• Lyndi

Avisering och hyreshöjning

Hur långt i förväg måste hyresvärden avisera om hur mycket hyreshöjningen blir?

I veckan fick jag hem ett brev där det stod att from 2010-01-01 höjs hyran från 4000:- till 4920:- (Vi har fått varmhyra istället för kallhyra.)
    Jag pratade med hyresvärden idag och sa att jag absolut inte tänker betala in extra för en månad som redan har varit (vi betalar ju hyran i förhand, så januaris hyra betalade jag i slutet av dec). Det tyckte han va helt ok, men han tycker däremot att jag ska betala fullt i februari månad som ska betalas om en vecka. Är detta verkligen rimligt?????
    Jag visste att vi skulle få en hyreshöjning men inte när. Jag har frågat och frågat sen vi fick ny gemensam panna insatt i mitten på dec. och hela tiden har jag fått höra "jag ska kolla på det snart". Redan i somras lovade han att vi skulle få hyresändringen skriftligt i GOD TID.

Vad säger lagen? Någon som vet?

• Svar på tråden Avisering och hyreshöjning
  • Nisen

Har varit privat fastighetsägare och hyresvärdinna. Det brukar var skillnad på privat och kommunalt.  Men har för mig att man ska säga minst 1 mån innan höjningen OM det inte står i avtalet att höjning sker 1 januari varje år...

• Lyndi
    Nisen skrev 2010-01-23 14:22:02 följande:
    Har varit privat fastighetsägare och hyresvärdinna. Det brukar var skillnad på privat och kommunalt.  Men har för mig att man ska säga minst 1 mån innan höjningen OM det inte står i avtalet att höjning sker 1 januari varje år...
    Vi har bott här sen mars -06 och har fortfarande inte fått nåt skriftligt hyreskontrakt. Vi har inte heller skrivit på något om den nya hyran.
    Jag tycker, som du skriver, att man iallafall får räkna med att meddela hyresgästen en månad i förväg. Vet du om jag kan hitta info om detta någonstans så att jag säkert har kött på benen när jag ringer hyresvärden igen?
    Hittar jag ingen egen info om detta, så får jag väl gå med i hyresgästföreningen...
    Men jag vet inte om det skiljer sig nu när vi går från kallhyra till varmhyra? Det är ju en kostnad som hyresvärden får extra, men samtidigt tycker jag att det är skäligt att han ska meddela mig vilken kostnad det blir, i god tid innan jag behöver betala den. Så är det ju med allt annat som höjs; el, telefon osv...
  • Nisen
    Lyndi skrev 2010-01-23 14:34:33 följande:
    Vi har bott här sen mars -06 och har fortfarande inte fått nåt skriftligt hyreskontrakt. Vi har inte heller skrivit på något om den nya hyran. Jag tycker, som du skriver, att man iallafall får räkna med att meddela hyresgästen en månad i förväg. Vet du om jag kan hitta info om detta någonstans så att jag säkert har kött på benen när jag ringer hyresvärden igen? Hittar jag ingen egen info om detta, så får jag väl gå med i hyresgästföreningen... Men jag vet inte om det skiljer sig nu när vi går från kallhyra till varmhyra? Det är ju en kostnad som hyresvärden får extra, men samtidigt tycker jag att det är skäligt att han ska meddela mig vilken kostnad det blir, i god tid innan jag behöver betala den. Så är det ju med allt annat som höjs; el, telefon osv...
    Jag har letat på nätent men blev inte klokare för det. Men är det privatägt kan hyresvärden göra lite som de vill. Inte lika mycket rättigheter för de som hyr i privatägda. Får även höja några % mer än kommunala hyresvärd. Men jag har för mig att jag fick reda på att minst 1 mån innan höjning måste man meddela, jag trodde att det var 3 mån. Man kan ju inte komma och kräva folk på pengar efteråt om de inte vetat om någon höjning.  Då skulle man ju kunna säga o,j, jag glömde att höja förra året så nu är du skyldig mig 10000.... Det går ju inte. Sen om man har fått renoverat i lägenheten så har de rätt att höja hyran.
  • Lyndi
    Nisen skrev 2010-01-23 14:44:58 följande:
    Jag har letat på nätent men blev inte klokare för det. Men är det privatägt kan hyresvärden göra lite som de vill. Inte lika mycket rättigheter för de som hyr i privatägda. Får även höja några % mer än kommunala hyresvärd. Men jag har för mig att jag fick reda på att minst 1 mån innan höjning måste man meddela, jag trodde att det var 3 mån. Man kan ju inte komma och kräva folk på pengar efteråt om de inte vetat om någon höjning.  Då skulle man ju kunna säga o,j, jag glömde att höja förra året så nu är du skyldig mig 10000.... Det går ju inte. Sen om man har fått renoverat i lägenheten så har de rätt att höja hyran.
    Jag har med letat som en galning, men hittar inget. Men å andra sidan, han har inget hyreskontrakt skrivit med oss, så vad ska han göra om jag inte börjar betala den nya hyran förens nästa månad? Han kan ju knappast driva detta vidare till inkasso och om han skulle få för sig att göra det, så kan vi ju flytta ut direkt eftersom vi inte har nån uppsägningstid.
    Lägenheten är inte renoverad något sen vi flyttade in, dock så har han satt in gemensam panna för alla tre lägenheter (vi bor i ett radhus med 3lgh) och nu ingår värme och varmvatten i hyran (vi har fått jordvärme). Vi har alltså gått från kallhyra till varmhyra. Jag RETAR mig på att han lovat att tala om den nya hyran i GOD TID. Hade han sagt i december att hyra kommer att bli så och så mycket nu efter insättning av gemensam panna så hade jag köpt de.t Istället skickar han ut ett brev som jag får en vecka innan februaris hyra ska betala, som innefattar info om den nya hyran. Han är så ful i sitt sätt!
Svar på tråden Avisering och hyreshöjning