• Mymlan80

Måste faddern vara döpt?

Vi ska ha dop för vår son i vår och funderar över vilka som ska vara faddrar.

Dopet sker på min sambos initiativ då alla i hans släkt är döpta, i min släkt är ingen döpt.

Tanken är att ett vardera av våra syskon ska vara faddrar. Men nu fick jag höra av en bekant häromdagen att den som ska bli fadder själv måste vara döpt.
    Stämmer verkligen det?

Jag vill att min syster ska vara fadder, men hon är inte döpt.
    Hon är gudmor till en vänninas barn och då sa ingen något om att hon oxå måste var det...
    Någon som vet vad som gäller?

Välkommen Liten 091203
  • Svar på tråden Måste faddern vara döpt?
  • Mymlan80

I så fall tycker jag det är mer konstigt att någon som inte har en tro är döpt...
    Dopet ska ske för att det är tradition i släkten inte för att min sambo är troende och så tror jag att det är i väldigt många fall i vårt land.
    Förstår inte att så många tycker det är ok att stå i kyrkan och ljuga.

Som ni hör är jag inte särskilt positiv till det här...

Välkommen Liten 091203
  • Blåklocka

Jag håller helt med dig om det. Nu är jag troende och har därför valt att döpa vårt barn. Men jag gillar inte heller att det döps "för att det är tradition" Du får kanske ta dig ett rejält snack med sambon

• Näbbmusen

Minsta sonen ska döpas på lördag och den prästen var jätte noga med att meddela två gånger att faddrarna MÅSTE vara döpta, och enligt mig är det helt förståeligt!

• Mymlan80
    Blåklocka skrev 2010-01-22 22:57:18 följande:
    Jag håller helt med dig om det. Nu är jag troende och har därför valt att döpa vårt barn. Men jag gillar inte heller att det döps "för att det är tradition" Du får kanske ta dig ett rejält snack med sambon
    Tro mig, jag har försökt. Den här diskussionen började redan långt innan sonen föddes. Jag skulle kunna tänka mig att ha ett namngivningskalas då skulle vi ju ändå ha en ceremoni och det är en av de saker min sambo tycker är viktigt, men då får vi inte använda hans familjs dopklänning har hans familj bestämt.
    På den finns alla barns namn inbroderat, och han vill självklart att våra barns namn oxå ska finnas med där.
    Men som jag har förstått det så har väl egentligen inte själva dopklänningen någon religiös innebörd utan är just bara tradition?
    Vill ju inte tjata på dem heller så de blir sura.

Det knäppa i alltihopa är att jag säkert är en av oss som är mest troende då jag tror på gud men inte på religion. Så för mig känns det jobbigt att behöva stå i kyrkan och ljuga för gud. Suck, börjar verkligen ångra att jag lät mig övertalas...

Jag hoppas att det funkar att min syster får medverka som fadder men inte står med som officiell fadder i kyrkans register som i strumpläst83´s fall.
    Välkommen Liten 091203
  • Pilea

Jag är inte döpt, men är fadder till min kompis barn som är 5år.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Strumpläst83
    Mymlan80 skrev 2010-01-23 08:48:59 följande:
    Tro mig, jag har försökt. Den här diskussionen började redan långt innan sonen föddes. Jag skulle kunna tänka mig att ha ett namngivningskalas då skulle vi ju ändå ha en ceremoni och det är en av de saker min sambo tycker är viktigt, men då får vi inte använda hans familjs dopklänning har hans familj bestämt.På den finns alla barns namn inbroderat, och han vill självklart att våra barns namn oxå ska finnas med där.Men som jag har förstått det så har väl egentligen inte själva dopklänningen någon religiös innebörd utan är just bara tradition?Vill ju inte tjata på dem heller så de blir sura.Det knäppa i alltihopa är att jag säkert är en av oss som är mest troende då jag tror på gud men inte på religion. Så för mig känns det jobbigt att behöva stå i kyrkan och ljuga för gud. Suck, börjar verkligen ångra att jag lät mig övertalas...Jag hoppas att det funkar att min syster får medverka som fadder men inte står med som officiell fadder i kyrkans register som i strumpläst83´s fall.
    Vart tvungen att kika in hos dig, för min släkt har också en dopklänning med namnen broderade men ditt barns födelsedatum passar inte in på någon i min släkt

