Miss Obsessive skrev 2010-02-05 10:55:07 följande:
Jo, blir ju nästan automatiskt att man äter mindre skräp, eftersom det blir att man tänker på lilla fröet i magen varje gång man stoppar i sig något. Är också livrädd för att gå upp mer än det som behövs, har ca 15 kg övervikt redan och har inte lust att bli en enda stor boll som rullar fram hela graviditeten och knappt orkar röra mig.. Har inte kommit igång med motionerandet, men ska köra igång med promenader nu under helgen och försöka få in en rutin på det. Är ju bara i början av graviditeten än, men börjar redan oroa mig för jobbet, eftersom jag jobbar som PA (personlig assistent) hos en brukare där vi har har mycket fysiskt ansträngande arbetsuppgifter, mycket tunga lyft och förflyttningar, samt arbetar i trånga utrymmen. Är så orolig att jag kanske utför något arbetsmoment som inte är bra! Hur gör ni andra med fysiskt tunga arbeten?
Under förra graviditeten så resonerade jag "jamen det är ju lika bra att äta gott när man "får", alltså utan att behöva tänka på vikten". Så skulle jag INTE ha resonerat.
Jag är 162 cm och vägde 64 kg när jag skrev in mig på förra graviditeten. Jag vägde mig i morse och väger nu 75kg. Jag är inte katastrofalt tjock på nåt vis, men jag behöver inte gå upp mer iallafall. Det kommer jag ju säkerligen att göra, men jag hoppas på att kunna hålla det i schack genom regelbunden motion och bra kost.

Absolut inte banta, bara leva sunt!