• joasia

Hjälp min två-åring vägrar äta!!!!

Jag börjar bli desperat - min två-åring vägrar äta... ingenting jag lagar vill han ha och bara gråter eller slänger maten omkring sig. Mat som han förrut åt flyger all sin väg och något nytt vill han ens smaka. På dagis äter han på sin höjd morötter till lunch och inget annat. Jag är så orolig.
     Han är en glad och aktiv kille, men supersmal och har aldrig varit stor i maten. Det enda som kan fungera är att smyga i honom mat framför bolibompa - men det tycker inte vi att man ska göra till en vana. Mat ska ätas vid bordet med hela familjen.

Visst går barn igenom olika faser, men han är  redan så så spinking (ligger 1,75 standardavvikelse under medel) och mina föräldrar påpekar hela tiden att han är så smal och att vi måste ge honom bättre mat. På sin höjd får han i sig lite yoghurt och kex...

Hur har ni andra hanterat matvägran? hur lang tid tog det innan de små började äta igen? Alla tips och råd mottages tacksamt, för jag vet inte vad jag ska göra längre.

• Svar på tråden Hjälp min två-åring vägrar äta!!!!
  • The Black Lady

Så gjorde även min son.... jag slutade truga, jag serverade när maten var klar och ville han inte ha slapp han...

Efter några veckor ringde jag barnkliniken och beskrev situationen och fick näringsdrycker utskriven, tre om dagen som han slurpade i sig utan problem...
    De sa att det var SUPERVIKTIGT att inte tjata om maten för då tog det längre tid innan de började äta igen..

Efter ca 2 månader började han helt plötsligt att äta igen....

• Busbellan

Låter som min tjej fram tills alldeles nyligen
    Hon åt enbart morötter (och välling).
    Men jag tycker inte det är fel att ge honom mat framför bolibompa om nu det funkar
    Min dotter började äta mer av sig själv ganska nyligen, men matvägran var ganska långdragen.
    Hur ligger han på längdkurvan, det spelar ju också in på vikten.
    Min dotter ligger en kurva över medel på längden och en kurva under på vikten

Mamma till Nora, August och Ella
  • Turboplingen

Min dotter är 2½ och har inte heller varit stor i maten, men alltid är bättre på dagis. Nu sen några månader tillbaka har hon nästan slutat äta, både hemma och på dagis. Hon har börjat gå ner i vikt men har lite att ta av tack och lov! Jag har varit på samtal på bvc, och ja man ska inte tvinga i barnet mat. Nu äter min dotter välling på kvällen och 1 gång på natten. Hon tar igen sig på natten med vällingen för att hon ätit så dåligt på dagen. Jag brukar göra spagetti och mackaroner naturellt som hon brukar kunna plocka i sig ibland.. och kokta grönsaker brukar också gå bra ibland.. Macka med leverpastej även fast hon oftast bara brukar äta lever pastejen och lite i mitten av mackan. Jag ofta sånt som jag vet att hon brukar äta av.. är enformig.. Sen fick jag veta från bvc att man inte ska låta dom små äta på dagarna, fasta måltider och mellanmål.. Om hon är hungrig till middagsvilan men vägrar mat så får hon välling som alltid slinker ner... Vet du något han brukar äta? Morötter såg jag, kokta morötter tycker dottern är gott.. brukar ha i lite flytande smör när jag precis har kokat för lite extra fett.. Sen brukar hon äta okokta morötter..

• joasia

Matti slutade helt med välling för ungefär två veckor sedan - han säger att det är bebisens (dvs lillebrors) när vi tar fram den  och det oberoende hur den serveras (flaska, pipmugg eller vanlig mugg). Tidigare har det alltid kunnat gå ner och varit något av en trygg grej att kunna ta till... Men inte nu längre.

Busbellan: Matti ligger en halv standardavikelse over längdmässigt...

Han har ingen mat som han riktigt alltid ätit - gurka brukar gå mer och gröna ärtor. Men inte nu längre... Tunnbröd (men gud förbjude att jag har något på) och ibland messmör utan bröd (dock inte idag). Yoghurt funkade alltid förr, men inte nu... fast mjölk dricker han gärna.

The black lady: du kontaktade barnkliniken... Var vänder man sig? är det på sjukhuset? eller får man info från bvc?
    vår bvc-tant tar inte oss pa allvar tycker jag... det enda hon sager ar att mat ska atas vid bordet annars far barnet daliga vanor... ala tv-middag. Och visst vill vi garna att vi ska ata hela familjen ihop. Kvallsmalet (forrut vallingen) har Matti fatt i soffan med antingen spoket laban som sallskap eller bok (och oss foraldrar saklart)

• The Black Lady

Barnkliniken finns på ert sjukhus.

Svar på tråden Hjälp min två-åring vägrar äta!!!!