• 2barnsmorsa

Amningsbh?

Hej kära läsare
    Jag har en fundering?
    Jag letar efter en bra Amningsbh.
    Ska man ha eller inte ha bygel?
    Ska den var formpressad eller inte?
    Ngn som vet vart man köper en bra BH?

Jag vet inte vart jag skall börja kolla
    HM?
    BH affär?
    Lindex?
    Kapphal?
    Twillfit?
    ja jag vet som sagt var inte. ngn som kan hjälpa mig*?

ha en underbar sönda i kylan

Linda
    PS jag bor i sthlm

• Svar på tråden Amningsbh?
  • Jaramla

jag tycker att det är smart att köpa en mjuk o skön utan bygel innan förlossningen, den kan man använda på BB och första tiden hemma. man kan också vilja sova med BH/top då ens bröst oftast läcker i början o det är ju inte så mysigt i sängen...
    om ens bröst ändrar storlek mycket så brukar de stabilisera sig efter ca 2 veckor o då kan man gå o köpa en snygg BH med bygel som sitter riktigt bra. jag tycker personligen att Change har den bästa riktiga amningsbehån med bygel men den är också rätt dyr.
    Lindex har ett stort sortiment men väldigt få bh som är större än C-kupa så jag har aldrig testat nåt därifrån.

• Lilla Lycka

Köp en lite större kupstorlek än du hade innan grav. Men räkna med att stroleken ändras under tiden du är gravid och sen ammar. När du sen slutar amma kan du ha en helt ny bh-storlek igen. :) Jag köpte amningsbh under graviditen, men de passade aldrig sen under amningen. jag hade köpt för stort bröstkorgsmått eftersom jag under grav tyckte att alla åtsittande kläder var så obekväma. Köpte en jättebra sen på Triumph. Helt utan bygel och vaddering. Den var jätteskön och passade i storlek. Så köp nån billig innan, men köp nya sen när du börjat amma.

• GussanGos

Jag köpte en svinbra bh på lindex av märket triumph som jag gillar jättemycket! Den va dessutom i lite större storlek så dom har bra utbud tyckte jag.

Va inne i en bhaffär också och då sa hon t.o.m. att de hade som policy att inte sälja bh:ar med bygel eftersom barnmorskor råder till att inte ha amningsbehåar med bygel för att många kvinnor har problem med att välja rätt storlek och det slutar med att byglarna skär in i brösten och orsakar mjölkstockning.

Jag köpte som sagt en från triumph på lindex för 400 spänn och den är tokskön, rätt hög framtill och sitter stadigt runt brösten även om det finns god plats för att de ska kunna öka i storlek. Perfekt! =) Sen köpte jag en billigare bh från hm, en vackrare variant med byglar som får bli ombytesbh.

Så har man ju täckt upp lite iaf, sen om brösten visar sej explodera så får man väl ta sej orken ut att hitta en ny som passar, men det är redan nu superskönt att gå i amningsbehåarna för de passar bättre med de "nya" brösten och stödjer mer =)

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Pörcy

Jag köpte ett amningslinne innan som jag tog med upp till BB. Min BM sa att det bästa man kan göra är att vänta ca 1 v efter förlossning för då har svullnaden släppt och brösten har ungefär den stl de kommer ha. Så jag köpte ett sånt linne för att ha nånting men samtidigt var det ju lite töjbart så brösten kunde svälla. Det linnet använde jag sedan på nätterna. Sen när jag väl köpte en amnings-BH så blev det en utan bygel från KappAhl (köpte 2 likadana för dom var bra). Kan inte tänka mig att köra bygel på en sån BH för mina bröst växte mer åt sidorna än framåt. Lycka till!

• Mymlan80

Jag köpte jättefina och jättesköna Swegmark-BHar från ELLOS.

Välkommen Liten 091203
  • Vrinda

Jag rekommenderar också amningslinnen. De behöver inte vara så exakta i storleken så de kan du köpa innan bebisen kommit. Linnena var perfekta att ha på bb så kunde man amma utan att känna sig så naken. Numera har jag dem på nätterna så får bysten lite stöd utan att det klämmer någonstans.

• IdaVasterflo

Köp en sån superskön, mjuk amningsbh utan sömmar och med tjocka, mjuka axelband nu före förlossningen. En sådan som ser ut mer som en topp eller sport bh.
    Som till exempel den här:
    www.mammashop.se/amning/amningsbh/komfortbh-vit-carriwell.html

Jätte skön den första tiden! När brösten spänner och sväller och är enorma ibland och normala ibland..

Och sedan när du vant dig vid amning och brösten inte är så öm och ovan så kan man köpa en finare modell.

• sol75

Jag har köpt mina på Barkarby outleten. Märkesbehåar (Swegmark + Abecita) för 79:-/styck. Hur nöjd som helst med dem! En liten underklädesbutik på kortsidan i bortre änden av outleten.

Lycka till!

• paola
    msfine skrev 2010-01-24 09:18:48 följande:
    Har en fråga jag med, när ska man köpa amningsbh. Ska jag vänta till jag har fått barn eller ska jag fixa det innan?
    ett tips jag fått från en butik som säjer underkläder...
    vänta med amningsbhn till 10 dagar efter födseln.
    köp en billig på hm el apoteket el nåt sånt innan så du har till bb o de första dagarna,o sen kan man köpa en lite bättre
  • pheonix101

köpte en på babbyproffsen för halva priset häromdagen. istället för hakr framtill så hade denna dragkedja vilket verkade vara praktiskt.

• IdaVasterflo
    paola skrev 2010-01-25 11:37:58 följande:
    Viktigare att köpa en skön och bekväm som inte skaver istället för en billig! Jag köpte en på HM och fy fan vilken obekväm bh! Då är det ju bättre att vara utan, än att lägga pengar över huvudtaget! Det är ju i början det är viktigast att man har en bekväm bh när brösten är som känsligast. Men som sagt, inte en bh med byglar, hårda kupor, hårda band och spännen.
     Sedan när man kommit in i amningen så är man ju härdig för lite snyggare underkläder igen. Jag rekomenderar alltså att inte köpa en billig "bara för att" utan hellre lägga lite pengar på den första. Den kommer man att ha användning för under hela ens amningsperiod.
Svar på tråden Amningsbh?