vitt jag vet fick jag inga metallklämmor, men det är väl bara för att snittet gjordes precis i bikinilinjen. Jag tänkte återvända till kliniken lite senare i vår och kolla hur min livmoder ser ut, det är inte omöjligt med nya myom även man bör vara vaksam. Jag hade ett stort myom, men han sa att livmodern skulle tas bort ifall man hittade små myom bakom det stora. Livmodern kommer jag ta bort senare, förmodligen vaginalt. Men ibland önskar jag att de kunde tagit bort det redan nu. Problemet är att de inte ville göra operationen större än nöden krävde. Riskerna för missfall ökar givetvis efter en sån här operation, de är inte direkt obefintliga. Träffade en på samma avdelning som fick missfall i v 16. Pratade inte med henne jättemycket men ett tidigare myom kan ju ligga bakom...