Gör vi rätt?!
Jag har ganska många kompisar som är adopterade och jag pratade mycket med dem när vi bestämde oss för att adoptera. Jag hade också läst trådar som denna på internet och oroade mig för om det var rätt eller fel att göra det här. Ingen av mina adopterade kompisar kände som de som nämns i dessa trådar och menade att de som är nöjda och glada med livet och faktiskt inte tänker så mycket på att de är adopterade skriver sällan om det i tidningar och på forum, det finns liksom inget att skriva om. De som mår dåligt och tycker att adoption är skit vill ju däremot uttrycka detta så offentligt som möjligt.
Jag tycker det är superviktigt som adoptivförälder att läsa vad de som mått dåligt har att säga. Att ta till sig hur det kan kännas och upplevas. Att inte vifta bort det och säga att de flesta mår bra. Jag tror att väldigt många adopterade mår bra. Jag är dessutom helt övertygad om att min son har det bättre hos oss än på det barnhem där han fanns innan vi adopterade honom. Hade jag inte varit säker på det hade vi inte adopterat. Hur han kommer må i framtiden vet jag inte men vi gör vårt bästa för att ge honom en så bra uppväxt som möjligt när nu inte hans biologiska föräldrar eller någon annan i Kina kunde göra det.