Inlägg från: Miss Obsessive |Visa alla inlägg
  • Miss Obsessive

BF Oktober

humlan1975 skrev 2010-02-04 11:13:44 följande:
    Hej alla glada! :) Jag plussade som sagt igår, helt overkliget och jag tror inte jag fått in det än i skallen... Jag plussade på BIM -4 så än är det väldigt tidigt. Ska man ringa redan nu och "skriva in sig" eller vänta nån vecka?
    Jag testade mig första gången 28/1 och andra gången 1/2 (gjorde 2 test för att verkligen vara säker). Ringde till BM efter andra testet och fick tid för samtal 15/2 (v 8 ca). Varför vänta? Har du plussat så är det lika bra att ringa, tycker de att det är för tidigt att komma och träffa en BM, så kan de ju iaf ge dig en tid när de tycker att det börjar bli dags {#lang_emotions_smile}
  • Miss Obsessive

Måste fråga.. Har ni börjat äta mer regelbundet sen ni fick ert plus? Jag är jättedålig på att äta regelbundet och varierat annars, men försöker verkligen att göra det varje dag nu sen jag fick beskedet. Det är dock inte alltid så lätt att se till att man får i sig tre mål plus mellanmål varje dag.. Har köpt folsyratabletter och blutsaft (för järnets skull) som jag tar varje dag iaf. Har börjat få mer grav-symtom nu, uppsvälld mage, gaser (fiser konstant!), svag halsbränna, humörsvängningar, sjuklig trötthet och ömma bröst. Dessutom så är mina bröstvårtor större och hårdare, måste vara graviditeten, för så brukar de inte vara! Oroar mig för MF.. Önskar att veckorna ville gå snabbare!

• Miss Obsessive
    Lyndi skrev 2010-02-05 09:34:23 följande:
    Halloj! Ansluter mig till denna tråden också. Plussade i måndags och har enligt sista mens BF 10-10-10. Det är vårt andra barn. Ang kost så har jag lagt om min kost åt det nyttiga hållet. Jag har dessutom börjat motionera lite smått, då jag gick upp 20kg under min förra graviditet och fortfarande har några av dem kilona kvar. Jag vill absolut inte gå upp för mkt denna gången.
    Jo, blir ju nästan automatiskt att man äter mindre skräp, eftersom det blir att man tänker på lilla fröet i magen varje gång man stoppar i sig något. Är också livrädd för att gå upp mer än det som behövs, har ca 15 kg övervikt redan och har inte lust att bli en enda stor boll som rullar fram hela graviditeten och knappt orkar röra mig.. Har inte kommit igång med motionerandet, men ska köra igång med promenader nu under helgen och försöka få in en rutin på det. Är ju bara i början av graviditeten än, men börjar redan oroa mig för jobbet, eftersom jag jobbar som PA (personlig assistent) hos en brukare där vi har har mycket fysiskt ansträngande arbetsuppgifter, mycket tunga lyft och förflyttningar, samt arbetar i trånga utrymmen. Är så orolig att jag kanske utför något arbetsmoment som inte är bra! Hur gör ni andra med fysiskt tunga arbeten? 
  • Miss Obsessive
    misa85 skrev 2010-02-05 10:48:42 följande:
    Jag har redan gått upp en storlek på BH:arna. Brösten är stenhårda. Det är så obehagligt.
    Jag har faktiskt övervägt att köpa bröstvärmare till mina boobs {#lang_emotions_wink} Vet inte om det hjälper, men det ömmar och gör ont hela tiden och nu när det är så kallt ute så fryser de lättare, vilket är grymt obehagligt. Har gått från F-kupa till G-kupa.. Inte jättekul precis. Hoppas verkligen att de inte kommer växa så mycket mer, för det är helt galet tungt att gå och bära på!
  • Miss Obsessive
    misa85 skrev 2010-02-05 11:25:18 följande:
    Ja, mina fryser också, eller det ena iaf. Jag tycker det är så läskigt. Jag har iofs bara fyllt ut en b-kupa än så länge =) Vilken jag egentligen är glad för, jag har äntligen bröst =) haha men samtidigt gör det så ont, och trycker och spänner, det är obehagligt. Jag läste att du var nervös ang din vikt. Var inte det, börja motionera och träna redan nu. Ju tidigare desto bättre. Då kommer du klara av dina arbetsuppgifter mycket bättre också. (Har ni inte fått nån utbildning i teknik för lyft och dyligt?) Jag jobbar som personlig tränare så jag är vääääääldigt för att man skall träna under sin graviditet, så det är bara att sätta igång :P
    Jo då, vi har fått genomgångar i lyftteknik med våra sjukgymnaster, men det är svårt att alltid anpassa hos den brukaren, bla eftersom vi arbetar i trånga utrymmen och jag vet inte hur smidigt det kommer bli att jobba med en stor mage som tar plats, men det är väl bara att finna en så bra lösning som möjligt antar jag..  {#lang_emotions_smile} 
  • Miss Obsessive
    Lyndi skrev 2010-02-05 12:19:41 följande:
    Under förra graviditeten så resonerade jag "jamen det är ju lika bra att äta gott när man "får", alltså utan att behöva tänka på vikten". Så skulle jag INTE ha resonerat. Jag är 162 cm och vägde 64 kg när jag skrev in mig på förra graviditeten. Jag vägde mig i morse och väger nu 75kg. Jag är inte katastrofalt tjock på nåt vis, men jag behöver inte gå upp mer iallafall. Det kommer jag ju säkerligen att göra, men jag hoppas på att kunna hålla det i schack genom regelbunden motion och bra kost. Absolut inte banta, bara leva sunt!
    Nej banta kommer jag ju inte att börja göra så länge jag är gravid, men jag kommer nog vara lite försiktigare med vad jag stoppar i mig och inte så lätt ge efter för eventuella söt- och skräpmatssug, som jag skulle göra annars. Går jag bara upp med magen och kanske något litet extrakilo, då är jag nöjd. Men vill gärna undvika att gå upp typ 30 kg {#lang_emotions_smile} Vad är HP? Vet inte hur nära inpå förlossningen det är vanligast att man går, en månad innan? Vill inte måla fan på väggen innan jag ens börjat få mage, men det är väl lika bra att börja förbereda sig mentalt på vilka omställningar det kan komma att bli.. 