Jag sa till redan på dop-mötet man har med prästen innan "Våran valda gudfar är inte döpt men han SKA bära henne i kyrkan och han SKA gå med i dopföljet". (punkt slut!) Då svarade prästen att det är helt OK att ha vem man vill i dopföljet men att icke-döpta faddrar inte står med i deras register och det är helt OK för både oss och gudfadern. Så ta upp det redan på mötet innan med prästen (så här ska vi ha det, punkt slut, typ)
    Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Mymlan80
    Strumpläst83 skrev 2010-01-23 08:57:40 följande:
    Vart tvungen att kika in hos dig, för min släkt har också en dopklänning med namnen broderade men ditt barns födelsedatum passar inte in på någon i min släkt Jag sa till redan på dop-mötet man har med prästen innan "Våran valda gudfar är inte döpt men han SKA bära henne i kyrkan och han SKA gå med i dopföljet". (punkt slut!) Då svarade prästen att det är helt OK att ha vem man vill i dopföljet men att icke-döpta faddrar inte står med i deras register och det är helt OK för både oss och gudfadern. Så ta upp det redan på mötet innan med prästen (så här ska vi ha det, punkt slut, typ)
    Hihi, ja så kanske man ska göra, min sambo är lite nervös att jag ska ställa till en scen om det blir några diskussioner. Jag är lite hetsigare än honom...
    Men jag tycker att de borde lyssna på våra önskemål.
    Ska ringa och boka datum i veckan, men jag är lite kontrollfreak så jag vill gärna ha full koll på saker innan.
    Välkommen Liten 091203
  • Fossing77

det som händer e väl i så fall att faddern som inte e döpt inte får nåt fadderbrev, men det kan ni ju göra ett eget om ni vill. vi gav våra faddrar tavlor med avtryck av tristans fötter. lätt att göra själv om du e lite pysslig. :) köp canvas uppspänd på träram, billigt som attan på tex harald nyborg och en stämpeldyna. vill du pyssla extra så köp bokstavsstämplar och stämpla dit namn och dopdatum med. blir jättefint! 

• Strumpläst83
    Fossing77 skrev 2010-01-23 10:10:37 följande:
    det som händer e väl i så fall att faddern som inte e döpt inte får nåt fadderbrev, men det kan ni ju göra ett eget om ni vill. vi gav våra faddrar tavlor med avtryck av tristans fötter. lätt att göra själv om du e lite pysslig. :) köp canvas uppspänd på träram, billigt som attan på tex harald nyborg och en stämpeldyna. vill du pyssla extra så köp bokstavsstämplar och stämpla dit namn och dopdatum med. blir jättefint! 
    Joho, min dotters gudfar/fadder fick fadderbrev.
    Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Fija m 2 pojkar

Hej alla!

Här kommer lite synpunkter från en präst:

Precis som inte ni vill bli påtvingade saker eller åsikter, så tvinga inte på präster heller saker, utan förklara lugnt och sansat hur ni tänkt er och varför. Vi präster kan såklart resonera oss fram till olika konklusioner för att alla ska känna sig nöjda. Men samtidigt har vi ett uppdrag att följa kyrkans lära och berätta för alla som kommer till kyrkan om Gud.

I Kyrkoordningen står det :
    Som fadder kan antecknas någon antecknas som är döpt och är villig att dela ansvaret för den döpta personens kristna fostran. (Kap. 19, §7)

Man måste inte vara medlem i Svenska kyrkan eftersom vi lever i ett samhälle med många kristna samfund. Man kan vara en utmärkt fadder vid ett barndop i Svenska kyrkan, även om man själv är t ex katolik.

När det gäller dopklänningen är det en kristen symbol som symboliserar renheten och att man växer i sin tro precis som man växer i sin dopklänning. (Det är också därför konfirmander har vita kåpor).

Jag förstår att det inte är ett lätt val när man inte är ense, men jag hoppas att dopdagen blir en fin dag för er alla.

/ Skånepräst

• FrökenX

Jag har oxå funderat kring det där. Vårt barn är inte född ännu men vi är med det klara vilka faddrar vi vill ha till vårt barn och tillfråga dem redan innan bebisen är född för att de ska få vara med från start. Men den ena faddern är inte döpt. jag hoppas ändå att det ska fungera vid cermonin att hon ska få vara med å så.

• Melvin09

Hej vill bara säga att min sons gudmor är inte döpt och när jag ringde kyrkan själv å fråga så sa han att det behövs inte bara hon vet vad det innebär att vara gudmor å så....  så det där verkar vara olika från präst till präst....

• mika2007

Det är upp till varje församling att bestämma.. Våran ena fadder ska döpa sig så att hon får vara fadder :) 

Svar på tråden Måste faddern vara döpt?