• annaklock

Tjänstledig för studier och samtidigt arbeta åt annan arbetsgivare

Jag undra ifall någon vet vad som gäller när man är tjänstledig för heltidsstudier.

Kan arbetsgivaren säga upp mig för att jag arbetar deltid åt ett annat företag inom en annan bransch när jag är tjänstledig för studier?

• Svar på tråden Tjänstledig för studier och samtidigt arbeta åt annan arbetsgivare
  • Anatha

Förmodligen då du har brustit i förtroende och förmodligen även begått avtalsbrott.

• Tecken

Är du offentligt anställd (tänker på lagen om bisysslor)?

Du har tjänstledigt för studier, inte för att prova på ett annat jobb.

• Ungmamma83

Fast om det är en annan branch är det inte konkurerande verksamthet och då tror jag att det är helt ok. Fast om du är tjänstledig för studier ska du ju faktiskt bedriva studier och inte jobbat med annat. Däremot kan du ju extrajobba.

• Anatha
    Ungmamma83 skrev 2010-01-22 23:28:24 följande:
    Fast om det är en annan branch är det inte konkurerande verksamthet och då tror jag att det är helt ok. Fast om du är tjänstledig för studier ska du ju faktiskt bedriva studier och inte jobbat med annat. Däremot kan du ju extrajobba.
    Beror på vad för kontrakt man har skrivit på det behöver inte bara gälla konkurerande verksamhet.
  • annaklock
    annaklock skrev 2010-01-22 22:11:46 följande:
    Jag undra ifall någon vet vad som gäller när man är tjänstledig för heltidsstudier. Kan arbetsgivaren säga upp mig för att jag arbetar deltid åt ett annat företag inom en annan bransch när jag är tjänstledig för studier?
    Jag bedriver heltidsstudier men arbetar deltid, anställd på timme. Tittar man i tjänstledighetslagen finns det ingenting som antyder att jag inte får jobba åt ett annat företag när man studerar.

Jag är tjänstledig för studier vilket jag också gör men vad jag gör på min övriga tid av dygnet kan de inte ha med att göra.

Jag jobbar åt ett rikstäckande familjeföretag. (Det jag är tjänstledig ifrån).
  • Anatha
    annaklock skrev 2010-01-23 10:12:15 följande:
    Jag bedriver heltidsstudier men arbetar deltid, anställd på timme. Tittar man i tjänstledighetslagen finns det ingenting som antyder att jag inte får jobba åt ett annat företag när man studerar. Jag är tjänstledig för studier vilket jag också gör men vad jag gör på min övriga tid av dygnet kan de inte ha med att göra.Jag jobbar åt ett rikstäckande familjeföretag. (Det jag är tjänstledig ifrån).
    Frågan är då vilka delar av den lagen som är dispositiv och om det står något i ditt kontrakt?
  • Heroa

Jobbade du heltid innan du blev tjänstledig och finns det ens möjlighet till timvik där? Jag jobbade heltid, tog tjänstledigt och behövde sen extrajobb. Det var inte ens möjligt på mitt företag då alla jobbar dagtid och minst 75%. Jag jobbade på annat ställe som timvik kväll/helg men det var inget jag ens tog upp med mitt gamla företag. Däremo jobbade jag där på sommaren, heltid.

• annaklock

Jag jobbade heltid och under det första tio månaderna jobbade jag varannan helg på mitt ordinarie jobb, som extra.

Jag är tjänstledig årsvis tack vare att jag läst sommarkurs på sommaren.

Svar på tråden Tjänstledig för studier och samtidigt arbeta åt annan arbetsgivare