Blåklocka skrev 2010-01-22 22:57:18 följande:
Jag håller helt med dig om det. Nu är jag troende och har därför valt att döpa vårt barn. Men jag gillar inte heller att det döps "för att det är tradition" Du får kanske ta dig ett rejält snack med sambon
Tro mig, jag har försökt. Den här diskussionen började redan långt innan sonen föddes. Jag skulle kunna tänka mig att ha ett namngivningskalas då skulle vi ju ändå ha en ceremoni och det är en av de saker min sambo tycker är viktigt, men då får vi inte använda hans familjs dopklänning har hans familj bestämt.
På den finns alla barns namn inbroderat, och han vill självklart att våra barns namn oxå ska finnas med där.
Men som jag har förstått det så har väl egentligen inte själva dopklänningen någon religiös innebörd utan är just bara tradition?
Vill ju inte tjata på dem heller så de blir sura.
Det knäppa i alltihopa är att jag säkert är en av oss som är mest troende då jag tror på gud men inte på religion. Så för mig känns det jobbigt att behöva stå i kyrkan och ljuga för gud. Suck, börjar verkligen ångra att jag lät mig övertalas...
Jag hoppas att det funkar att min syster får medverka som fadder men inte står med som officiell fadder i kyrkans register som i strumpläst83´s fall.