• Lyndi

BF Oktober

Halloj!

Ansluter mig till denna tråden också. Plussade i måndags och har enligt sista mens BF 10-10-10. Det är vårt andra barn.

Ang kost så har jag lagt om min kost åt det nyttiga hållet. Jag har dessutom börjat motionera lite smått, då jag gick upp 20kg under min förra graviditet och fortfarande har några av dem kilona kvar. Jag vill absolut inte gå upp för mkt denna gången.

• Lyndi
    Miss Obsessive skrev 2010-02-05 10:55:07 följande:
    Jo, blir ju nästan automatiskt att man äter mindre skräp, eftersom det blir att man tänker på lilla fröet i magen varje gång man stoppar i sig något. Är också livrädd för att gå upp mer än det som behövs, har ca 15 kg övervikt redan och har inte lust att bli en enda stor boll som rullar fram hela graviditeten och knappt orkar röra mig.. Har inte kommit igång med motionerandet, men ska köra igång med promenader nu under helgen och försöka få in en rutin på det. Är ju bara i början av graviditeten än, men börjar redan oroa mig för jobbet, eftersom jag jobbar som PA (personlig assistent) hos en brukare där vi har har mycket fysiskt ansträngande arbetsuppgifter, mycket tunga lyft och förflyttningar, samt arbetar i trånga utrymmen. Är så orolig att jag kanske utför något arbetsmoment som inte är bra! Hur gör ni andra med fysiskt tunga arbeten? 
    Under förra graviditeten så resonerade jag "jamen det är ju lika bra att äta gott när man "får", alltså utan att behöva tänka på vikten". Så skulle jag INTE ha resonerat.
    Jag är 162 cm och vägde 64 kg när jag skrev in mig på förra graviditeten. Jag vägde mig i morse och väger nu 75kg. Jag är inte katastrofalt tjock på nåt vis, men jag behöver inte gå upp mer iallafall. Det kommer jag ju säkerligen att göra, men jag hoppas på att kunna hålla det i schack genom regelbunden motion och bra kost. Absolut inte banta, bara leva sunt!
    ♥ William ♥
  • Lyndi
    Miss Obsessive: Jag hade ett ansträngade jobb under förra graviditeten. Jobbade på en zoobutik med tunga lyft osv. Jag blev beviljad HP, men innan jag gick hem så tyckte jag att jag fixade det riktigt bra faktiskt!
    I värsta fall kanske du kan be om att få bli sjukskriven när det börjar kännas för tungt? 
    ♥ William ♥
  • Lyndi
    Miss Obsessive skrev 2010-02-05 13:45:52 följande:
    Nej banta kommer jag ju inte att börja göra så länge jag är gravid, men jag kommer nog vara lite försiktigare med vad jag stoppar i mig och inte så lätt ge efter för eventuella söt- och skräpmatssug, som jag skulle göra annars. Går jag bara upp med magen och kanske något litet extrakilo, då är jag nöjd. Men vill gärna undvika att gå upp typ 30 kg  Vad är HP? Vet inte hur nära inpå förlossningen det är vanligast att man går, en månad innan? Vill inte måla fan på väggen innan jag ens börjat få mage, men det är väl lika bra att börja förbereda sig mentalt på vilka omställningar det kan komma att bli.. 
    HP= havandeskapspenning. Man kan få det beviljat från försäkringskassan och får då gå hem på SGI i två månader innan BF.
    ♥ William ♥
Svar på tråden BF Oktober