• TyskMamma

Syskon med två modersmål. Hjälp mig!

Jag och min man uppfostrar våra barn tvåspråkigt. Min fyraåriga dotter har alltid "föredragit" tyskan framför svenskan och haft tyskan som det något starkare språket. Vår lille 18-månaders däremot, reagerar knappt på tyskt tilltal och all början till ord är från svenskan. Pappan blir ledsen när lillen inte  ens reagerar på tilltal från hans sida och han verkar inte förstå särskilt mycket tyska heller. Den enda som "får" tilltala lillen på tyska verkar vara just hans storasyster.  Allt tyder på att mina tvåspråkiga barn har två olika modersmål. Hur ska vi tackla detta? Någon som har erfarenhet av någonting sånt här?!

• Svar på tråden Syskon med två modersmål. Hjälp mig!
  • TyskMamma
    The Black Lady skrev 2010-01-23 10:56:47 följande:
    Men den lilla är ju bara 18 månader... varför jäkta fram språken då?
    Jag jäktar ingenting.
    Jag bara pratar med honom och slår fast att han förstår mer svenska än tyska och eftersom (tvåspråkiga) barn "väljer" sitt modersmål tidigt innan de börjar prata så är det ganska uppenbart för mig redan nu.
  • TyskMamma

Jag är bara lite orolig för att lätt kaos kommer utrbryta hemma, syskonen emellan när lillen börjar prata ordentligt.

• TyskMamma
    banansmoothie skrev 2010-01-27 10:22:24 följande:
    Det tror jag inte du behöver oroa dig för! Min son är 20 månader och han blandat hejvilt svenska och engelska, han har verkligen inte "valt" språk . Favoritordet är "mylk", nära nog båda språken .
    precis så sa min dotter också vid den åldern!{#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Syskon med två modersmål. Hjälp mig!