• Miss Obsessive
    humlan1975 skrev 2010-02-07 22:37:10 följande:
    Hej tjejer! Det är nu 4 dagar sen jag plussade och jag har känt lite molvärk eller ganska mkt alla dagar utom idag, kände lite i morse, men inte alls som de andra dagarna.. Jag börjar nu oroa mig att det skulle vara ngt fel, men inget blod el nåt o jag e fortf lika svullen o pösig :) och brösten börjar ömma liiiite grann, inte alls mkt. Har ni samma styrka på er molvärk varje dag eller kommer det och går från dag till dag?
    Jag har ont i magen och "mensvärk" några ggr varje dag, ibland känns det mindre och andra gånger gör det verkligen ont. Är jätteorolig varje gång att det ska vara MF.. {#lang_emotions_frown}Har läst många kommentarer om att det är vanligt och inget att oroa sig för, men det är ändå läskigt eftersom det känns "fel".. 
  • Miss Obsessive
    Jag (vi) ska ha första mötet med BM 15/3 {#lang_emotions_smile} Enligt FL så har jag precis gått in i v 6 (V5+6), vet inte hur exakt det är, men stämmer nog på ett ungefär.. Önskar att veckorna ville gå snabbare! De värsta bröstspänningarna har gett sig, men är fortfarande öm i brösten, framförallt vårtorna är känsliga. Andra symtom är att jag kissar lite oftare, har fått en del acneutslag, börjat få lätt halsbränna och illamående, humörsvängningar och är fortfarande galet trött. Idag sov jag till halv nio (ledig) och var tvungen att lägga mig vid ett igen för jag var så himla trött. Har haft lite konstiga drömmar sista tiden också.. 
    Tog första gravtestet 29/1 (mensen var några dagar sen och är/var alltid i tid) och andra 1/2. Hade tänkt vänta med att berätta för sambon tills vi firar 5 år den 11/2, men så fort jag hade gjort andra testet och det klart och tydligt visade att jag var gravid så kunde jag inte hålla mig utan berättade med en gång! Tänkte vi skulle avslöja för familj och vänner i påsk.. 
  • Miss Obsessive
    Sessan1985 skrev 2010-02-08 19:29:22 följande:
    En liten fråga till alla i denna tråden: Jag undrar om någon av er har börjat äta folsyretabletter ännu? Jag var nämligen på apoteket idag och frågade där om lite råd om vad man ska köpa och tjejen på apoteket rekommenderade några tabletter som innehöll både folsyra, järn m.m. Tabletterna heter MaxMedica Kvinna, är det någon som känner till dessa? Jag googlade dem men kunde inte hitta något om dem. Vet inte om jag vågar börja äta dem om de inte är ok, fast man borde väl kunna lita på apotekets personal? Hon sa att hon själv har ätit dessa tabletter när hon varit gravid. Men man blir ändå lite löjlig när man inte känner till produkten man stoppar i sig =) 
    Köpte en (lila) förpackning TillVal Folsyra på apoteket samma dag jag hade gjort mitt andra gravtest (3 dagar efter första testet). Har även köpt en flaska blutsaft för järnets skull. Har också läst att man helst ska börja med folsyratabletter redan när man försöker bli gravid, men hur många vet det egentligen? Jag har vetat länge att folsyra är viktigt att äta för fostrets utveckling, men inte att man helst skulle inta det innan man blev gravid. 
Svar på tråden BF Oktober