• Mymlan80

Måste faddern vara döpt?

Vi ska ha dop för vår son i vår och funderar över vilka som ska vara faddrar.

Dopet sker på min sambos initiativ då alla i hans släkt är döpta, i min släkt är ingen döpt.

Tanken är att ett vardera av våra syskon ska vara faddrar. Men nu fick jag höra av en bekant häromdagen att den som ska bli fadder själv måste vara döpt.
    Stämmer verkligen det?

Jag vill att min syster ska vara fadder, men hon är inte döpt.
    Hon är gudmor till en vänninas barn och då sa ingen något om att hon oxå måste var det...
    Någon som vet vad som gäller?

Välkommen Liten 091203
  • Svar på tråden Måste faddern vara döpt?
  • Strumpläst83

Hon måste vara döpt för att vara "erkänd fadder" i kyrkans register typ. Men ni har all rätt att ha vem ni vill i dopföljet i kyrkan.

Vi hade en muslimsk gudfar, han gick med i kyrkan, fick ett fadderbrev till och med men är inte "officiell fadder" i kyrkans register. Men han är världens bästa gudfar till våran dotter och älskar henne som sin egen.

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Fossing77

om du läser på svenska kyrkans hemsida så står det där att faddrar ska vara döpta, men det var inget som vår präst frågade om när vi berättade vilka som skulle vara faddrar. min sambos bror är fadder och han är inte döpt alls han. så det gick alldeles utmärkt. jag tror att det är mycket upp till den enskilda prästen att hålla på det där, vi hade en ytterst modern präst som uppenbarligen inte tog så hårt på det. 

så läs på svenska kyrkans sida om du vill veta mer, eller kollar på dopguiden, bra att ha sida med. :)
  • SandraD

nej ingen av er måste vara döpta...

Prästen brukar inte fråga ut en massa de kanske frågar om ni är döpta och vart och så men det spelar ingen roll om ni är det eller ej.. och de frågar inte om faddrarna är döpta alls..

Tror det var mer så förut idag är det inget så där..
    En fadder betyder ju att man ska lära barnet om kristendomen osv osv. inget annat

• Mymlan80

Tack för era svar.
    Ska kika på hemsidan. Men vem som är "erkänd" av kyrkan bryr jag mig inte så mycket om, så jag hoppas att vi får en präst som inte håller så hårt på sådana regler.

Välkommen Liten 091203
  • missteddy

prästen frågade oss om faddrana var döpta så jag tror att de måste vara det för varför annars skulle han fråga

• Mymlan80

Hmm, svårt det där. Jag vill egentligen inte alla ha något dop, men det är väldigt viktigt för min sambo och hans familj så därför har jag gått med på det.

Hade vi haft ett namngivningskalas hade det ju inte vart något problem, men det går de inte med på.

För mig är det viktigast att min syster får vara fadder, om hon sen blir officiellt erkänd av kyrkan struntar jag i, och det verkar ju som att hon kan medverka som fadder i ceremonin i alla fall, det är huvudsaken.

Välkommen Liten 091203
  • FruMähler

Vi fick frågan samma vecka som dopet..PANIK men tur nog var båda faddrarna det...Prästen tyckte att det rimmade illa att en som inte var döpt skulle få en stor andlig uppgift..typ

Ella och Linn! Mina sessor!
  • Mymlan80
    Blåklocka skrev 2010-01-22 22:17:05 följande:
    Jo, en fadder skall vara döpt. Sedan så tror jag inte att det är så många präster kollar upp det. Det är väl upp till ens eget samvete.www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=256141&p...
    Vem kan bli fadder
    Den som blir fadder ska själv vara döpt. Faddern tar på sig uppgiften att på alla sätt stödja och hjälpa sitt fadderbarn. Det finns inget formellt krav på att han/hon ska tillhöra Svenska kyrkan eller vara aktivt troende, men en fadder ska vilja delta i barnets kristna fostran.
    Kyrkoherden i församlingen avgör vem som kan antecknas som formell fadder i kyrkböckerna.

Har jag förstått det rätt om jag förstår det som att min syster och sambon bror kan vara faddrar men att det bara är sambons bror som antecknas som formell fadder?

Lite konstigt att man inte behöver vara medlem, eller aktivt troende men måste vara döpt...
    Välkommen Liten 091203
  • Blåklocka

Det är väl mer så att man inte behöver vara med i just Svenska kyrkan. Aktivt troende definierar jag som någon som aktivt deltar i kyrkan med gudstjänster osv. Många har ju en tro utan att för den sakens skull vara aktiv i kyrkan. Personligen så tycker jag nog att man som fadder bör vara döpt och ha en tro. Känns liksom som att det är det som är poängen

Svar på tråden Måste faddern vara döpt?